שבוע בתפקיד

היושרה של טראמפ היא נכס ותיקון לארה"ב / דוד רוזנטל

הנשיא דונלד טראמפ הוא אדם בוטה, גס, לפעמים וולגרי, אבל אין דבר מפתיע יותר מאשר פוליטיקאי אשר באמת מקיים את שהבטיח. הנחישות והיושרה שלו הם נכס לארה"ב. טור (דעות)

דוד רוזנטל | כיכר השבת |
טראמפ בדרכו להשבעה, בשבוע שעבר (צילום: הבית הלבן)

יש משהו מעורר השתאות אצל הדונלד, נשיא ארצות הברית הנכנס. עוד לא עבר שבוע אחד מכניסתו לתפקיד, וכמות ההחלטות שהוא מקבל מפתיעה את כולם. לא סתם, אלא אלה היו גם הבטחות הקמפיין שלו. נראה שאין דבר מפתיע יותר מאשר פוליטיקאי אשר באמת מקיים את שהבטיח. הנחישות והיושרה שלו הם נכס לארה"ב, והם מגיעים במקום ובזמן בו ארה"ב זקוקה להם יותר מכל.

אי אפשר להתעלם גם מהפנים הנוספות שלו, הנשיא דונלד טראמפ הוא אדם בוטה, גס, לפעמים וולגרי, אך זה בדיוק מה שהאמריקנים רצו. לא כי האמריקנים כאלה, בכלל לא, אלא כי עדיפה הגסות הישירה ונעדרת ההתחכמות, אלא מול נופת שפתיים אשר רק מרמה יש בהם. "חברים אמתיים דוקרים זה את זה מקדימה" אמר אוסקאר ויילד. וטראמפ, כמו חבר טוב, אומר ומבצע את מה שהבוחר האמריקני מרגיש. אחרי שנים של תרבות השתקה באמצעות ה"פוליטיקלי קורקט", האמריקני הפשוט, הישר, מרגיש שהגיע סוף סוף המטורף שמוכן להסתכן ולומר את האמת שהוא הרגיש כל העת אך פחד לומר.

בפשטות, בישירות ובמהירות, טראמפ עושה את כל מה שהבטיח. הוא מוחק את חותמו של אובאמה ביעילות ובשיטתיות. הוא ביטל את העברת הכספים לרשות הפלסטינאית, הוא ביטל את הסכם הסחר הטרנס פסיפי, והוא מתחיל לבנות חומה בגבול עם מקסיקו. הוא פרסם טיוטה של צו נשיאותי שיפחית ב-40% את המימון לאו"ם ולארגונים נוספים שתומכים ברשות הפלסטינאית. באמת המהירות שלו מרשימה. במהירות ובהגינות, הוא פורע את השיק שהוא נתן לבוחר האמריקני. והבוחר, העביר באמצעות טראמפ מסר חברתי חשוב – אי אפשר לשנות את טבע האדם.

אובמה במהלך כהונתו ניסה לשנות את אמריקה, ניסה לשנות את האדם האמריקני. במקום קפיטליסט ופטריוט אשר דואג למשפחתו ולארצו, ונלחם למענם אם צריך, ניסה אובמה להחיל תפיסת עולם חדשה – אוניברסליות, שוויוניות, ידידותית. תפיסה של הידברות בכל מחיר והימנעות מכל סכסוך. האמצעי היה דה-לגיטימציה חברתית לתפיסת עולם אחרת. לאמור, אם אינך דואג לאקלים, לאנושות כולה, מתעלם מטרור וקורא לביטול הלאום, אזי אתה לא "נאור".

ובתקופת אובאמה כולם היו נאורים, ומי שלא לנאור, חשש להראות זאת בציבור. טבע האדם הוגדר כהיעדר נאורות.
את האנשים אולי אפשר לרמות, או להכריח לשתוק, אך אי אפשר לשקר למציאות. והמציאות התעקשה לצוף. אירועי טרור המשיכו להתרחש, רק אסור היה לכנות אותם "טרור אסלאמי", מהגרים יצרו פשיעה, אך אסור היה למנועה אותה באמצעות פרופיליזציה. הרגולציה הסביבתית עצרה את ההתפתחות העסקית, אך הרי רק "חשוכים" יכולים לרצות ללכלך את האוויר. מלחמות רק הלכו והתרבו, איראן הלכה והתעצמה, היציבות רק הלכה והתרחקה. אך אסור היה לומר זאת.

ואז הגיע טראמפ, והוא אמר את האמת שכולם רואים בעיניים. "אמריקה בראש", ולא איזו התחממות גלובלית. עניי עירך קודמים, משפחתך קודמת, וזה חשוב יותר מאשר הרגשות של מוסלמי או מהגר. כמו חבר טוב, טראמפ בא ודקר את הפילים הנפוחים שבחדר, והוא עשה את זה מקדימה.

מרמה מילולית איננה שינוי חברתי, וכל בשורה שמבוססת על השתקה היא פצצת זמן שרק תזיק.

טראמפ איננו אדם מושלם, אבל התיקון שהוא מביא הוא הכרחי והיושרה בה הוא מתנהל ראויה לחיקוי. אפשר לחלוק עליו ועל מדיניותו, אך על החולקים עליו לומר את הדברים ביושר ובישירות, תוך הסתכלות למציאות בעיניים. כל שינוי שמישהו רוצה להביא, צריך שיהיה מבוסס על טבע האדם, ולא על רודנות והפחדה כנגד הבעת דעה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר