בניין של בזק ב ירושלים שהועמד למכירה - משרד התקשורת הורה לבזק: מכירת חבילות אינטרנט משולבות - למשך שנה בלבד
בניין של בזק ב ירושלים שהועמד למכירה (צילום: עמית שאבי)
אאא

בזק עצרה את מכירת חבילות האינטרנט המשולבות, וזאת בשל הוראה של משרד התקשורת לפיה תוכל החברה למכור חבילות אלה לתקופה של שנה בלבד. חבילות ה"באנדל" הכוללות תשתית וספק אינטרנט בעסקה אחת נמכרות מאז החלה רפורמת השוק הסיטונאי על ידי ספקיות האינטרנט השונות. ה"באנדל ההפוך" הן חבילות דומות אשר נמכרות ללקוח על ידי חברת התשתית. במקרה של בזק הורה משרד התקשורת על צמצום תקופת החבילה, מהלך שמצריך שינוי במערכות המידע של החברה ואינו מתאפשר בתקופה קצרה. עקב כך הפסיקה בזק למכור חבילות מסוג זה החל מהיום (א') ועד לביצוע השינויים המתבקשים.

ההוראה של משרד התקשורת הגיעה למשרדי בזק כבר ביום חמישי האחרון ונכנסה לתוקף ביום שישי ה-1 בספטמבר. על פי ההוראה תכניות התמחור הבאנדלים של בזק לא יופיעו במחשבון ואסור לה להציע מסלולים מסוג זה. בזק תוכל למכור מסלול תשתית נפרד אולם עד לביצוע השינויים לא תוכל לשווק ספקים והצרכן יצטרך לבצע את החיפוש בעצמו.

חובת ההפרדה המבנית החלה על בזק מונעת ממנה למכור חבילות תקשורת משולבות ובהן חבילות תשתית וספק אינטרנט. ב-2010 אפשר משרד התקשורת תיקן את רשיונה של בזק כך שהיא תוכל למכור חבילות. בתיקון נקבע כי בזק תחויב בכל עת להציע לספקיות אינטרנט אחרות (שאינן בבעלותה) לשווק את שירותיהם באופן שוויוני ובתנאים זהים – הבאנדל ההפוך. במתכונת שיווק של השוק הסיטונאי הגורם המתקשר עם המנוי הוא ספק האינטרנט המציע את רכיב התשתית במחיר מפוקח על ידי הרגולטור ואת מחיר הגישה לאינטרנט.

ההחלטה של משרד התקשורת מגיעה ככל הנראה לאחר שבמשך תקופה ארוכה התעלם מתלונותיהן של סלקום ופרטנר בכך שבזק מדירה את ספקיות האינטרנט שלהן מרשימת הספקיות שמציעה ללקוחות. בדו"ח המיוחד של מבקר המדינה שפורסם לפני כחודשיים צוין כי לזהות הגורם המתקשר עם המנוי יש חשיבות רבה, שכן הגורם המתקשר עם המנוי הוא בעל הקשר הישיר איתו ומאפשר לו להציע הצעות שיווקיות שונות. על כן, אף שהשימוש בתשתית בזק מתבצע במתכונת הבאנדל ההפוך לבזק צומחת תועלת רבה משיווק במסגרת הבאנדל ההפוך. כלומר, בזק, באמצעות נציגי המכירות שלה, מצליחים להסיט לקוחות מספק מסוים לאחר. עם החלת השוק הסיטונאי ב-2015 החליטה בזק להפסיק לשווק את סלקום ופרטנר ובמקומן לשווק ספקיות אחרות כמו 099 ו-011. יש לציין כי עם החלת השוק הסיטונאי סלקום ופרטנר החלו בשיווק אגרסיבי להעביר לקוחות שלהן ממתכונת הבאנדל ההפוך למתכונת השוק הסיטונאי ובכך "גנבו" לקוחות לבזק. מאחר שמדובר באותו השירות "הגניבה" באה לידי ביטוי בזהות המתקשר שמנהל את מערכת היחסים מול הלקוח הכולל התחשבות, שירותי תמיכה טכנית ועוד.

נכון להיום לקוח המבקש להתקשר עם תשתית בזק יצטרך למעשה לבצע התקשרות נוספת מול ספק אינטרנט או לחלופין להתקשר רק עם ספקית אינטרנט המציעה חבילה של תשתית+ספק במתכונת השוק הסיטונאי. המרוויחות הגדולות מהחלטת משרד התקשורת הן סלקום ופרטנר. החברות שצפויות להיפגע הן ספקיות האינטרנט הקטנות כמו 099 ו-011 שאינן מחזיקות מרכזי שירות ומכירה והסתמכו עד ליום שישי האחרון במערך השיווק של בזק בלבד.

ההוראה של משרד התקשורת מגיעה בתזמון מעניין, שכן במשך למעלה משנה המשרד מתעלם מנקיטת פעולות נגד בזק. גורם בשוק התקשורת טוען כי עצם העובדה שבכירי בזק נחקרים במגוון פרשות של הרשות לניירות ערך בנוגע לעסקאות בעלי עניין של בעל השליטה שאול אלוביץ' והאיסור על עיסוק בכל הקשור לענייני רגולציה, בשילוב הרחקתו של מנכ"ל המשרד שלמה פילבר, מאפשרים למשרד התקשורת לנקוט באמצעים אגרסיביים נגד בזק בניגוד לימים אחרים.