ועידת הצפון 28.3.17 אלי כהן שר הכלכלה - שר הכלכלה: להכריז על יבואני הטואלטיקה הרשמיים כמונופול
ועידת הצפון 28.3.17 אלי כהן שר הכלכלה (צילום: עמית שעל)
אאא

במסגרת מהלך כולל להפחתת מחירי מוצרי הטואלטיקה עליו הכריז לפני חודשיים, ממשיך שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן לנקוט בצעדים אופרטיביים נגד היבואנים הגדולים. כפי שהתחייב במסיבת עיתונאים שערך בחודש יוני להגביל את כוחם של יבואנים בלעדיים, פנה השר לממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין בבקשה להכריז על יבואני הטואלטיקה הרשמיים בישראל כמונופול. הפנייה התבססה על בסיס מסקנות בדיקה שערך המשרד ממנה עולה שנתח השוק של היבואנים בתחום הטואלטיקה גבוה מ-50%, והם גובים מחירים גבוהים משמעותית ביחס למוצרים דומים בעולם. זאת בעוד שבאירופה שיווק מוצרים נעשה ע"י מספר רב של מפיצים, שנתח השוק שלהם אינו עולה במרבית המקרים על 30%.

היבואנים הבלעדיים שאליהם מתייחס השר כהן במכתבו לממונה על ההגבלים הם חברת שסטוביץ', יבואנית קולגייט (מחזיקה בנתח שוק של 66% בקטגורית משחות השיניים), חברת דיפלומט המייבאת את ג'ילט (מחזיקה בנתח שוק של 80% בתחום סכיני הגילוח), וחברת יונילוור, יבואנית דאודורנט אקס, רקסונה ודאב(נתח שוק של 44% בתחום הדאודורנטים).

לדברי שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן: "לצערי ישנם גורמים עסקיים בשוק שמנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים וגובים מחירים מופרזים מהצרכן. לא אסכים שימשיכו לגזור קופון על חשבון הצרכן הישראלי, אנחנו נפעל בכל האמצעים על מנת להביא להגברת התחרות בשוק ולהורדת המחירים לצרכן. הגיעה העת לשים סוף לבלעדיות של היבואנים".

קודם לפנייה להלפרין, פרסם כהן נתונים לפיהם סל מוצרי הטואלטיקה בישראל גבוה בכ-19% בהשוואה למדינות ה-OECD. כהן ציין כי יפעל לשינוי רמת המחירים בישראל באמצעות מספר צעדים ובראשם קביעת תקנות שקיפות מחירים שיחייבו את הקמעונאים להציג השוואה בינלאומית ברשתות של מוצרים שנמצא שפער המחירים בהם גבוה בהשוואה לחו"ל והגבלת כוחם של היבואנים הרשמיים על ידי רשות ההגבלים.