פג קטן נולד: יום הפג הבינלאומי

פגים מוגדרים ככאלה כאשר נולדו לפני שבוע 37. והנתון המפתיע שלא לפי משקלם! בארץ שלנו יש פחות פגים מארצות אחרות בעולם. למשל בארה"ב 12% מהלידות הן של פגים ובישראל כ-8% * פרופ' בר עוז בראיון מיוחד למאמע, על ילודים פגים ולמה בעצם צריך להקדיש להם יום בינלאומי? (תינוקות)

יערית אלבז | כיכר השבת |
יום הפג הבינלאומי הוא יום מיוחד עבור 'האוכלוסייה הקטנה' תרתי משמע שביננו, פגים מוגדרים כאוכלוסייה מיוחדת, ולכן חשוב להגביר את המודעות לקיומם על מנת להבין איך לנהוג בהם. וגם כדי להבין איך מתרחש הפלא הזה. רק נעודד את האימהות שיש פגים שהגיעו רחוק כמו: איינשטיין שהיה פג, ניוטון, צ'רצ'יל, נפוליון ועוד רבים וטובים. פרופ' בני בר-עוז מנהל המחלקה לפגים וילודים במרכז הרפואי הדסה, משיב לנו על כמה שאלות העוסקות באוכלוסיה מיוחדת זו - הפגים.

מתי פגים מוגדרים כפגים?

פג היום מוגדר לפני תום 37 שבועות ולא משנה מה משקלו, למשקל יש מדרג אחר: פחות 2.5 קילו – משקל נמוך. פחות 1.5 - נמוך מאד, ופחות מקילו נמוך באופן קיצוני, ופחות 750 ק"ג 'מיקרופרמיה' – קיצוני מאד, הגדרת הפג תלויה בשבוע הלידה וההישרדות קשורה הן לשבוע הלידה ולמשקל. ההישרדות בארץ נמוכה בשבוע 23- 24 שנחשב גבול החיות ומעבר ל- 25 ההישרדות עולה בצורה משמעותית.

מידת ההצלחה בפגים של ישראל ביחס לעולם?

ישראל ביחס לעולם, פחות טובים אך לא רעים, פחות טובים בהשוואה ליפן ששם אחוזי ההצלחה גבוהים ביותר, אבל גם קנדה בהשוואה ליפן פחות טובה מבחינת השרדות אנחנו וממוקמים במקום טוב ביחס למדינות אירופה. בארה"ב זה תלוי באיזה מרכז מדובר אך ההשרדות הממוצעת נעה פחות או יותר סביב אותם אחוזי הצלחה.

התפתחותם של פגים שונה משאר הילדים?

ילודים פגים הינם בעלי התפתחות שונה יחסית לילודים שנולדו במועד, פג בלי סיבוכים משמעותיים נמצא בסיכון של עד פי שלושה לפתח שיתוק מוחין. סיבוכים נוספים המוכרים אצל פגים דימום לתוך המוח חשיפה לזיהומים שונים ובעיות במערכת הנשימה. הבשלות שלהם נעשית מחוץ לגוף ולכן ההתפתחות שלהם שונה, אך זהו נתון לא גורף. ועתידם תלוי בהתפתחות האישית של כל תינוק ובכמות הסיבוכים שחווה כל פג.

מהם הסיבות לפגות?

קיימות סיבות רבות לפגות, עד היום לא יודעים למנוע פגות אפשר למתן, לעכב אך לא למגר את התופעה לגמרי. הגורמים לפגות יכולים להיות: גיל צעיר של האם בהריון או להיפך גיל מבוגר, מחלת הסכרת, עישון ושימוש בסמים, ריבוי עוברים, מחלות הריון שונות כמו: רעלת הריון. ברוב המקרים לא ברורה הסיבה.

מהם אחוזי הפגות בישראל?

בישראל יש בסביבות 8-10 אחוז פגים, על כל 170 אלף לידות בשנה, מיתוך זה 17 אלף פגים במשקל לידה נמוך אבל 1,700 (אחוז אחד) הנולד מתחת למשקל קילו וחצי – נמוך מאד ומטה. לעומת זאת בארה"ב אחוזי הפגות גבוהים יותר הם עומדים על כ- 12 אחוזים.

למה צריך יום הפג הבינלאומי?

פגים זה אוכלוסייה מיוחדת שצריכה טיפול מיוחד בפגיה, עם כל מיני אמצעים ומכשור וגם בהמשך החיים שלהם בגלל שהם גוררים בעיות הם צריכים ערנות למצבם כדי שלא יתפספסו, הדורשות השקעה של משאבים רפואיים וסעודיים במעקב. פגים נמצאים בסיכון גבוהה יותר לחלות במחלות בשנתיים הראשונות לחייהם. לכן יום הפג הבינלאומי אמור להגביר את המודעות לאוכלוסיה המיוחדת הזו.

איך חשוב להמשיך טיפול לאחר היציאה מהפגיה?

בהדסה ישנה מרפאת מעקב פגים, ובכל קופות החולים קיימים מרכזים להתפתחות הפ, לאחר שהפג משתחרר הוא מוזמן לבדיקת מעקב ראשונה תוך שלושה שבועות, במהלך הבדיקה בודקים אותו צוות רפואי העוקב אחר התפתחות האכילה, הראיה - בודקים אם העיניים שלו מספיק בשלות, ואם הוא צריך פזיותרפיה במידה כזו או אחרת. מאתרים כמה שיותר בעיות מוקדם על מנת להכיר ולדעת לטפל בהם בהתאם ובהקדם, לאחר הבדיקה הראשונית הפג מופנה למרכז התפתחות והמעקב בדכ' עד שנה וחצי או עד שלב ההליכה. במהלך המעקב הפג מקבל הפניות לרופאים ולמערכות שונות במידת הצורך.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית