לקוחות אורזים מצרכים בשקיות ניילון בקופה - רשתות השיווק גילו ספקנות - והפסידו כסף
לקוחות אורזים מצרכים בשקיות ניילון בקופה (צילום: עמית שעל, כלכליסט)
אאא

בתום חודש לחוק השקיות, מסתמן כי לפחות בינתיים הצרכן הישראלי אימץ את השינוי. על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, נרשמה ירידה של 75% בכמות שקיות הגופייה שהגיעו לידי הציבור מרשתות השיווק. ממכירת השקיות ב־10 אגורות הרוויח המשרד עד כה כ־3.5 מיליון שקל.

חוק השקיות שנכנס לתוקף בתחילת השנה קובע כי רשתות השיווק לא יוכלו עוד לחלק שקיות ניילון עם ידיות (שקיות גופייה) בחינם, ויגבו עבורן 10 אגורות. הסכום מועבר לקרן שהקים המשרד להגנת הסביבה, ובכסף שיצטבר צפוי המשרד לבצע פעולות לטובת איכות הסביבה כמו ניקוי חופים.

ישראל הנה המדינה היחידה שהובילה את החוק תוך שילוב חלוקת סלים רב־פעמיים חינם לציבור. מהלך זה לווה בקמפיין שלטענת קמעונאים הביא למודעות ציבורית את הנושא וגרם לירידה החדה בחלוקת השקיות. בסוף השבוע עלה חלקו השני של הקמפיין, שבו מזכירים לציבור להביא איתו את הסלים הרב־פעמיים כשמגיעים לקניות.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

המשרד להגנת הסביבה פרסם לפני כניסת החוק קול קורא המציע השתתפות של המשרד במימון חלוקת הסלים של 1.5 שקלים לסל ובהיקף כולל של 22 מיליון שקל. הקמעונאים עצמם היו מאוד ספקנים ביחס לביקוש שיהיה לסלים הרב־פעמיים, בעיקר בשל סיבובו הקודם של החוק, שלא נכנס לתוקף ברגע האחרון. על רקע זה הרשתות הגישו בקשות להשתתפות בסכום כולל של 13 מיליון שקל. כעת הרשתות טוענות כי בפועל חילקו כמויות גדולות בהרבה מאלו שהזמינו, והן אלו שנאלצו לשאת במימונן.

החוק נולד בתקופת כהונתו של עמיר פרץ כשר להגנת הסביבה, והוא הועבר לוועדת הפנים להכנה לקריאה שנייה ושלישית. במקביל, פעל המשרד לשכנע ולזרז את רשתות השיווק להיערך לחוק ולהזמין סלים רב־פעמיים. אחד הכלים לשכנוע הקמעונאים בכך שהחוק אוטוטו נכנס לתוקף, היה קמפיין בעלות מיליוני שקלים, שכבר עלה לאוויר בנובמבר 2014 להבאת השינוי החקיקתי לידיעת הציבור.

הרשתות נערכו והזמינו סלים, אולם התפטרותו של פרץ מהממשלה יממה לפני ההצבעה בכנסת על התקציב טרפה את הקלפים. הליכוד הפיל את הצעת החוק של פרץ, ורשתות השיווק נתקעו עם הסלים שהזמינו ללא צורך.

בשלב זה נראה כי הרשתות הצליחו לסגור את הפער שנוצר וניתן למצוא מגוון רב של סלים רב־פעמיים ברשתות.