אביב הגיע פסח בא: המדריך לחומרי ניקיון

ריבוי חומרי הניקוי במרכולים די מבלבל. איך נדע לבחור את החומר הנכון למשטח הרצוי?

דינה פלר | כיכר השבת |
ריבוי חומרי הניקוי במרכולים די מבלבל. לצד חומרים ייעודיים שאמורים לנקות כתמים ספציפיים ממשטחים ספציפיים, ישנם גם חומרים כלליים שמבטיחים לנו ניקיון של כל האזורים בתנועת יד אחת.

מה להעדיף? האם לרכוש סדרת בקבוקונים מקצועיים או אריזת חיסכון ענקית של נוזל כללי?

תמיד עדיף לבחור את שביל הזהב, ולרכוש הן נוזל כללי לניקוי רוב המשטחים העמידים והלא מלוכלכים במיוחד, והן מספר נוזלים מיוחדים להסרת כתמים עקשניים וניקוי משטחים עדינים.

בכל מקרה חשוב לזכור אילו חומרים מתאימים לאיזה משטח.

מטבח וקרמיקה

- חומרים חומציים לא מתאימים כל לניקוי משטחי אבן טבעיים, שיש, גרניט ואבן קיסר. את המשטחים האלה כדאי לנקות בחומר ייעודי שלא פוגע באבן מהסוגים הנ"ל, למשל אסטוניש.

- אסור לנקות את הארונות מטבח ע"י שפשוף בסקוטש או צמר פלדה. גם סקוטשים שנראים עדינים משאירים שריטות על המשטח. את הדלתות של הארונות מומלץ לנקות ע"י נוזל רב-תכליתי: לרסס אותו על הדלתות ולנגב במטלית רכה.

- ניתן להשתמש באותו תרסיס גם לניקוי אריחים וקרמיקה באמבטיה ושאר חלקי הבית. לצורך ניקוי כלים סניטריים ניתן לקחת חומר רב-תכליתי מרוכז יותר או אקונומיקה.

פעמים רבות מה שנראה לנו כלכלוך קשה בכלים סניטריים מסתבר כאבנית, לכן אם אחרי ניגוב בחומר רב-תכליתי או אקונומיקה הכתמים נשארו, כדאי לנסות לשטוף את האזור בחומר להסרת אבנית.

- מסירי שומנים מסוגים שונים יעילים מאוד לניקוי כיריים ותנורים, אך מדובר בחומרים רעילים מאוד. חובה להקפיד על כל כללי הזהירות בשימוש בחומרים האלה.

אף שחומרים אלה מסירים ביעילות רבה כתמי שומן עקשניים, אסור להתפתות ולנסות להסיר בעזרתם שומן מהשיש או מהקרמיקה – הפגיעה תהיה לרוב אנושה ולא ניתן יהיה לשקם את המשטח בחומר אחר.

ניקוי רצפות

- את השטיחים ניתן לנקות בתרסיס המיועד לכך או בתערובת של כף סודה לשתייה וכף נוזל לכביסה בליטר מים. התרסיס נמכר באריזה נוחה, אך הוא מתאים יותר לריענון כללי של השטיח.

התמיסה הביתית והמברשת אומנם נוחים קצת פחות, אבל נלחמים היטב בכתבים עקשניים על השטיחים.

מה להעדיף? האם לרכוש סדרת בקבוקונים מקצועיים או אריזת חיסכון ענקית של נוזל כללי?,תמיד עדיף לבחור את שביל הזהב, ולרכוש הן נוזל כללי לניקוי רוב המשטחים העמידים והלא מלוכלכים במיוחד, והן מספר נוזלים מיוחדים להסרת כתמים עקשניים וניקוי משטחים עדינים.,בכל מקרה חשוב לזכור אילו חומרים מתאימים לאיזה משטח.,מטבח וקרמיקה,- חומרים חומציים לא מתאימים כל לניקוי משטחי אבן טבעיים, שיש, גרניט ואבן קיסר. את המשטחים האלה כדאי לנקות בחומר ייעודי שלא פוגע באבן מהסוגים הנ"ל, למשל אסטוניש.,- אסור לנקות את הארונות מטבח ע"י שפשוף בסקוטש או צמר פלדה. גם סקוטשים שנראים עדינים משאירים שריטות על המשטח. את הדלתות של הארונות מומלץ לנקות ע"י נוזל רב-תכליתי: לרסס אותו על הדלתות ולנגב במטלית רכה.,- ניתן להשתמש באותו תרסיס גם לניקוי אריחים וקרמיקה באמבטיה ושאר חלקי הבית. לצורך ניקוי כלים סניטריים ניתן לקחת חומר רב-תכליתי מרוכז יותר או אקונומיקה.,פעמים רבות מה שנראה לנו כלכלוך קשה בכלים סניטריים מסתבר כאבנית, לכן אם אחרי ניגוב בחומר רב-תכליתי או אקונומיקה הכתמים נשארו, כדאי לנסות לשטוף את האזור בחומר להסרת אבנית.,- מסירי שומנים מסוגים שונים יעילים מאוד לניקוי כיריים ותנורים, אך מדובר בחומרים רעילים מאוד. חובה להקפיד על כל כללי הזהירות בשימוש בחומרים האלה.,אף שחומרים אלה מסירים ביעילות רבה כתמי שומן עקשניים, אסור להתפתות ולנסות להסיר בעזרתם שומן מהשיש או מהקרמיקה – הפגיעה תהיה לרוב אנושה ולא ניתן יהיה לשקם את המשטח בחומר אחר.,ניקוי רצפות,- את השטיחים ניתן לנקות בתרסיס המיועד לכך או בתערובת של כף סודה לשתייה וכף נוזל לכביסה בליטר מים. התרסיס נמכר באריזה נוחה, אך הוא מתאים יותר לריענון כללי של השטיח.,התמיסה הביתית והמברשת אומנם נוחים קצת פחות, אבל נלחמים היטב בכתבים עקשניים על השטיחים.,,איך מנקים פרקט?,- הפרקטים בבתים שלנו הם לרוב פרקט למינציה סינטטי. פרקט למינציה רגיש מאוד לכמויות גדולות של מים, לכן אפשר רק לנגב ולא לשטוף אותו. קודם עושים ניקיון יסודי בעזרת שואב אבק חזק שמוציא את גרגירי הלכלוך הקטנים ממרווחים וסדקים, ולאחר מכן מעבירים על הפרקט מטלית רכה.,ניתן להוסיף למים לשטיפת פרקט מעט חומר ייעודי לכך.,במידה ובמהלך הניקיון נשפכו מים על הפרקט, חשוב מאוד לאסוף מיד את כל המים ולייבש את הרצפה, אחרת פרקט סינטטי עלול לאבד את צורתו.,ניקיון רהיטי עור ובדים,- אחד המקומות הבעייתיים בבית לניקוי הם ספות עור. מגוון החומרים מקשה להסיק מסקנה חד-משמעית לגבי שיטת הניקוי הטובה ביותר. נמכרים היום מספר תכשירים ייעודיים לספות כאלה, אך גם אותם מומלץ לבדוק באזור נסתר, כי אף יצרן לא יכול להגיד בוודאות כיצד הספה הפרטית שלכם תגיב לחומר הזה.,ניתן להחליף את החומר הייעודי בתערובת של חומץ ושמן זית, אך כאמור, גם את זה מומלץ לבדוק הפינה נסתרת. את כתמי הדיו, שהם בעיה ידועה של ספות עור בבתים ברוכי ילדים, ניתן להסיר בעזרת שפשוף ע"י צמר גפן טבול באלכוהול.,אם כל מה שברצונכם להסיר מהספות הוא רק אבק, ניתן להשתמש רק במגבונים לחים פשוטים.,- את הספות מבד ניתן לרסס בתערובת של מים ומעט נוזל כלים, לאחר מכן להבריש, לנגב במגבת נקיה ולייבש במייבש שיער. בניגוד להרבה משטחים אחרים בבית, חומץ אינו מומלץ כלל לספות בד.
החכמה היא להשתמש בכל חומר רק למשטח המיועד לו (צילום: shutterstock)

איך מנקים פרקט?

- הפרקטים בבתים שלנו הם לרוב פרקט למינציה סינטטי. פרקט למינציה רגיש מאוד לכמויות גדולות של מים, לכן אפשר רק לנגב ולא לשטוף אותו. קודם עושים ניקיון יסודי בעזרת שואב אבק חזק שמוציא את גרגירי הלכלוך הקטנים ממרווחים וסדקים, ולאחר מכן מעבירים על הפרקט מטלית רכה.

ניתן להוסיף למים לשטיפת פרקט מעט חומר ייעודי לכך.

במידה ובמהלך הניקיון נשפכו מים על הפרקט, חשוב מאוד לאסוף מיד את כל המים ולייבש את הרצפה, אחרת פרקט סינטטי עלול לאבד את צורתו.

ניקיון רהיטי עור ובדים

- אחד המקומות הבעייתיים בבית לניקוי הם ספות עור. מגוון החומרים מקשה להסיק מסקנה חד-משמעית לגבי שיטת הניקוי הטובה ביותר. נמכרים היום מספר תכשירים ייעודיים לספות כאלה, אך גם אותם מומלץ לבדוק באזור נסתר, כי אף יצרן לא יכול להגיד בוודאות כיצד הספה הפרטית שלכם תגיב לחומר הזה.

ניתן להחליף את החומר הייעודי בתערובת של חומץ ושמן זית, אך כאמור, גם את זה מומלץ לבדוק הפינה נסתרת. את כתמי הדיו, שהם בעיה ידועה של ספות עור בבתים ברוכי ילדים, ניתן להסיר בעזרת שפשוף ע"י צמר גפן טבול באלכוהול.

אם כל מה שברצונכם להסיר מהספות הוא רק אבק, ניתן להשתמש רק במגבונים לחים פשוטים.

- את הספות מבד ניתן לרסס בתערובת של מים ומעט נוזל כלים, לאחר מכן להבריש, לנגב במגבת נקיה ולייבש במייבש שיער. בניגוד להרבה משטחים אחרים בבית, חומץ אינו מומלץ כלל לספות בד.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית