מחלות הריון: כמה דברים שכדאי לך לדעת

עם השמחה על ההיריון, נדרשת ממך גם זהירות מיוחדת במשך כל התקופה. הימים הראשונים בהם היצירה של העובר בתוכך רגישה מאוד, בהמשך - הקפדה על ההתפתחות תקינה ובעיקר זהירות ממחלות או תופעות חריגות שדורשות תשומת לב קבועה. דינה פלר מגישה רשימה של הסיכונים העיקריים

דינה פלר | כיכר השבת |
הריון חורפי, זהירות מווירוסים

כן, כולנו שמענו שהריון זה לא מחלה. אבל זה לא פוטר אותנו מכאבים, מצבי חולשה, תחושות מוזרות ומפחידות בכל מני חלקים בגוף. ורובנו גם מתביישות לפנות לרופא כל פעם שהן לא חשות בטוב במהלך ההיריון. מתי כדאי להפסיק להתבייש ולפנות מייד לרופא?

תנועות העובר.

ראשית, גם לעובר שלנו מותר לישון (מעניין, אגב, איך הם מאבדים את המיומנות הזאת מייד אחרי בואם לעולם?) לכן טבעי שמדי פעם לא נרגיש את תנועות הקטנצ'יק שבפנים. אבל אם במשך מספר שעות לא הרגישת תנועות כלל, וההמלצות הרגילות דוגמת אכילת ממתק ושכיבה על צד שמאל לא עוזרות, כדאי לגשת לעשות מוניטור לבדיקת דופק העובר.

רעלת הריון.

אומנם לא ניתן לאבחן רעלת היריון בבית, אבל האישה בהיריון מתקדם חייבת להיות מודעת לתסמינים הראשונים שלה. אם לחץ הדם שלך עלה, את סובלת מכאבי ראש, טשטוש ראייה ובחילה, עלייך לגשת מייד לרופא או למוקד. רעלת הריון מסכנת לא רק את האם, אלא גם את העובר, לכן מאוד לא מומלץ במצבים האלה לנסות "להיות חזקה" ו"לקחת את עצמך בידיים".

דימומים.

נהוג לחשוש מדימומים בעיקר בתחילת ההיריון, כשאלה יכולים לבשר על הפסקתו. אבל דימומים בהיריון מתקם מסוכנים לא פחות. ראשית, הם יכולים לבשר על תחילת לידה מוקדמת. שנית, דימום, בעיקר בשבוע 37-38, יכול לרמוז על היפרדות השליה, שזו תופעה שמסכנת את חיי האם והעובר גם יחד. במקרים רבים הפתרון היחיד לבעיה הוא ניתוח קיסרי דחוף. וגם אם הדימום התחיל ונפסק חשוב לפנות כמה שיותר מהר לרופא או לחדר מיון, כי בעצם אין שום סיבה "מרגיעה" לדימום בהיריון מתקדם.

דליפת מי שפיר.

אין כמעט אישה הרה שלא פוחדת מדליפת מי שפיר, אך מעטות אכן נתקלות בתופעה הזאת. כל הנשים ההרות יודעות שדליפת מי שפיר היא סיבה לפנייה מיידת לחדר לידה ואסור להסתובב בחוץ במצב הזה. יחד עם זאת, החששות לדליפת מי שפיר לרוב לא מוצדקות. סוף ההיריון מלווה בתחושות רבות ולא נעימות שחלק מהן מזכירות דליפת מי שפיר. בבתי מרקחת נמכרים היום ערכות לבדיקה ביתית. הבעיה אתן (מלבד המחיר המופקע) שקשה מאוד לסמוך על התוצאות שלהן. כשיש דליפת מי שפיר הבדיקה הביתית אכן תצביע על הבעיה. אבל היא מציגה תוצאות חיוביות גם במקרים רבים בהם לא היה שום זכר לדליפת מי שפיר ומריצה אישה מבוהלת לחדר לידה. אז לא לבדוק? לבדוק. אבל לא להיבהל.

וירוסים.

אומנם וירוסים למיניהם לא נחשבים לתופעה האופיינית לנשים הרות, אבל דווקא עבורן הם קשים במיוחד. הטעות הנפוצה היא גם בהיריון להמשיך להשתמש באותם תכשירים שנהוג להשתמש בהם בבית. אבל חלק מתרופות לשיכוך כאבים והורדת חום מגבירים את הסיכון להפלה מוקדמת, חלק מטיפות אף עלולים לפגוע בזרימת הדם לא רק באף, אלא גם ברחם וכו'. לכן בבוא החורף עתיר הוירוסים אישה בהיריון צריכה להתייעץ עם הרופא שלה באילו מהתכשירים השכיחים היא יכולה להמשיך להשתמש ואילו כדאי להחליף. יש כאלה שמאמינות בגישה קיצונית אחרת שאומרת שלאישה בהיריון אסור לקחת תרופות בכלל. נשים כאלה ממשיכות לסבול מחום, שיעול, נזלת וכאבים, אבל מסרבות בתוקף לקחת אפילו אקמול. והן מופתעות מאוד לשמוע שהמחלות הלא מטופלות פוגעות גם בתינוק שבתוכן, ואין שום היגיון רפואי בהזנחת המחלה בזמן ההיריון. דווקא במהלך ההיריון חשוב מאוד לשמור על הבריאות הכללית, אך לעשות זאת בהתאם למגבלות המקובלות.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית