מפעל קוקה קולה - למה ברשות הטבע והגנים שותים רק קוקה-קולה?
מפעל קוקה קולה (צילום: עמית שעל)
אאא

האם רשות הטבע והגנים מתאימה את המכרז שלה לאספקת משקאות לאתרי הטבע למידותיה של החברה המרכזית למשקאות (קוקה־קולה)? עד לפני כשנה רשות הטבע והגנים לא התערבה בניהול המזנונים באתריה, והאחראי בכל אתר היה רוכש משקאות מספקים שונים. אך אז החליטה הרשות להעביר את המזנונים לניהולה הישיר ללא זכיינים שהפעילו אותם בעבר. עם קבלת ההחלטה, הונחו מפעילי המזנונים בכל אתרי הרשות להגביל את רכישת המשקאות לקנייה בלעדית מהחברה המרכזית, מה שהוביל לתלונות הן לרשות הטבע והגנים והן לרשות ההגבלים בנושא. מאז רשות הטבע והגנים החליטה לצאת למכרז חדש, רק שהיא עצמה דחתה אותו כבר ארבע פעמים, ובזמן הזה היא ממשיכה לרכוש את המשקאות רק מקוקה־קולה.

החברה המרכזית הנה מונופול מוכרז בשוק משקאות הקולה. הפנייה של אחד המתלוננים לרשות הטבע והגנים נעשתה לפי חוק חופש המידע בינואר השנה. מהרשות התקבלו שתי תשובות: באחת טענה שדרושים לה עוד 30 יום מפאת "היקף הבקשה ומורכבותה", ובשנייה הפנתה הרשות את הפונה למכרז חדש שמתפרסם.

אבל בניגוד לנעשה טרום המכרז, תנאי הסף של המכרז כרכו יחד את כל מוצרי המשקאות ובהם מים, בירה, מיצים ומשקאות מוגזים, בבקבוקי פלסטיק או פחיות בלבד, ללא בקבוקי זכוכית. בתנאים אלה עומדות רק החברה המרכזית וטמפו, וספקים קטנים שעבדו קודם לכן עם הרשות לא יכולים לגשת למכרז.

לא צריך משקאות אנרגיה

מעיון במסמכי המכרז עולה כי קיים יתרון מובהק לספקים גדולים. ההחלטה על הזוכה תתבסס ב־80% על גובה ההנחה שיעניק ספק המשקאות לרשות הטבע והגנים, 10% נוגעים לגובה המענק השנתי שיעניק הספק לרשות ביחס למחזור הקניות השנתי בניכוי ההנחות שניתנו לרשות, ו־10% נוספים נוגעים לגובה התקציב השנתי שיעמיד הזוכה לזכות הרשות לקידום מכירות ושיווק המשקאות. הזוכה יידרש להובלה ואספקה ישירה של המשקאות לאתרי הרשות, אספקת מקררים למשקאות עם לוגו הספק לכל האתרים שבהם נמכרים המשקאות וכן שירות תיקונים למקררים, רענון מלאי והחלפת משקאות פגי תוקף. הרשות העריכה את היקף הקניות השנתיות שלה מספק המשקאות בסכום גבוה של כ־1.5 מיליון שקל.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

לטענת הגורם שפנה לרשות ההגבלים, אספקת מקררים בתמורה לבלעדיות לזוכה במכרז היא הסדר כובל אנכי לכל דבר, שכן רשות הטבע והגנים היא מונופול בנקודות המכירה באתרי תיירות, וחסימת התחרות בהן מהווה מתן יתרון משמעותי למקבל הבלעדיות.

בנוסף, בפרוטוקול הבהרה למכרז שפורסם באפריל האחרון מופיעה בקשה לשינוי את התנאים במכרז, שדרש שיווק בירה שחורה בפחית ומשקאות אנרגיה. לפי ההערכות, הבקשה הוגשה בידי קוקה קולה, שאינה משווקת משקאות אנרגיה כלל ומשווקת בירה שחורה בבקבוקים. "נבקש לוותר על הדרישה המחייבת של משקה אנרגיה־פחית אשר לא קיים במגוון המוצרים של חברתנו ולא לקחת אותו בשקלול של המוצרים המחייבים למכרז מאחר שחלקו להבנתנו מינורי מאוד בהשוואה לשאר המוצרים הנדרשים", נכתב בבקשה. ואכן, רשות הטבע והגנים התגמשה וקבעה כי החברה תצרף להצעתה מחירון הכולל לכל הפחות את המשקאות למעט קבוצת בירה שחורה בפחית ומשקה אנרגיה פחית ובבחינת הצעתה לא ישוקלל שיעור ההנחה שיינתן על יד המציעים האחרים לגבי קבוצת בירה שחורה בפחית ומשקה אנרגיה בפחית.

רשות ההגבלים בודקת

אף שכבר במרץ הודיעה רשות הטבע והגנים על מכרז חדש, ממשיכה עד היום החברה המרכזית לספק את המשקאות לאתריה, לאור דחיות חוזרות ונשנות במכרז. חודש לאחר פרסום המכרז הודיעה הרשות על דחיית המועד להגשת הצעות ל־1 במאי. שבוע לפני סיום חודש אפריל הודיעה הרשות על דחייה נוספת לסוף מאי, בהמשך על דחייה ל־12 ביוני ובהמשך על דחייה ל־20 ביולי.

מרשות הטבע והגנים נמסר: "כל מכרז מנוהל לפי חוק חובת המכרזים תוך ליווי מקצועי של הגורמים המשפטיים. המכרז המדובר מגדיר את הדרישות מהספקים בהתאם לצורכי הרשות. מועד הגשת ההצעות נדחה לאור שאלות הבהרה רבות שהוגשו מצד המתעניינים וחייבו התייחסות מעמיקה. הרשות תשמח לקבל כמה שיותר הצעות".

מרשות ההגבלים נמסר: "אכן הגיעה תלונה. הנושא בבדיקה".