כללי זהירות להריונות לאחר טיפולי פוריות

כל הריון הוא סיפור מיוחד במינו. כשמדובר בהיריון אחרי טיפולי פוריות קשים, היריון הוא סיפור עוד יותר מורכב. כל דבר מעורר חשד, כל תופעה מדאיגה וכל חשש מקפיץ את האמא לעתיד לחדר מיון. מה מבדיל בין הריון רגיל להריון אחרי טיפולי פוריות וממה באמת צריך לחשוש?

Mame | כיכר השבת |
אצל רובנו הריון מתחיל כשאנחנו מקבלות תשובה חיובית לבדיקת היריון. אבל לא מעט נשים מתחילות את דרכן אל התינוק זמן רב לפני קבלת התוצאה החיובית המיוחלת. בדיקות, טיפולים, המתנות, אכזבות... כשאחרי כל התהליך הארוך והקשה הזה מגיע ההיריון גם האושר הוא אדיר, אך גם הדאגות הן עצומות. מה נחשב לתופעה רגילה בהריון ומה אמור להדליק נורה אדומה? כשמדובר בהיריון אחרי טיפולי פוריות התשובה תלויה בסיבת אי פריון.

בעיות פריון הורמונאליות

כשהסיבה לאי פריון הייתה בעיות הורמונאליות אז התקופה המסוכנת ביותר בהיריון היא מתחילתו ועד השבוע 14-16, כלומר עד שהשליה תיקח על עצמה את התפקיד של אספקת ההורמונים הנחוצים להמשך ההיריון. רוב הנשים עם בעיות הורמונאליות שנכנסו להריון בעקבות טיפולים מקבלות גם תכשירים שמספקים לגופן את מנת ההורמונים הנחוצה.

אך לעיתים נשים עם בעיות כאלה צריכות להיות במעקב קפדני בטרימסטר הראשון של ההיריון כדי שהרופא יוכל לוודא שההיריון מתפתח כראוי.

סיכון בהיריון חוץ-רחמי

אם האישה התקשתה להיכנס להיריון בעקבות בעיות בחצוצרות ועברה טיפולים מתאימים, מייד אחרי קבלת התשובה החיובית עליה לבצע בדיקת אולטרסאונד ולוודא שההיריון הוא רחמי. סתימות בחצוצרות או טיפולים לשיקום החצוצרות יכולות למנוע מהביצית המופרית להגיע לרחם.

כתוצאה מזה מתפתח הריון חוץ רחמי שמסכן את חייה ובריאותה של האישה במידה והוא לא מאובחן בזמן. במידה ובאולטרסאונד הרופא רואה כי העובר נמצא בתוך חלל הרחם המשך ההיריון לא שונה מכל הריון רגיל.

,
מה מדליק נורה אדומה? מה מצריך טיפול רפואי? (shutterstoc.com)

כשבעיית הפריון הייתה של הבעל ולא של האישה אין צורך לחשוש מבעיות מיוחדות בהריון, כי הטיפולים במקרים האלה באים לפתור את הבעיה. כלומר בעיות פריון גבריות בעצם מסתכמות בחוסר יכולת להגיע להפריה בדרך טבעית. הטיפולים במקרים האלה עוקבים את הבעיה וגורמים להפריה. לאחריה ההיריון מתפתח כמו כל הריון אחר.

מיומה - גידול שפיר בחלל הרחם

לפעמים האישה מתקשה להיכנס להריון בגלל מיומה בחלל הרחם. מיומה היא גידול שפיר שלרוב מצביע על קיומה של בעיה נוספת: תפקוד השחלות, דלקות בחצוצרות או אנדומטריוזיס (דלקת רירית הרחם). כשההיריון מתחיל על רקע מיומה בחלל הרחם בטרימסטר הראשון בדרך כלל המיומה גדלה בצורה מהירה בעקבות השינויים ההורמונאליים בגוף. היות ומדובר בתופעה לא פשוטה הרופאים שוקלים כל מקרה לגופו.

לעיתים האישה נמצאת במעקב ולפעמים נאלצת לעבור טיפולים יותר רציניים. הכול תלוי במצב המיומה, מצב העובר, המצב הבריאותי הכללי של האישה ומחלות רקע אחרות. בכל מקרה נשים עם מיומה נמצאות בקבוצת סיכון לאורך כל ההיריון.

מעקב היריון אחרי טיפולים

אם המיומה הוסרה לפני תחילת ההיריון הסיכונים זהים לאלה של כל הנשים שעברו ניתוחים כלשהם בחלל הרחם. עיקר תשומת הלב של הרופאים מופנית במקרה הזה לשליה. ניתוחים קודמים כמו גם דלקות שונות ברחם או בחצוצרות מגבירות את הסיכון ששליה נמוכה ושלית פתח. כל אלה מגבירים את הסיכון ללידה מוקדמת או בעיות בהתפתחות העובר. לכן בין אם ההיריון בא בעקבות הטיפולים או שהוא היה טבעי, אם האישה סבלה בעבר מדלקות או עברה ניתוחים כלשהם עליה לדאוג לעבור בדיקות אולטרסאונד תכופות ולבדוק את מצב השליה.

הטיפולים הצליחו? עכשיו מותר לך גם להנות (צילום: shutterstock.com)

אם האישה עברה בעבר טיפול פולשני בצוואר הרחם (גרידה או לידה מכשירנית) היא נמצאת בקבוצת סיכון לאי ספיקת צוואר הרחם. אי ספיקת צוואר הרחם עלולה לגרום ללידה מוקדמת, לכן נשים כאלה צריכות להגיע באופן קבוע לבדיקת אורך צוואר הרחם, כדי שבמקרה הצורך הרופא המטפל יבצע טיפול מונע.

להנות ממתנת ההיריון

ללא קשר לסוג הטיפולים שעברה האישה לפני ההיריון חשוב לזכור שתשעת החודשים הקרובים היא תקופה שניתן ורצוי מאוד ליהנות ממנה. בין דאגות ובדיקות שכבר הפכו לחלק משגרת חיים מומלץ להיזכר מדי פעם שבסך הכול כבר לא מדובר במצב רפואי בעייתי כמו אי פריון, אלא במצב טבעי ונפלא. ולכל אישה מגיע ליהנות ממנו, על אחת כמה וכמה לאלה שעברו דרך ארוכה כדי להגיע אליו.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית