לחיות עם אמונה: בטל רצונך מפני רצונו

כרגע הקב"ה רוצה אותך במצב של חובות, זוגיות גרועה, מגורים בבית צפוף וכו'. היעוד שלך זה לעבוד את השם במצב הזה שאתה נמצא בו כרגע, זה הכי טוב בשבילך (בית מרן)

הרב ישראל לוגסי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

נוהג היה ה'חפץ חיים' לשאול, "לפי מה נקבעת דרגת האדם לעולם הבא? האם לפי כמה שהוא למד יותר ש''ס? יותר רמב"ם? יותר קבלה? יותר 'זוהר'?". כמובן שללא לימוד תורה, אי אפשר להגיע לשום דבר, אבל מה קובע את עיקר דרגת האדם לעולם הבא?

וכך ענה ה'חפץ חיים', "לפי איך שהאדם קיבל את כל אירועי חייו בסבר פנים יפות!". ככל שהאדם יותר קיבל את הנהגת ה' - ובעיקר אירועי החיים המאכזבים - בסבר פנים יפות, לפי זה נקבעת דרגתו לעולם הבא. אדם צריך לדעת, שההנהגה שבה הקדוש ברוך הוא מנהיגו, היא הכי טובה בשבילו.

אספר לכם סיפור. בא אלי אדם ואמר לי כך:

"אני רווק כבר שנים רבות. הניסיונות שלי קשים, יש לי עליות וירידות. נכון, אני יושב ולומד, אני מתמודד, אני נלחם; אבל אילו הייתי נשוי, הייתי מתעלה יותר, הייתי בדרגות רוחניות גבוהות יותר, הניסיונות שלי היו קלים יותר, הייתי מצליח יותר בקלות לכוף את יצרי. בקיצור, הייתי זוכה למעלות רוחניות הרבה יותר גבוהות".

אמרתי לאותו אדם, "תשמע, כרגע אתה רווק, שמשתדל למצוא את זיווגו. אתה לא רווק ב'פשיעה', אלא אתה משתדל באמת למצוא את הזיווג שלך. ואם בכל זאת לא הולך לך, זאת אומרת, שכרגע הקב''ה רוצה אותך רווק! שים לב, כיוון שהוא רוצה אותך כרגע רווק, מה שאתה כרגע פועל ברווקותך אפילו ביום אחד, לא תתקן בעשר שנים של נישואיך! כי אם הקב''ה רוצה אותך כרגע רווק, פירושו של דבר, שהמטרה שלך כרגע מגיעה לידי ייעודה ברווקות. ביום אחד של רווקות, אתה פועל מה שבעשר שנות נישואין לא תפעל! בעזרת ה', מחר תתחתן, ואז היעוד שלך יהיה כאדם נשוי. כרגע, היעוד שלך מתממש בתור אדם רווק".

בכל דבר זה כך. אדם תקוע בדירה צפופה, ומאוד רוצה לעבור לדירה אחרת. אבל כרגע, היעוד שלו הוא לחיות במצב של הדירה הצפופה שהוא נמצא בה. לעתים הזוגיות גרועה, ואז ממילא האדם גדוש בכל מיני חשיבות שליליות כמו "אם היתה לי זוגיות טובה, אז הייתי יותר חזק, הייתי מתרומם יותר בעבודת ה', והייתי לומד תורה יותר בישוב הדעת"; או "אם הפרנסה שלי היתה יותר ברחבות, יכולתי לעבוד את ה' ביותר ישוב הדעת, יותר לחדש חידושי תורה, יותר לעשות צדקות ומצוות".

הכל יפה ונכון, אבל כרגע, הקב''ה רוצה אותך במצב הזה! זה הכי טוב בשבילך. כרגע הקב''ה רוצה אותך במצב של חובות, זוגיות גרועה, מגורים בבית צפוף או בשכונה שהיית מאוד רוצה לצאת ממנה. לעת עתה הקב''ה רוצה אותך במצב הזה. היעוד שלך זה לעבוד את ה' במצב הזה שאתה נמצא בו כרגע. ולמרות שנדמה לך, שאילו היית נמצא במצב אחר, היית יכול הרבה יותר לעבוד את ה', זוהי טעות!

לכן אומר ה'חפץ חיים', כי עיקר דרגת האדם לעולם הבא, נקבעת כפי אשר יקבל את אירועי חייו בסבר פנים יפות. את כל אירועי החיים צריך לקבל בסבר פנים יפות.

איך אדם מגיע לזה? מה העצה היעוצה לכך?

התשובה היא: להודות לה'. ככל שהאדם מאמץ יותר את נקודת ההודאה לה', את המידה הנפלאה הזו, כך הוא רואה את הקב''ה כטוב ומיטיב. כך הוא רואה את הקב''ה כמנהיגו באופן הטוב ביותר עבורו, באופן שיביא אותו לתכליתו. כשיש אמון בה', אין שאלות, כמו שאמרנו בשיעור הקודם. כאשר לאדם יש אמון בקב''ה, והוא יודע, שההנהגה של הקב''ה כפי שהוא מנהיגו, זו ההנהגה הטובה ביותר עבורו, ואין טובה ממנה. היא שתביא אותו ליעודו יותר מכל הנהגה אחרת. כך יש לאדם את הכוח לקבל בסבר פנים יפות את כל אירועי חייו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר