באילו מוצרי מזון תמצאו סידן, ומה כדאי לחסרי ברזל? אילוסטרציה - מילון המינרלים הגדול - כל מה שצריך לדעת
באילו מוצרי מזון תמצאו סידן, ומה כדאי לחסרי ברזל? אילוסטרציה (צילום: שאטרטסטוק)
אאא

ישנם מינרלים שאנחנו מכירים מילדות ויודעים שחשובים לגופנו: נגיד למשל, סידן וברזל. אבל האם אנחנו צריכים גם כלור (זה לא רק בבריכות שחייה?) ומה עם נחושת? ומתי בפעם האחרונה שמעתם על מוליבדן?

כיכר השבת בשיתוף מאוחדת עושים סדר בתזונה שלכם.  אחרי המדריך לויטמינים הגיע הזמן להיכנס לעובי הקורה: המינרלים.  לגזור ולשמור.

אבץ

איפה נמצא אותו? קטניות, דגנים מלאים, חלב ומוצריו, דגים, נבטים, שומשום וביצים.

ולמה צריך אותו?  אם סיר רותח נשפך עליכם, תדעו שהאבץ עוזר בריפוי כוויות. חוץ מזה הוא תורם לצמיחת העצמות, והוא גם מהווה מרכיב באנזימים הקשורים בתהליכי הבנייה ופירוק של החומר התורשתי ושל ייצור התא.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'מאוחדת' ותישארו מעודכנים

אשלגן

איפה נמצא אותו? בננה, צימוקים, חלב ומוצריו, אגוזים, קטניות, תפוח אדמה, בשר, חיטה מלאה, גויאבה, פירות יבשים, תרד, נבטים, עגבנייה ופירות הדר.

ולמה צריך אותו? האשלגן הוא מינרל מתכתי בעל חשיבות בשמירה על מאזן הנוזלים התוך תאי. הוא גם משתתף במאזן החומציות, האלקטרוליטים והנוזלים בגוף. חשוב מאד לתפקוד תקין של השרירים ותאי העצב.

ברזל

איפה נמצא אותו? בשר, דגים, ביצים, ירקות עליים, קטניות, חילבה, שמרי בירה ואגוזים.

ולמה בכלל צריך אותו? בשביל להפיק אנרגיה במהלך היום, אל תחסכו בברזל. המינרל מהווה מרכיב באנזימים של החלבון המשתתף בתהליך הפקת האנרגיה. חוץ מזה הברזל גם אחראי על העברת חמצן מהריאות לתאי הגוף, ולוקח חלק בתהליך ייצור ההמוגלובין בדם - לא סתם מחסור בברזל מביא להפרעות בתרומת דם.

גופרית

איפה נמצא אותו? מוצרי חלב, בשר, ביצים, דגנים, קטניות ואגוזים.

למה בכלל צריך אותו? הגופרית מצויה בכמות נאותה במזון ואין לגביה המלצת צריכה מוגדרת. היא נספגת במיוחד בתאי השיער, הציפורניים והעור, ומהווה מרכיב חשוב במבנה המרחבי של חלבונים מסויימים. הגופרית משתתפת בנטרול רעלים וסילוקם מהגוף, חיונית בתהליכי הפקת אנרגיה, ומשתתפת בשמירה על מאזן החומציות והאלקטרוליטים בגוף. לסיכום: לא רק בהרי געש.

המינרלים חיוניים להתפחות הילד, איפה תמצאו אותם? אילוסטרציה. צילום: פלאש90
המינרלים חיוניים להתפחות הילד, איפה תמצאו אותם? אילוסטרציה. צילום: פלאש90

זרחן

איפה נמצא אותו? דגנים מלאים, קטניות, פירות יבשים, אגוזים, גרעינים, זרעים, חלב ומוצריו, בשר, איברים פנימיים, דגים וביצים.

למה בכלל צריך אותו? רוצים לבנות עצמות ושיניים? זרחן יהיה הפתרון בשבילכם שכן הוא מינרל חיוני בבניית העצמות והשיניים. חוץ מזה הוא מהווה חלק ממבנה העצם וקרומי התאים, וכמו חברתו הגופרית הוא בעל תפקיד בשמירת מאזן החומציות ואלטרוליטים בגוף.

יוד

איפה נמצא אותו? דגים.

למה בכלל צריך אותו? מהווה מרכיב של הורמון המיוצר בבלוטת התריס - התירוקסין, הקובע את קצב חילוף החומרים ברקמות הגוף, בעיקר זה הקשור לפחמימות. חוץ מזה היוד גם משפיע בעקיפין על התפתחות העצבים, רקמות השריר ומערכת הדם.

כרום

איפה נמצא אותו? קטניות, שמרי בירה, גבינות, בשר, ביצים, לחם מחיטה מלאה ותפוח אדמה.

למה בכלל צריך אותו? דואגים לרמות הסוכר שלכם? תדעו שהמינרל הזה מסייע בעקיפין לתפקוד האינסולין ורמות הסוכר בדם, ועל הדרך גם משתתף בתהליכי חילוף החומרים של הגלוקוז. הכרום גם חיוני בתהליך חילוף החומרים של חומצות גרעין ושומנים.

כלור

איפה נמצא אותו? מלח בישול, מלח ים, זיתים ומזונות מעובדים ומשומרים.

למה בכלל צריך אותו? יחד עם חברו הנתרן, הכלור מרכיב את מלח הבישול. המינרל משתתף בשמירת מאזן החומציות האלקטרוליטים והנוזלים בגוף.

תפוח אדמה: מקור למינרלים כרום ואשלגן. אילוסטרציה. צילום: Orel Cohen/Flash90
תפוח אדמה: מקור למינרלים כרום ואשלגן. אילוסטרציה. צילום: Orel Cohen/Flash90

מגנזיום

איפה נמצא אותו? חלב ומוצריו, קקאו ושוקולד, ירקות ירוקים, בשר, אגוזים, פירות יבשים, קטניות ודגנים מלאים.

למה בכלל צריך אותו? המינרל מגנזיום מווסת את פעילות השרירים והעצבים, והוא מהווה חלק ממבנה העצם. מעבר לכך הוא משתתף בתהליכי ייצור אנרגיה על ידי הפעלת אנזימים שונים. קיימת סברה כי הוא עוזר במניעת יתר לחץ דם ומחלות לב וכלי דם.

מוליבדן

איפה נמצא אותו? חלב ומוצריו, דגים, קטניות, בשר, ביצים, שעורה וכוסמת.

למה בכלל צריך אותו? המינרל חיוני לתפקוד האנזימים בגוף, ונמנה עם מרכיבי אנזימים המשתתפים בתגובות הקשורות בחמצן.

נחושת

איפה נמצא אותו? בעיקר בירקות ירוקים וגם בפירות טריים ויבשים, אגוזים, קטניות, ביצים, כבד, דגנים, קקאו ופלפל שחור.

למה בכלל צריך אותו? הנחושת משתתפת בתהליך חילוף החומרים של הברזל, ומסייעת בעקיפין לשחרור אנרגיה לתאים. היא גם מהווה מרכיב באנזימים המשתתפים בתגובות עם חמצן ומפעילה אותם.

מנגן

איפה נמצא אותו? אגוזים, חסה, בננות, כוסמת וירקות ירוקים.

למה בכלל צריך אותו? המינרל מפעיל את האנזימים הקשורים בחילוף החומרים של הגלוקוז, ובנוסף הוא גם קשור מניעת תגובות חמצון.

נתרן

איפה נמצא אותו? מלח בישול ומזונות מעובדים ומשומרים.

למה בכלל צריך אותו? יחד עם חבירו הכלור, הנתרן מהווה את מלחה בישול. המינרל משתתף בתפקוד השרירים ותאי מערכת העצבים ובספיגת הגלוקוז במעי. על הדרך, כמו הרבה מחבריו, הוא משתתף בשמירה על מאזן החומציות, האלקטרוליטים והנוזלים בגוף.

סלניום

איפה נמצא אותו? קקאו, ג'לטין, דגנים מלאים, ירקות ופירות, איברים פנימיים וביצים.

למה בכלל צריך אותו? מינרל סלניום מסתפק בתפקיד אחד חשוב: הוא משמש כנוגד חמצון.

סידן

איפה נמצא אותו? חלב ומוצריו, סרדינים, תאנים יבשות, כרוב, אגוזים, שקדים וגרעינים.

למה בכלל צריך אותו? המינרל הידוע מהווה מרכיב חיוני במסת העצם ולכן הוא חומר בניין של העצמות והשיניים. הסידן משתתף בתהליך קרישת הדם, ומשתתף בתהליך ההתכווצות של שרירי הלב והשלד.

פלואור

איפה נמצא אותו? מי שתייה ותה

למה בכלל צריך אותו? המינרל שמוזרם למי השתייה שלנו על פי הוראת משרד הבריאות, מהווה מרכיב בציפוי השן ובחומר האנאורגאני של העצם.

ומה עם שאר המינרלים? אם נתקלתם בשמות כמו ארסן, ניקל, בור, צורן, בדיל, אנדיום או ליתיום - המידע עליהם עדיין לא רב בכל אופן פעולתם בגוף. ומה עם נוגד חמצון או אנטי אוקסידנט? זהו ויטמין בעל תכונות המגנות על רקמות ותאי הגוף מפני תהליכי חמצון. עלה דרך הוא גם עשוי לסייע במניעת מחלות לב וכלי דם, סרטן והזדקנות. 

הכתבה נערכה בשיתוף מערך התזונה והדיאטה, מאוחדת. המתכונים בכתבה נלקחו מהספר "תזונה מהנה - מתכוני בריאות לילדים", מאת ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית במאוחדת, וחנה שאולוב, מחברת ספרי בישול ואפייה.