פורצת דרך: אסתי שושן על חרדיות בקולנוע

אסתי שושן הציגה לאחרונה את סרטה "עקרה" שעוסק בנושא רגיש וכואב. "הסרט הזה פותח מאוד ברגישות תיבת פנדורה, צריך לראות אותו כדי להבין", היא אומרת בשיחה ל-Mame

יערית אלבז | כיכר השבת |
(באדיבות אסתי שושן)יצירה בולטת שיצאה לאויר העולם ונוגעת במונח כמעט נסתר היא "עקרה" - סרטה של היוצרת אסתי שושן. בשיחה ל-Mame היא מספרת לנו מדוע בחרה ליצור את הסרט, ומה מיוחד כל-כך בנושא הזה שתפס את ליבה. "גדלנו על סיפורי עקרות. אימהותינו הקדושות היו עקרות ואת כאבן ותפילותיהן ספגנו מאז סיפורי הגננת הראשונים.אחת הסצנות המקראיות שנחקקה אצלי בזיכרון, זה יצחק ורבקה עומדים כל אחד בפינה אחרת ומתפללים לפרי בטן", אומרת שושן. "עד היום אני יכולה לדמיין בראש את הסצנה הזו והיא נתנה לי את ההשראה לאחת הסצנות הבולטות בסרט בו הגיבורה ממלמלת בשקט ובפחד את "וזכנו לגדל בנים" מול נרות השבת ובעלה שמצטרף אליה קורא כל מילה בהטעמה ומכוון "אנא שמע את תחינתי בעת הזו בזכות שרה רבקה, רחל ולאה אימותינו..." השם של הסרט ניתן לו בהפוך על הפוך. הכאב השותק של נשים שלא זכו בפרי בטן מול השמחה העולצת של משפחות גדולות. ומול זה אני שואלת את שאלת המחיר. "הסרט הזה פותח מאוד ברגישות תיבת פנדורה, צריך לראות אותו כדי להבין. כל ילד בעיני הוא עולם ומלואו וכל נשמה כזו ראוי לה לבוא לעולם בו מצפים לה בכיליון עיניים, ילדים שבאים לעולם כדי לשרת צרכים דמוגרפיים צודקים ככל שיהיו, או כאלה שבאים כדי להשתיק את הדודות שמרכלות סביב הבטן, או ילדים שבאים בכדי להיות שמרטפים ועוזרים לאחיהם אלו ילדים שמגיע להם יותר. אני יודעת שזה נשמע קשה, אבל זו האמת שלי וזו האמת ששמעתי מהמון אימהות, אבות וילדים. וזה שאומרים אותה הורים זה לא אומר שהם אינם אוהבים ילדים, להיפך. זה מאהבה גדולה לילדים ומתחושת האחריות וכובד המשימה הנלווית לגידולם". רחל אליצור, מרכזת את השלוחה החרדית של בית הספר 'מעלה', תסריטאית ויוצרת קולנוע אומרת: "סרטה החדש של אסתי שושן "עקרה" מהווה בשורה טובה לקולנוע חרדי איכותי. "הסרט מגולל את סיפורם של זוג חרדי (לא, לא מחביאים את הגבר)
(באדיבות אסתי שושן)

יצירה בולטת שיצאה לאויר העולם ונוגעת במונח כמעט נסתר היא "עקרה" - סרטה של היוצרת אסתי שושן. בשיחה ל-Mame היא מספרת לנו מדוע בחרה ליצור את הסרט, ומה מיוחד כל-כך בנושא הזה שתפס את ליבה.

"גדלנו על סיפורי עקרות. אימהותינו הקדושות היו עקרות ואת כאבן ותפילותיהן ספגנו מאז סיפורי הגננת הראשונים.
אחת הסצנות המקראיות שנחקקה אצלי בזיכרון, זה יצחק ורבקה עומדים כל אחד בפינה אחרת ומתפללים לפרי בטן", אומרת שושן. "עד היום אני יכולה לדמיין בראש את הסצנה הזו והיא נתנה לי את ההשראה לאחת הסצנות הבולטות בסרט בו הגיבורה ממלמלת בשקט ובפחד את "וזכנו לגדל בנים" מול נרות השבת ובעלה שמצטרף אליה קורא כל מילה בהטעמה ומכוון "אנא שמע את תחינתי בעת הזו בזכות שרה רבקה, רחל ולאה אימותינו..."

השם של הסרט ניתן לו בהפוך על הפוך. הכאב השותק של נשים שלא זכו בפרי בטן מול השמחה העולצת של משפחות גדולות. ומול זה אני שואלת את שאלת המחיר.

"הסרט הזה פותח מאוד ברגישות תיבת פנדורה, צריך לראות אותו כדי להבין. כל ילד בעיני הוא עולם ומלואו וכל נשמה כזו ראוי לה לבוא לעולם בו מצפים לה בכיליון עיניים, ילדים שבאים לעולם כדי לשרת צרכים דמוגרפיים צודקים ככל שיהיו, או כאלה שבאים כדי להשתיק את הדודות שמרכלות סביב הבטן, או ילדים שבאים בכדי להיות שמרטפים ועוזרים לאחיהם אלו ילדים שמגיע להם יותר. אני יודעת שזה נשמע קשה, אבל זו האמת שלי וזו האמת ששמעתי מהמון אימהות, אבות וילדים. וזה שאומרים אותה הורים זה לא אומר שהם אינם אוהבים ילדים, להיפך. זה מאהבה גדולה לילדים ומתחושת האחריות וכובד המשימה הנלווית לגידולם".

רחל אליצור, מרכזת את השלוחה החרדית של בית הספר 'מעלה', תסריטאית ויוצרת קולנוע אומרת: "סרטה החדש של אסתי שושן "עקרה" מהווה בשורה טובה לקולנוע חרדי איכותי.

"הסרט מגולל את סיפורם של זוג חרדי (לא, לא מחביאים את הגבר), דודי ונעמי, שמוצאים עצמם נקרעים בין הרצון לבין הצורך להביא ילדים. נעמי שהייתה כבר 'אמא קטנה' לאחיה הקטנים לא בדיוק חפצה במתכון המנצח הזה, לעומת בעלה שלא מבין מה קורה. יחסיהם של בני הזוג שזורים בעדינות וברגישות בעלילה מעוררת הזדהות ואמפטיה. הקונפליקט החבוי, הטוויסט בעלילה והפאנצ'-ליין מספקים חוויה ויזואלית שחודרת פנימה.

"כוחו של הסרט מתאפיין בהנחת אבן הפינה למילוי החסר האבסורדי ביצירה חרדית אותנטית. אסתי מביאה למסך סוגה קולנועית בעלת אמירה וסאבטקסט חברתי-אידיאולוגי המעורר לביקורת עצמית אודות הבית היהודי-חרדי ועד כמה הרחקנו לכת".

תסריט ובימוי: אסתי שושן | שחקנים. רותם שוורץ בר פלד ושרה פון שוורצה, הפקה: אופיר יצחק | צילום: יואב גרטנר | עריכה: אלעד סולמי מלבישה: מלכי פוגל | סאונד: דניאל דולן | גריידינג: תומר בהט | עורך סאונד: ניר אנטמן

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית