בריאים עם מאוחדת

כל מה שרציתם לדעתם על הצום ולא העזתם לשאול

הצום מנקה את הגוף? עוזר לדיאטה? צריך לאכול הרבה בסופו? איך מתגברים על תחושת הרעב? ומה עם חולי סכרת? כל התשובות לכל השאלות עם ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית במאוחדת (בריאות, שיווקי)

מה אוכלים לפני ומה אחרי הצום. רק לא מתוק. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

צום יום הכיפור לא נועד לנקות את הגוף, אלא הוא מצווה דאורייתא בה הנפש מתענה. משך הצום, 25 שעות, מעלה שאלות רבות בנושא בריאות והכנה נכונה בנושאי תזונה לפניו וגם לאחריו.

ישנם כמה מיתוסים על הצום שאינם נכונים, כמו למשל שהצום גם מנקה את הגוף, ולכן יש בו חשיבות בריאותית מעבר למצווה.

זוהי טעות. כדי לנקות את הגוף הוא צריך לקבל נוזלים, והצום הרי ללא שתייה. גם משך הזמן של צום יום כיפור אינו מספיק לניקוי הגוף.

ודיאטה? האם הצום לפחות עוזר לרזות (אחרי כל ארוחות ראש השנה)? גם זו טעות. ונסלח לכם על כי חשבתם ככה כי זו טעות באמת שכיחה. הצום לא עוזר להרזייה כי עתודות הסוכר שבגוף מספיקות ל24 שעות, ורק לאחר שלו מתכלות עובר הגוף לשריפת שומנים.

האם חולי סוכרת יכולים לצום, הרי אין בכלל מאכלים מתוקים? האם הצום מסוכן עבורם? אכן, לחלק מהסוכרתיים אסור לצום: אלו שנוטים לפתח נפילת סוכר בדם (היפוגליקימה) או סוכרתיים המזריקים מספר זריקות ביום.

גם אלו שמזריקים זריקות ארוכות טווח או מטופלים בכדורים ארוכי טווח - צריכים להיזהר מלצום. האינסולין או התרופה שנלקחו יום קודם יכולים להגיע לשיאי פעולה ביום מחרת, כאשר הגוף לא מקבל מזון. ישנה אפשרות להתגבר על הבעייה בהתייעצות עם רופא כמו שינוי מינון התרופות, זמני, גודל ותדירות הארוחות לפני הצום.

חשוב לזכור: במצב היפוגליקמיה ישנו סיכון חיים מיידי וחובה לעשות הכל כדי למנוע אותו! חשוב מאד להיוועץ עם רופא ולהגיע להחלטה הבריאותית הנכונה.

גם מצבים אחרים יכולים להוות סכנה וצריכים בהחלט להיזהר. חולי לב או חולים המחלימים מטראומה או ניתוח, בעלי לחץ דם גבוה או סובלים מאולקוס, ובכלל כל מי שסובל ממצב בריאותי חריג - חובה להיוועץ עם רופא לפני הצום.

מצד שני, חשוב לדעת שצום ארוך כמו יום כיפור, לא אמור לגרום נזק לאנשים בריאים. אבל מומלץ לילדים וקשישים להימנע מלצום. ונשים הרות? כל עוד ההריון תקין ובהיוועצות רופא מטפל - ניתן לצום.

להתכונן לצום. ארוחה קלה לפני ומקום מוצל. אילוסטרציה. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אבל רגע, יש כאלה שבריאים וצמים...אז בכל זאת מתכוננים לצום? לאכול כמה שיותר לפני הצום? אז...גם זו טעות שכיחה. ארוחה מפסקת צריכה להיות ארוחה רגילה לחלוטין ולא להתפוצץ משובע.

כדאי לכלול בארוחה מפסקת מנה בשרית, ולהוסיף פחמימות כמו תפוחי אדמה, אורז או פסטה. בשילוב ירקות וקינוח עדין - הגעתם לארוחת מפסקת מנצחת. כדאי להימנע מדברי מתיקה שמגבירים את תחושת הרעב, ומאידך לא לפזר יותר מדי מלח כדי שלא נהיה צמאים לאחר הארוחה.

וצמחונים? אפשר להחליף את מנת הבשר בביצה או בתחליף בשר כמו טבעול או טופו.

גם לאחר הצום אל תתפרעו, ותנו לגוף לחזור לעצמו לאט לאט. התחילו בשתייה פושרת (לא חמה מדי ולא קרה מדי) עם פרוסת עוגה פשוטה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה רגילה עם עדיפות לעמילנים כמו לחם ומוצרי חלב.

מומלץ להוסיף פחמימות לארוחה מפסקת. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

את הצום כדאי להעביר במקום מוצל וקריר ככל האפשר (וברוכים יהיו המזגנים בבתי הכנסת) כדי להקטין את סכנת ההתייבשות.

והכי חשוב תמיד: שיהיה צום קל ומועיל.

הכתבה נערכה בשיתוף מאוחדת. תוכן הכתבה על-ידי ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית, מאוחדת.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר