למה אנחנו תמיד נכשלים בדיאטה

אין יצור נחוש יותר בדעתו מאשר אישה שמתחילה דיאטה. השיטה פשוטה, המטרה ברורה, מה כבר יכול לא להצליח? אז איך קורה שכעבור מספר ימים אנחנו מודות בביישנות ש"שוב לא הלך לנו עם הדיאטה"?

דינה פלר | כיכר השבת |

הידעת שהדבר היחיד שמונע מדולפין לברוח מהאזור המיועד לו הוא גדר נמוכה ועלובה? קפיצה אחת ודולפין יוצא בקלות לים הפתוח. אבל לא, גם בין ההאכלות הדולפין ממשיך לשחות באזור המגודר. מה פתרון התעלומה? לדולפינים יש מחסום פסיכולוגי שלא מאפשר להם לקפוץ מעל הגדר. ומהי הגדר הבלתי נראית שמונעת מאתנו לצאת משבי של התזונה הלקויה ועודף משקל?

דיאטה בתודעת רבות מאתנו היא גם כן מעין גדר שבמבט ראשון כלל לא נראה כמכשול. מאמץ קטן והנה, אנחנו בים הפתוח של תזונה נכונה, גוף חטוף ובריאות איתנה. אבל באותו רגע שאנחנו מציבות את הגדר הזאת בתודעתנו, אנו מוצאות את עצמנו בבריכה דביקה של מחשבות על האוכל. אוכל טעים ואוכל לא טעים, אוכל בריא ואוכל משמין, אוכל נגיש ואוכל שמפתה אותנו במרכול... כל הסביבה פתאום מחליטה להתחתן ולחגוג יום הולדת עם עוגה גדולה וטעימה במיוחד. לאחר מספר ימים של ייסורים אנחנו נאלצות להודות שניסיון נוסף של הרזייה נכשל ולא הצלחנו לקפוץ מעל גדר הדיאטה.

בפועל ה"גדר" הזאת לרוב מורכבת ממספר תסביכים מוכרים מאוד בספרות הפסיכולוגית. הפופולארי ביותר ביניהם הוא הפחד מאיסורים. כשאנחנו מטילות על עצמנו מגבלה כלשהי, למשל, אוסרות על עצמנו לאכול לחם ופסטה, תת-מודע שלנו מתחיל למרוד. מישהי שלא מרגישה מאושרת בחיי היום-יום בתת-מודע פוחדת שאיסור נוסף, במיוחד זה שנוגע לתענוג זמין כל כך כמו אוכל, יהפוך את חייה לבלתי נסבלים. באופן בלתי מודע נשים כאלה מנסות להוכיח לעצמן שמה שלא יהיה לפחות את האוכל אף אחד לא יוכל לשלול מהן. הפסיכולוגים עובדים עם נשים כאלה על שינוי הגישה לתזונתן. על הנשים האלה להבין שברגע שהן בוחרות מה לאכול ומה לא, הן לא הופכות לקורבן האיסורים, אלא להפך, הן מחזירות לעצמן את השליטה על החיים שלהן ועל התזונה שלהן.

מכשול נפוץ הוא גם פחד מכישלון. דווקא נשים רגישות שנוטות לקחת ללב את ההערות של הסביבה נכשלות מהר מאוד אחרי תחילת הדיאטה. האמת היא שהן פשוט פוחדות להיכשל במאבק הזה ובתת-מודע שלהן מעדיפות לא להתחיל אותו בכלל. לרוב הנשים האלה מצליחות להתמודד עם משקל עודף ועם הפחד מפני הדיאטה בקבוצות תמיכה שונות. האווירה התומכת מרגיעה אותן ומעקב אחרי ניצחונות קטנים מוכיח להן שיש טעם להמשיך.

קבוצות תמיכה הן גם כלי עזר יעיל לאנשים שנוטים לדחיינות ומתקשים להתמיד במשימה. מפגשים ושקילות קבוצתיות מאלצים את האנשים האלה לשמור על המסגרת ולא לוותר לעצמם.

לעיתים בשיחה עם אישה שטוענת שהיא לא מצליחה להתמיד בדיאטה הפסיכולוג מגלה שהאישה בעצם מרוצה לגמרי מהמצב הקיים. במקרה הזה מדובר בנשים שדווקא אוהבות את עצמן וכלל לא בטוחות שהם ירגישו בנוח בגוף החדש. נשים כאלה גם לא מוכנות לוותר על פינוקים קטנים כמו חתיכת עוגה או שקית חטיפים. בעצם, הדבר היחיד שגורם להן להתחיל לרזות זה הלחץ החברתי. בדרך כלל הנשים האלה גם מספיק אוהבות את עצמן כדי לוותר על המאמצים האלה כשהן מבינות שהן עצמן לא ירוויחו מהם.

כפי שאישיות של כל בן אדם היא מיוחדת במינה, כך גם המכשולים הפסיכולוגיים הם רבים ומגוונים. אך בשונה מהדולפינים לנו, לבני האדם, ישנה יכולת לחקור את תודעתנו ולמצוא את ה"גדרות" שמפריעים לנו להגיע ליעדנו, בין היתר למשקל הרצוי.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית