ועידת הצפון 28.3.17 ישראל כץ שר התחבורה - לאחר הביטול: רש"ת מגבשת מכרז מוניות חדש לנתב"ג
ועידת הצפון 28.3.17 ישראל כץ שר התחבורה (צילום: עמית שעל)
אאא

המכרז להפעלת מוניות במחיר מוזל מנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג) בוטל אתמול רשמית. חברת המוניות הדר־לוד, שזכתה במכרז עם חברת הזמנת המוניות Gett, הודיעה לרשות שדות התעופה (רש"ת) שהיא לא תחתום על מסמכי המכרז. זאת לאור מחלוקת עסקית בינה לבין שותפתה למכרז, וכן הפגיעה הצפויה לכאורה בשכר הנהגים. ברש"ת החלו לגבש מכרז חדש, בשאיפה שיצא לדרך לפני החגים.

בעקבות הודעת מוניות הדר־לוד, פותחת רש"ת את הענף לכלל בעלי הרישיונות. משמע, ממחר בחצות יוכלו כל המוניות הפועלות בישראל לאסוף או להוריד נוסעים בנתב"ג. המכרז בו זכו שתי החברות גילם בתוכו הבטחה להוזלה של 31% מתעריף הנסיעה הרשמי. עם ביטול המכרז, ההנחה בוטלה גם כן. מחיר הנסיעות ישאר מפוקח ויחול על כל מוניות שתפעל בנתב"ג. עוד קבעה רש"ת כי בתקופה הקרובה היא לא תיגבה דמי זיכיון של 5 שקלים מאף נהג מונית.

ביטול המכרז הביא לביטול ההנחה לנוסעים

עד שהפעלת המוניות תוסדר ויצא מכרז חדש, ברש"ת מתכוונים להפעיל מערך שאטלים ולקבל תיגבור מצד רכבת ישראל. הרכבת קיבלה הנחייה לתגבר את הקווים לנתב"ג בעוד 4,000 מקומות ישיבה ליום. כך, שההבטחה הרשמית מצידם היא שאף נוסע לא יפגע. לטענתם, בימים הקרובים יגובשו צוותים ייעודים שימנעו ממוניות לא מפוקחות לאסוף נוסעים.

כמו כן, נהג מונית שיבקש לאסוף נוסעים מהשדה יהיה חייב להירשם בחניון המוניות. לאחר הרישום, ישלחו המוניות לתור איסוף, כפי שהיה בעבר, רק שכעת רש"ת תנהל אותו. הנוסעים יקבלו מנהג המונית את מחירי המחירון המאושרים על ידי משרד התחבורה. ביעדים להם אין מחירון, המוניות יפעילו מונה.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

רש"ת אומנם לוקחת אחריות על כישלון המכרז, אך השורה התחתונה היא שסופו של המכרז הוא דוגמה מובהקת לאנטי־כלכלה: המכרז לא נסגר עד הסוף בין המתמודדות; מוניות הדר־לוד פעלו בנתב"ג כמונופול כ־50 שנה ורק על ידי מתן 31% הנחה לציבור הנוסעים הוא נפל - ואיתו ההנחה.

שר התחבורה ישראל כץ הבטיח אתמול שיעשה כל שביכולתו כדי לממש את ההנחה, אך במשרד התחבורה מנסים להתנער מהבטחתו. לטענת המשרד, המכרז של רש"ת נוהל תחת המחשבה שחברה חדשה תעניק את ההנחה וגם תשאיר הת התמלוגים מההסעות שעומדות על 6 מיליון שקל בשנה. במשרד יתקשו להעניק הנחה ספציפית לנתב"ג. זאת מכיוון שהמהלך עלול להוביל לתביעות מגופים שונים, שידרשו הנחה דומה.

בשל פתיחת הענף לכלל המוניות, קיים חשש לאי־סדר תחבורתי בשדה התעופה. לכן, ממחר בבוקר, שוטרים ומאבטחים שנשכרו על ידי רש"ת ימלאו את שטח השדה, כדי לפזר הפגנות, במידה ויהיו. בנוסף, רש"ת שכרה אוטובוסים שיעמדו לרשותה למקרה הצורך, במידה שאף מונית לא תיכנס לשדה. זאת מתוך חשש לשביתת סולידריות של בעלי המוניות עם חבריהם. האוטובוסים יופעלו חינם בתדירות של עד כל רבע שעה, ויסעו לאזור החוף, לתל אביב ולירושלים במידה ויהיה ביקוש.

התזמון של ביטול המכרז עלול להיות בעייתי לרש"ת. שכן, תקופת הקיץ העמוסה בפתח ולאחר פתיחת השמיים לתחרות כבר חלה עלייה של 15%-20% במספר הטיסות בהשוואה ל־2016. לטענת הרשות, הלקח מכישלון המכרז ילמד על בוריו.

רשות ההגבלים חוקרת אם הופעל לחץ על הנהגים

המכרז להסעת לקוחות מנתב"ג יצא לדרך במרץ. מוניות הדר־לוד ניגשו אליו יחד עם Gett והציעו הנחה של 31% מהמחיר הקיים. ההנחה נקבעה על ידי כלכלני Gett, שחישבו את מחיר הנסיעה הנמוך שעדיין יעניק לחברה רווחים. באמצע מאי הודיעה רש"ת על זכייתן של השתיים, היחידות שניגשו למכרז. הבעיות החלו בהמשך החודש, כשמוניות הדר־לוד החליטו שהמחיר הנמוך לא לטעמם. זאת מבלי מתן הסבר מדוע ניגשו למכרז עם גובה ההנחה לא התאים.

בשבוע שעבר הודיעה התחנה שלא תחתום על המכרז ובשישי האחרון הספיקה לחזור בה, ומיד לאחר מכן אירגנה הפגנות בשדה. בשבת בלילה הודיעה התחנה בשנית שלא תחתום על המכרז, ואתמול הוא בוטל סופית.

בעלי מוניות הדר־לוד טוענים שדעתם השתנתה לאחר ששותפתם נסוגה מההסכמות בין הצדדים. בנוסף, לתפיסתם, גובה ההנחה של 31% מתעריף הנסיעה שנקבע על ידי משרד התחבורה, היתה מובילה לפגיעה בלתי צודקת בשכרם ובתנאי העסקתם.

בתוך כך, הרשות להגבלים עסקיים חוקרת האם בעלי מוניות הפעילו לחץ על בעלי מוניות הדר־לוד שלא לחתום על המכרז. עם זאת, בשל ביטול המכרז החקירה הופכת לפחות רלוונטית, שכן מכרז חדש יצא בחודשים הקרובים.

"לצערנו Gett חזרו בהם מההסכמות המוקדמות", אמר מנכ"ל מוניות הדר־לוד מנחם בר חיים. "לא נותרה לנו ברירה אלא להודיע לרש"ת כי החברה לא תחתום על מסמכי המכרז".

ממנכ"ל רש"ת יעקב גנות נמסר כי ננקטים מספר צעדים למזעור הנזק כולל "מערך אוטובוסים חינם בשעות העומס".