עייפה, עצבנית וכועסת: כך תתמודדי עם דיכאון חורף

יש לך תחושה שהקור והחושך חודרים דרך החלון וממלאים אותך מבפנים? אין חשק לכלום, מצב הרוח מתדרדר... ראשית, את לא לבד. דיכאון של חורף זו תופעה ידועה. שנית, יש דרכים להתמודד אתו

דינה פלר | כיכר השבת |

היכולת של הימים הקרירים האלה להרוס לאנשים את מצב הרוח זכתה אפילו למונח משלה: "דיכאון של חורף". אם נדייק, קשה לקרוא לזה דיכאון כי הוא לא נופל תחת ההגדרה הקלינית של דיכאון. יחד עם זאת יש לו את כל התסמינים האופייניים למצב הזה: מצב רוח ירוד, עצבנות, עייפות וכו'. בבוקר חשוך וגשום רק המחשבה על הצורך לצאת מהמיטה גורמת לחלק מאתנו להרגיש מסכנים. והפעילויות היומיומיות נראות כמתישות ובלתי נסבלות.

התופעה הזאת נפוצה מאוד ושמה היא דיכאון של חורף. הסיבה העיקרית להופעתה היא מיעוט שעות האור. לחושך יש השפעה מדכא עלינו, לכן הטיפול העיקרי בדיכאון של חורף הוא באמצעות האור. במקרים רבים פשוט אין טעם לנסות לצאת מהמיטה החמה לתוך החדר החשוך. כל עוד אין אור מבחוץ רצוי מאוד לא להתעלל בגופינו ובנפשנו ולהדליק מנורות. גם ביום גשום וסגרירי עדיף להדליק לפחות מנורת שולחן קטנה ולא להסתפק באור החלש שמבעד לחלון. גם נר קטן בזמן ארוחת הערב משפר פלאים את האווירה החורפית הקודרת.

הגוף שלנו זקוק לא רק לאור, אלא גם לחצן. לכן למרות הגשם והרוח חובה לאוורר את החדר בכל הזדמנות. המחנק האופייני למשרדים החורפיים מקשה על יכולת הריכוז שלנו ופוגע קשות במצב הרוח.

לפעמים שום תכסיס לא עוזר ואנחנו מרגישים שאין לנו כוח לכלום. העייפות הבלתי מוסברת אופיינית מאוד דווקא לתקופה הזאת. הפתרון במקרה הזה הוא פשוט, אך יעיל מאוד. תעשו הכול, אבל לאט. ממש לאט. לקום לאט מאוד מהמיטה, ללכת באיטיות מוגזמת לחדר האמבטיה ולצחצח שיניים במשך דקות ארוכות עדיף בהרבה מאשר לשכב במיטה עד הרגע האחרון ואז להתרוצץ, לאחר ולכעוס. הפעילות האיטית גם עוזרת לנו להשלים עם הצורך בעשייה ולא לשקוע בתוך הרחמים העצמיים. אכן, בצורה כזאת רוב הסיכויים שלא תספיקו לעשות את כל המשימות שקבעתם לעצמכם, אבל במקרה שתשקעו בייאוש ובדיכאון יש סיכוי גדול יותר שלא תעשו גם את המעט הזה.

בימים הקרים אנחנו נוטים לאכול קצת יותר מהרגיל. הבעיה בתקופה הזאת היא דווקא לא כמות האוכל, אלא הנטייה להרבות בפחמימות. ריבוי הפחמימות הפשוטות על חשבון החלבונים לא עוזר למלא את מצבורי האנרגיה, אבל בא לידי ביטוי על המשקל.

דרך נוספת לצבור אנרגיה שכל כך חסרה לנו עכשיו זה ספורט. גם כשממש קשה לצאת מהבית ולהגיע לחדר כושר מאוד לא מומלץ לתת לגופנו להתעצל. כל פעילות פיזית גם אם תיעשה בבית תקל בצורה משמעותית על תפקודנו בחורף. הילדים פחות ממבוגרים סובלים מתופעה של דיכאון החורף, וניתן לנצל את העובדה הזאת למשחקים פעילים אתם. זה גם ישמח את לבם וגם ייתן כוח להורים.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית