הנשים החרדיות רוצות כיסא משלהן בכנסת

זה לקח זמן, אבל זה קרה: קבוצת נשים חרדיות קמה למחות על האפליה המגדרית במפלגות החרדיות. לאחר שבתקופה האחרונה התעוררה מודעות הציבור כנגד הדרת נשים, ועוררה סערה בציבור הישראלי, מתפשטת התופעה גם לפוליטיקה. נשים כבר לא מוכנות לשתוק, ובלתי אפשרי להתעלם מקולן

Mame | כיכר השבת |
דף הפייסבוק של קבוצת המחאה

בסוף השבוע האחרון דיווח לראשונה האתר Ynet על קבוצת מחאה של נשים חרדיות, כנגד הדרת הנשים מתפקידים בכנסת ובממשלה. חורה להן שלמפלגות החרדיות, האמורות לייצג גם אותן כנשים השייכות לקהילה החרדית ובעלות זכות הצבעה מן המניין, אין ייצוג נשי. מה שאומר שהמפלגות ש"ס ויהדות התורה לא מעלות לסדר היום הציבורי נושאים הקשורים לסקטור הנשי, ובעצם אין מי שידאג להן. הידיעה הפכה לסנסציה תקשורתית בזמן קצר וקיבלה סיקור נרחב באתרים ובתחנות הרדיו.

מאחורי הקבוצה עומדת אסתי שושן, פרסומאית חרדית שפתחה קבוצה בפייסבוק תחת הכותרת: "לא נבחרות, לא בוחרות". זו לא הפעם הראשונה שהיא מוחה כנגד אפלייה כזו או אחרת, ושמה וודאי מוכר לכם מטורים שהתפרסמו באתר כיכר השבת. הטענה העיקרית שהיא מעלה בשם הנשים החרדיות, שאם ההצבעה שלנו טובה מספיק בשביל אותן מפלגות, והן אף פונות גם אלינו, כנשים, שנחזק את הייצוג שלהן בכנסת, מדוע כשזה נוגע למעורבות ממשית בפוליטיקה נאסרת עלינו ההשתתפות?

מותר לאישה "לצאת ממטבחה", וכי התירוץ ההלכתי בעניין הוא "הטעיה של הציבור". מנגד, אומר מקורב לרב אלישיב כי טענות הנשים הן חלק מ"מהפכה דתית מסוכנת ביותר" המתחוללת במגזר הדתי לקראת הבחירות.

עוד דווח ב-ynet כי ש"ס ויהדות התורה פועלות יחד נגד העתירה של הקבוצה לוועדת הבחירות המרכזית, בטענה כי זהו כורח ההלכה. למרות זאת, הדעות בשטח חלוקות בכל גווני הציבור החרדי. כהוכחה לכך אפשר לראות את כמות ה'לייק'ים שהצטברו בתוך ימים ספורים. קולן החדש של הנשים שמנסה להישמע בקול רם מתקבל בהתלהבות ע"י נשים שמרגישות הזדהות פנימית, גם אם לא מתכננות לפעול בנושא.

בסוף השבוע האחרון דיווח לראשונה האתר Ynet על קבוצת מחאה של נשים חרדיות, כנגד הדרת הנשים מתפקידים בכנסת ובממשלה. חורה להן שלמפלגות החרדיות, האמורות לייצג גם אותן כנשים השייכות לקהילה החרדית ובעלות זכות הצבעה מן המניין, אין ייצוג נשי. מה שאומר שהמפלגות ש"ס ויהדות התורה לא מעלות לסדר היום הציבורי נושאים הקשורים לסקטור הנשי, ובעצם אין מי שידאג להן. הידיעה הפכה לסנסציה תקשורתית בזמן קצר וקיבלה סיקור נרחב באתרים ובתחנות הרדיו. ,מאחורי הקבוצה עומדת אסתי שושן, פרסומאית חרדית שפתחה קבוצה בפייסבוק תחת הכותרת: "לא נבחרות, לא בוחרות". זו לא הפעם הראשונה שהיא מוחה כנגד אפלייה כזו או אחרת, ושמה וודאי מוכר לכם מטורים שהתפרסמו באתר כיכר השבת. הטענה העיקרית שהיא מעלה בשם הנשים החרדיות, שאם ההצבעה שלנו טובה מספיק בשביל אותן מפלגות, והן אף פונות גם אלינו, כנשים, שנחזק את הייצוג שלהן בכנסת, מדוע כשזה נוגע למעורבות ממשית בפוליטיקה נאסרת עלינו ההשתתפות? ,מותר לאישה "לצאת ממטבחה", וכי התירוץ ההלכתי בעניין הוא "הטעיה של הציבור". מנגד, אומר מקורב לרב אלישיב כי טענות הנשים הן חלק מ"מהפכה דתית מסוכנת ביותר" המתחוללת במגזר הדתי לקראת הבחירות.,עוד דווח ב-ynet כי ש"ס ויהדות התורה פועלות יחד נגד העתירה של הקבוצה לוועדת הבחירות המרכזית, בטענה כי זהו כורח ההלכה. למרות זאת, הדעות בשטח חלוקות בכל גווני הציבור החרדי. כהוכחה לכך אפשר לראות את כמות ה'לייק'ים שהצטברו בתוך ימים ספורים. קולן החדש של הנשים שמנסה להישמע בקול רם מתקבל בהתלהבות ע"י נשים שמרגישות הזדהות פנימית, גם אם לא מתכננות לפעול בנושא. ,,מנגד אפשר לשמוע גם נשים רבות שטוענות שכל אישה יכולה לרוץ לכנסת או להתערב בחיים הפוליטיים בכוחות עצמה, להשתלב בכל מפלגה שתראה לנכון ומתוך שם לפעול למען זכויות נשים, כולל דתיות, ואין כל צורך בצעד פרובוקטיבי כמו לנסות להיות חברת מפלגה חרדית יחד עם הגברים. ,בעמוד הפייסבוק פורסמה תגובה רשמית של המפלגות. ש"ס ויהדות התורה הגיבו כי: "המפלגות פועלות, וזאת על פי ההלכה, בהפרדה ברורה בין גברים ונשים - מטעמי צניעות. לגברים תפקיד אחד, ולנשים תפקיד אחר. אין בחלוקת תפקידים זאת כדי הדרת נשים, כדי הפליית נשים, או כדי לטעון כי נשים פחותות מגברים".,דברים אלו עוררו זעם, וקיבלו תגובות המאיימות שלא יצביעו למפלגות ללא ייצוג נשי באופן גורף, ובכך יקטינו באחוזים ניכרים את כוחן של המפלגות החרדיות. ,ואתן, מה דעתכן?
חרדיות עושות STOP לאפליה (איור: shutterstock)

מנגד אפשר לשמוע גם נשים רבות שטוענות שכל אישה יכולה לרוץ לכנסת או להתערב בחיים הפוליטיים בכוחות עצמה, להשתלב בכל מפלגה שתראה לנכון ומתוך שם לפעול למען זכויות נשים, כולל דתיות, ואין כל צורך בצעד פרובוקטיבי כמו לנסות להיות חברת מפלגה חרדית יחד עם הגברים.

בעמוד הפייסבוק פורסמה תגובה רשמית של המפלגות. ש"ס ויהדות התורה הגיבו כי: "המפלגות פועלות, וזאת על פי ההלכה, בהפרדה ברורה בין גברים ונשים - מטעמי צניעות. לגברים תפקיד אחד, ולנשים תפקיד אחר. אין בחלוקת תפקידים זאת כדי הדרת נשים, כדי הפליית נשים, או כדי לטעון כי נשים פחותות מגברים".

דברים אלו עוררו זעם, וקיבלו תגובות המאיימות שלא יצביעו למפלגות ללא ייצוג נשי באופן גורף, ובכך יקטינו באחוזים ניכרים את כוחן של המפלגות החרדיות.

ואתן, מה דעתכן?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית