מחקר: המילה הראשונה שהתינוק ידבר היא בעצם מה שהוא רואה

איזו מילה ראשונה התינוק שלך יגיד? אמא או אבא? אולי בכלל משהו אחר. כל מילה שהוא הוגה בפיו, מיד מתחילים לנחש למה הוא התכוון ומי זכה שיקרא שמו ראשון. אז אולי הגיע הקץ להתערבויות? מחקר חדש גילה כי מראה העיניים של התינוק יכול לגלות לנו מה בעצם המילים הראשונות שהוא יוציא מהפה (תינוקות)

גילי שלום | כיכר השבת |
אבא החליט שהוא שמע אבא. אמא מתעקשת שהמילה הראשונה זה בעצם אמא.כבר התחלנו להמר ולנסות לנחש מה הוא יגיד ומדוע בעצם הוא החליט דווקא על המילה הספציפית הזו, ולמה בעצם הוא בחר דווקא בה?

חוקרים מאוניברסיטת אינדיאנה החליטו שיש להם משהו לחדש לנו. בפרסום תיאוריה חדשה שלדעתם זו פריצת דרך לגלות מה תיהיה המילה הראשונה של התינוק הקטן שלנו, ומדוע בעצם הוא בחר בה? עד כה היה מקובל לקשר בין מילים ראשונות של התינוק לבין רמזים או פידבקים שהתינוק מקבל מהסביבה שלו, אך המחקר החדש של האוניברסיטה הגיע למסקנה כי יש לשים את הדגש במקום אחר, היכן? העיניים - העיניים של התינוק.

במקום לקחת את התינוק למעבדה סטרילית ושם לבחון אותו, החליטו החוקרים מהאוניברסיטה אינדיאנה לנסות כיוון אחר. הם הצמידו לתינוקות מצלמות על המצח, וניסו להתחקות אחר מסלולו הוויזואלי של התינוק עובר במשך יומו. ואיך הם בכלל רואים את העולם סביבם?

הסבירו לנו החוקרים כי למרות שכולנו חיים באותו הבית יחד עם התינוק, החוויה הוויזואלית שלו שונה לחלוטין משלנו המבוגרים. התינוק שולט פחות בגוף שלו בחודשים הראשונים לחייו, ולכן בוחר פחות לאן להתסכל. גם כאשר הוא כבר שולט במבטים שלו הדברים שמסקרנים אותו ושעליהם הוא בוחר להתעכב במחשבה ובמבט שונים לגמרי ממה שמעניין אותנו המבוגרים. למשל לתינוק בן שלושה חודשים יש מבנה שונה לגמרי של חוויות חזותיות מלתינוק בגיל חצי שנה - שנה.

לדברי החוקרת הראשית במחקר הזה, מראה העיניים של התינוק נמצא בבסיס התיאוריה שתסביר איך התינוק רוכש בעצם שפה. העיקרון הוא פשוט! העצמים שהתינוק רואה הכי הרבה פעמים במשך היום - יהיו גם אלו שיצאו מפיו כמילותיו הראשונות. האלמנט הוויזואלי הוא המרכיב העיקרי בלימוד המילים - לטענתם..

מה זאת אומרת? לפי המחקר יותר משמעותי שתינוק יראה שוב ושוב את הבקבוק שלו, מאשר הוא ישמע את הוריו אומרים לו את המילה "בקבוק". המשמעות לדבר היא שההבדלים בין סביבה וויזואלית בה חי התינוק בהחלט יכולים להשפיע על המילים הראשונות שלו. בעבר נחקר הקשר בין תנאים סוציו אקונומים ובין דלות שפה של התינוק. אבל עד כה תלו את האחריות בסביבה החברתית שלא דרבנה את התינוק לדבר. עכשיו, המחקר אומר שילד שחי בתנאים לא יציבים ושעולמו הוויזואלי משתנה, הילד יגדל כילד שיתקשה יותר בחיבור בין האובייקטים לבין המילה שמזהה אותם.

המחקר יכול להיות כפורץ דרך גם בנושא טיפול בילדים עם בעיות דיבור או בעיות תקשורת. כעת לפי טענתם ניתן לבחון אם ילד שמתקשה ברכישת שפה זה משום שיש לו בעיה בראייה, או שהוא פשוט חי בבית שאין בו מספיק גירויים וויזואלים.

אז בטח עכשיו אתם חושבים שאתם יכולים להשפיע על הקטנצ׳יק שלכם במילותיו הראשונות, אל תפזרו מלא תמונות שלכם בבית בשביל שיגיד אבא או אמא, אבל פזרו נגיד תפוחים ברחבי הבית ותקוו לשמוע תפוח. אך החוקרים של המחקר הזה אומרים כי עדיף לא להתערב לו בבחירותיו ובראיתו הוויזואלית, המחקר רק רצה להוכיח שהתינוק שלנו גם כשהוא ממש קטן הוא במצב למידה תמידי על העולם.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית