מה ההבדל בין אופי לאישיות?

אחריות, מוסריות, יסודיות, יצירתיות... מה מזה שייך לאופי ומה מזה שייך לאישיות שלנו? ומה ההבדל ביניהם? האם הדברים האלו נולדים איתנו? האם יש דבר כזה אופי מולד, או שאנחנו מושפעים מהסביבה? האם בהכרח ילד שנולד להורים פדנטים גם יצא כזה?

דינה פלר | כיכר השבת |

תארו לעצמכם רכב. לרכב יש תכונות: גודל, מנוע, שנת ייצור, איכות הבלמים וכו'. כל הפרמטרים האלה מגדירים את בטיחות הנסיעה, את המהירות המקסימאלית ואת נוחות הנסיעה. אך בכל רכב יש גם נהג. והוא זה שקובע לאן הרכב ייסע והאם במהלך הנסיעה הרכב לא ידרוס מישהו. כלומר, הנסיעה תלויה בנהג, אך טיב הנסיעה תלוי ברכב. כשליקויים מכאניים באוטו, עלולים לעכב את התקדמות הנוסעים אל יעדם, או אפילו לזרוק את כולם לצד הכביש.

זה בדיוק מה שקורה לנו. הרכב זה האופי שלנו והנהג שברכב זו האישיות שלנו. האופי שלנו קובע כיצד נפעל ואיך נתנהג במצבים שונים. ואילו האישיות שלנו זה בעצם המכלול שקובע למען מה אנו חיים, מה המטרות שלנו בחיים, מה חלומותינו ומה שאיפותינו.

האופי נקבע בעיקר על ידי הגנים שלנו. לא במקרה אומרים שהאופי של התינוק בולט לעין כבר בימים הראשונים, כשעוד לא ניתן לדבר על חינוך כלשהו. אבל האישיות שלנו תלויה בעיקר בחינוך, במשפחה ובחברה. האישיות שלנו זה לא דבר שאנו מקבלים בלידה. היא תלויה בחינוך שאנו מקבלים, בערכים של המשפחה, בסגנון חיים ובחברה בה אנו גדלים. הילד לומד את השקפת העולם מהסביבה שלו והיא זו שאחראית על האישיות שלנו.

האישיות שלנו, זה גם היכולת שלנו להשתלט על האופי שלנו. במילים אחרות עבודת המידות. אישיות חזקה, היא אישיות שיודעת כיצד להתמודד עם הצדדים השליליים של האופי ולנצל את הצדדים החיוביים. המאזן בין האופי לאישיות קובע בעצם את מעשיו ואת הישגיו של הבן אדם. לכן, לא פעם אנו רואים שלאותן מטרות מגיעים אנשים בעלי אופי שונה לחלוטין ומאידך, אנשים בעלי אופי דומה- שואפים למטרות שונות לגמרי.

המאזן בין תכונות האופי לחוזק האישיות מגדיר את הייחודיות שלך כל בן אדם. אצל ילדים לרוב, האופי הוא זה שקובע את ההתנהגות, אבל ככל שבן אדם מתבגר ולומד לשקול את מעשיו ולהתחשב ברגשותיהם של האחרים, כך האישיות שלו באה לביטוי יותר ויותר. אבל גם לאנשים בעלי אישיות חזקה ביותר, לרוב יש נקודה מאוד רגישה ופגיעה באופי.

הנקודה הפגיעה הזאת, אחראיות על רגישות יתר של בן אדם בנסיבות מסוימות. כך יש אנשים שמתקשים לקחת אחריות ולעמוד בציפיות של האחרים, או נלחצים מאוד כשמגבילים את חופש הפעולה שלהם.

אם הלחץ על הנקודה הרגישה נמשך יותר מדי זמן ונתפס על ידי בן אדם כלחץ כבד מדי, הוא שוקע בתחושה שחייו הם בלתי נסבלים. לעיתים, זה מסביר למה האנשים מתגרשים או מתפטרים כשהמצב נראה מהצד די טוב פרט לאיזו נקודה קטנה וחסרת חשיבות...

כשההורים, בני הזוג והמנהלים מודעים לנקודות הרגישות באופיים של מי שהם חיים או עובדים אתם, זה עוזר להם למנוע סכסוכים מיותרים ולבנות מערכת יחסים בריאה ונוחה לכל אחד מהצדדים.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית