עדויות קשות

משפחות חברי הכת: "חלון הזדמנויות קצר להצלת הילדים"

בני משפחות של חברים בכת "לב טהור" שמנהיגה נמצא על פי הדיווחים ללא רוח חיים, מגוללים את סיפורי הזוועה וקוראים למדינה לנצל את מותו של שלמה הלברנץ לפירוקה של הכת הסגורה (חרדים)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ט"ז בתמוז תשע"ז | 10.07.17
החיים ב"לב טהור" (צילום: ארכיון)

"הפעם האחרונה שאחותי יצרה קשר הייתה לפני כשבועיים. היא התקשרה לאמי ודרשה בשלומה, זו הייתה שיחה קצרה של שתי דקות, כעין שיחת נימוסין, איך הילדים? איך את מרגישה? שיחה סתמית". מספר ל"כיכר השבת" ד', חרדי ממרכז הארץ שאחותו כלואה בכת 'לב טהור' שמנהיגה שלמה הלברנץ טבע בשבוע שעבר למוות בנהר במקסיקו.

ד' מתאר את חייו של אחותו כסיוט. "היא הייתה ילדה רגילה ונורמלית עד שהכירה את הכת ונשבתה בקסמיו של מנהיגה, שלמה הלברנץ". הסיפור הזה נשמע כמו שאר סיפוריהם של החברים בקהילה. לפני כשנה, הצליחו ד' ומשפחתו להביא את אחותם ארצה יחד עם חלק מילדיה, זאת באמצעות צו בית משפט. באותה תקופה, הקהילה הקיצונית חייתה בקנדה והאינטרפול סייע במאמצים להשבת האחות לישראל. כאן, הם קיוו כי היא תשוב לחיים נורמליים ותתנתק מהכת. אך תקוותם התבדתה.

לדבריהם, בעת שהותה בישראל נטלה האחות בחשאי כדורים פסיכיאטרים, ואמרה כי הכדורים הם "וויטמינים" שכל חברי 'לב טהור' נוטלים בהוראת המנהיג. תקוותם לנורמליזציה התבדתה כאמור מהר מהצפוי, האחות ביקשה מבית המשפט רשות לצאת לחתונה של בתה בחו"ל, ואז נמלטה יחד עם ילדיה לגואטמלה ועקבותיה נעלמו. אחת לתקופה היא יוצרת קשר טלפוני, משוחחת עם אמה כמה דקות ומנתקת את הקו. "היא חוששת שמאזינים לה בטלפון. היא מדברת בפחד ונשמעת מאד מבוהלת", אומר ד' בשיחה עם 'כיכר השבת' .

"הבשורות הטובות שהגיעו אלינו ממקסיקו", אומר ד' על מותו של מנהיג הכת, "עדיין לא ברורות בכלל. עד שאני לא רואה את גופתו של הלברנץ, והתאמת DNA אני בכלל לא בטוח שהוא מת. הוא כל כך אכזר, שהוא מסוגל לביים את המוות של עצמו בכדי שהשלטונות יפסיקו לרדוף אחריו, ועוד איזה שנה יצוץ לחסידיו כמו משיח שקם לתחייה". לשאלתנו אם הוא סבור שהכת הגיעה לסיומה אומר ד' כי: "בנו ועוזרו של הלברנץ אכזריים פי כמה וכמה, הם מעורים בניהול הקהילה וכמעט אין סיכוי שהכת הזו תתפרק עכשיו".

ד' מפנה אצבע מאשימה להנהגת הציבור החרדי, שלדבריו לא עושה די נגד 'לב טהור': "איך ייתכן שיש פה עשרות יהודים ששבויים בכת שעושה כל דבר נגד התורה ואף אחד לא מחליט לעשות משהו ולטפל בזה. אם העסקנים רוצים לטפל במשהו הם יכולים, רק כאן הם משום מה לא רוצים לטפל".

ד' מפרט באוזנינו עדויות קשות מתוך הכת. השליטה של הלברנץ בחסידיו אבסולוטית, "הוא מחליט מי מתחתן עם מי ומי מתגרש ממי ומתי. אין לאף אחד שם שליטה על חייו. הוא מוציא ילדים מבתיהם, יש בידינו עדויות על כך שהוא חיתן ילדות עם אנשים מבוגרים מהם בכמה שנים, המעשים שנעשים שם בלתי ניתנים לתיאור, החסידים שלו מאמינים שהוא המשיח ושיביא גאולה לעולם".

"יש שמועות שעדיין לא ביססנו אותם שהוא תכנן לברוח עם כל קהילתו לאיראן ולהשתקע שם. וכנראה זה היה בתכנון מקדים" הוא אומר.

ד' מספר כי אביו היה לפני תקופה על ערש דווי ועמד להיפטר מהעולם. "הצלחנו ליצור קשר עם אחותי והתחננו אליה שתבוא להיפרד מאבא. אך היא אמרה שהאדמו"ר אמר לה שאין צורך ושהיא תשב שבעה בחו"ל, שלא צריך שיהיה לה קשר עם המשפחה". ד' מביע תקווה כי מותו של הלברנץ יביא אולי להתקדמות בטיפול בפרשה. "אנו כעת ממתינים לשיחה ממשרד החוץ שיבהיר היכן הדברים עומדים". ד' מבהיר כי הוא ושאר המשפחות יתנגדו במידה וב'לב טהור' יבקשו לקבור את מנהיג הקהילה בישראל: "לא ניתן לקבור את המנוול הזה כאן בישראל".

בשיחה נוספת שערך 'כיכר השבת' עם מ.ה. יהודי חסידי ממרכז הארץ שבנו חבר בקהילה, ציין מ.ה. בכאב כי אינו מכיר את נכדיו, לדבריו: "הלברנץ הורה לבנו להתגרש מאשתו ואינו מרשה לו להיות איתם בקשר, אני לא יודע כעת מה קורה עם הבן שלי, נאסר עליו לדבר איתי".

(צילום: הטלוויזיה המקומית בגואטמלה)

"אנחנו נמצאים כעת במצב של חוסר וודאות מוחלט ופחד גדול מהעתיד, אני חושש שבנו של הלברנץ, שהוא קיצוני ומשוגע יותר ממנו, ישלוט כעת בכת ויבצע דברים חמורים יותר מאביו".

דברים דומים נשמעים גם מפיו של דוד חיון מבאר שבע, שאחיו חבר בקהילה. "לפני כשנה," מספר דוד, "הצלחנו להביא את ילדיו של אחי ארצה בצו בית משפט. אחד האחיינים שלי, ילד קטן, התחנן ובכה בפני; 'תעשה משהו שלא יחזירו אותי לשם', הילד ממש בכה, הוא סיפר שפעם מנהיגי הכת תפסו אותו אומר שקר, והכניסו לפיו אש גלויה שגרמה לו לכוויות קשות, בכדי לחנך אותו שלא ישקר". בידיו של דוד, לטענתו, עדויות נוספות על התעללויות קשות שעוברים הילדים בקהילה.

דוד מציין כי בית משפט נתן לפני כמה חודשים פסק דין ולפיו 'לב טהור' נחשבת לכת פוגענית. פסק הדין הזה קובע כי על המדינה לעשות הכול כדי להציל את הילדים שנמצאים בה.

כך זה נראה מבפנים: העיתונאית שנכנסה לתוך 'לב טהור' (Inside LTז)

דוד מזדעק, "איך ייתכן שמדינת ישראל עוזרת למאות ואלפי אנשים באזורים שיש בהם רעידות אדמה ואסונות טבע, אבל ילדים יהודים, ישראלים, שחווים יום יום ניצול אכזרי והתעללויות - זה לא מעניין אף אחד. מדינת ישראל יודעת להגיע לאן שהיא רוצה וכאן שקט, זה לא מעניין אף אחד", קובל דוד.

דוד קובע כי העיתוי הנוכחי, של מות מנהיג הקהילה, הוא חלון הזדמנויות בלתי חוזר לפירוק הכת: "הם נמצאים כעת בבלבול נוראי. צריך להבריח אותם מהיכן שהם נמצאים, ולהביא אותם ארצה לשיקום". מסיים דוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר