בדיקת זיהום ל רכב - לא סומכים על המעבדות שלכם: האיחוד האירופי יבדוק זיהום רכבים מטעמו
בדיקת זיהום ל רכב (צילום: עמית מגל למצולמים אין קשר לכתבה)
אאא

יצרניות הרכב מתמודדות בימים אלה עם שפע של הכבדות רגולטוריות בתחום מדידת זיהום האוויר באירופה, וכעת מגיע המהלך שאמור להנחית עליהן את המכה הקשה ביותר: בשבוע שעבר הוחלט בהנהגת האיחוד האירופי בבריסל על צעד חדש שיקטע את הקשרים שבין יצרניות הרכב למדינת המקור שלהם בכל הקשור בבדיקות זיהום אוויר - וייצרניות שלא ימלאו אחר ההוראות החדשות ייחשפו לקנסות כבדים.

על פי עיקרי הצעת החוק, שהתקבלה ברוב מכריע של 585 קולות בעד ו־77 קולות נגד, לא יוכלו יצרניות הרכב לבחון את רמות פליטת המזהמים של מכוניותיהן במעבדות ניסוי עצמאיות, אלא רק במעבדות רשמיות של האיחוד האירופי. כיום חובה על היצרנית להציג בפומבי את שיעור פליטת המזהמים של הרכב. אלא ששיעור פליטת המזהמים נקבע על ידי מעבדות מוסמכות הפועלות זה שנים בשיתוף פעולה עם היצרניות, ומקבלות מהן תשלום.

שיתוף הפעולה הזה הדאיג את האיחוד האירופי, וכעת הוא דורש שהבדיקות יבוצעו רק על ידי האיחוד. במקרה שיתגלה שרכב מזהם, הקנס שיושת על היצרנית יעמוד על 30 אלף יורו לכל מכונית, סכום גבוה בהרבה מערכה של המכונית. מי שיממן את בדיקות הזיהום של דגמי המכוניות החדשים יהיה האיחוד האירופי, אך גם ידרוש השתתפות מיצרניות הרכב.

על פי החוק החדש, כל מדינה החברה באיחוד האירופי תתחייב לבצע בדיקות תקופתיות בכבישיה, שיכללו בדיקת זיהום אוויר ל־20% לפחות מדגמי המכוניות החדשים, ולחשוף את התוצאות ליתר מדינות האיחוד. החלטה זו לא התקבלה בחלל ריק. מאז פרשת דיזלגייט מ־2015 בוחן האיחוד האירופי מחדש באופן קפדני את מדיניות מדידת זיהום האוויר שמציגים יצרני הרכב.

בסוף השנה ייכנסו לתוקף באירופה מבחני RDE- Real Driving Emissions, מבחני צריכת דלק בתנאי נסיעה אמיתיים, שיחליפו את מבחני צריכת הדלק הרשמיים של יצרניות הרכב.