5 תחליפי סוכר שחייבים להכיר ולהיזהר

פחות סוכר פחות צרות? לא ממש.. צר לי לאכזב אותך, כי בתחליפי סוכר וממתיקים מלאכותיים יש הרבה יותר סכנה מהסוכר הלבן והמפחיד, לא הכרת אותם עד כה? אז הגיע הזמן שתכירי (בריאות)

נטלי פולג | כיכר השבת |
תחליפים..
סוכרזית היא אחת ההמצאות הטובות ביותר שידעה האנושות, במיוחד שאת אוהבת לצרוך מתוק בכל מצב ומעדיפה את הקפה שלך מתוק - מתוק אבל לא באלך לבזבז כמות גדולה כזו של קלוריות על הבוקר רק בקפה אחד, הפתרון? סוכרזית! וכך גם על כל מיני תבשילים ומאכלים שאנחנו מנסות להפחית שם את הקלוריות המעצבנות שמטפסות עם כל כף סוכר מוספת.

1. סוכרלוז

את הממתיק המוכר סוכרלוז אין צורך להציג, שכן רבים מאלה שמנסים לרדת במשקל מכירים את התחליף הפופולארי ומשתמשים בו באופן קבוע. וחברות מסחריות משתמשות בו בעיקר במאפים או במוצרים שנדרשים להם חיי מדף ארוכים. במקרה כזה, תוכלו למצוא את הסוכרלוז כתוסף שמסומן באותיות E955. כמו ממתיקים מלאכותיים אחרים, סוכרלוז שנוי מאוד במחלוקת. בשעה שמדובר ברכיב שמאושר לשימוש על ידי הרשויות, מחקרים שונים מראים כי הוא עשוי להשפיע על גופנו לרעה באופנים שונים ולפיכך ההשפעות הבריאותיות שלו לטווח הארוך אינן ברורות בהכרח.

2. אספרטם

הממתיק המלאכותי אספרטם מתוק פי 180 מסוכר רגיל, והוא מורכב משתי חומצות אמינו לצד מתנול, שמשמש בתעשיית חומרי הצביעה כחומר ממיס. בשנים האחרונות הפך הממתיק הזה לפופולארי במיוחד, כך שאם אתם צורכים משקאות דיאטטיים, דגני בוקר או מסטיקים ללא סוכר, יש סיכוי רב שנתקלתם בו תחת הסימון E951.

אף על פי שהתחליף הזה נמצא כבטוח לשימוש על ידי מנהל המזון האמריקאי, במספר מחקרים רפואיים שנערכו על בעלי חיים נמצא כי הממתיק עשוי לגרום לסרטן, וגם מצאו קשר בינו לבין סיכון מוגבר לפיתוח גידולים סרטניים במוח. טענות נוספות שנבדקו במחקרים נגעו לשאלות אודות ההשפעות של אספרטם על המצב הנפשי וכאבי ראש, ובמסגרת כמה מהם נמצא כי קיים סיכון מוגבר להחמרת המצב הקיים אצל מי שסבלו מתופעות של דכאון ומיגרנות בעבר.

3. אצסולפאם

רכיב זה, המכונה אצסולפאם האשלגן ומסומן על תוויות המזון כ-E950, מתוק במיוחד ואינו מתפרק בחום ובאפייה. בזכות שני מאפיינים אלה חברות רבות משתמשות בו במוצרים אפויים ובמשקאות קלים ומוגזים, במקפאי ג'לי, במסטיקים ובקינוחים חלביים שונים, כמו גם במוצרי טיפוח אישיים, כמו משחת שיניים ומי פה. עם זאת, התחליף המתוק מכיל את החומר מתילן כלוריד, שבריכוזים גבוהים נחשב לחומר בעל פוטנציאל מסרטן. חשיפה ארוכת טווח אליו עשויה לגרום לכאבי ראש, דיכאון ובחילה, ובחלק מהמקרים עלולה גם לפגוע בתפקוד בלוטת התריס.

4. סכרין

סכרין, תוסף עליו מבוססת ה"סוכרזית", הוא הממתיק המלאכותי הראשון והוותיק ביותר שאושר לשימוש על ידי המנהל האמריקאי למזון ולתרופות, בשל העובדה שהוא אינו מתפרק בגוף אלא מופרש בשתן. מאז ועד היום רבים משתמשים בו כממתיק לתה או לקפה, וחברות מזון מוסיפות אותו לריבות, סוכריות, רטבים ומאפים.

עם זאת, כבר בשנת 1977 פורסם מחקר שבוצע על חולדות שניתנה להן כמות גדולה של סכרין הראו עלייה במקרי סרטן שלפוחית השתן, מה שהוביל לאזהרה שהודבקה על מוצרים המכילים את התוסף. מאז ועד היום נערכו ניסויים ומחקרים רבים הבוחנים את הקשר בין סכרין לסרטן, ובשל העובדה שהממצאים לא היו חד משמעיים, הורה מנהל המזון והתרופות האמריקאי להסיר את האזהרה. עם זאת, הרופאים עדיין חלוקים בדעתם באשר לשאלת הבטיחות של התוסף לשימוש ככלל ובמקרה שמשתמשות בו נשים בהריון בפרט, שכן הסוכרין עובר את השליה ועלול להישאר בגוף העובר.

5. סירופ תירס עשיר בפרוקטוז

המקור לתוסף המלאכותי החוצפן הזה, שייתכן כי לא שמתם לב לאזכורו בין רכיבי המוצר הדיאטטי שלכם, הוא סירופ צמח האגבה המתוק והדביק, שנחשב לחלופה טבעית ובריאה לסוכר בשל ערך גליקמי נמוך. התגובה של החברות המסחריות לפופולאריות של סירופ האגבה, המכיל פרוקטוז, הייתה לקיחת הפרוקטוז (סוכר פירות) ושילובו עם סירופ התירס המזיק.

התוצאה היא מזונות מתוקים רבים כמו גלידות, יוגורטים וחטיפים שונים, שמכילים כמויות סוכר מוגזמות שעלולות להזיק לבריאות. כאשר כמויות גדולות של פרוקטוז מגיעות לכבד הן מומרות מהר מאוד לטריגליצרידים, רכיבים שומניים שמקושרים למגוון בעיות, כמו מחלות לב, כלי דם ואפילו השמנה. התוצאה היא שאנו צורכים ממתיק מלאכותי, שבפועל לא רק שאינו מונע מאיתנו את נזקי הסוכר וההשמנה, אלא אף תורם להם באופן ישיר.

לסיכום?

אנחנו לרוב חושבות שאם אנחנו לא צורכות את הממתיקים בתדירות גבוהה, אז אנחנו לא צריכות לדאוג, אבל זה לא כזה נכון! כי בתכלס אינך יודעת כמה את בעצם צורכת, כי אם את מסתפקת רק בשש, שבע כדורי סוכרזית ורגועה, אל תשכחי שגם בריבה שאכלת ובשתיה הדיאטטית ששתית, גם שם יש תחליפי סוכר. פלוס הסכנה שאומרת שלא טוב לצרוך בו זמנית 2 סוגי ממתיקים שונים. לכן? לפני שאת חושבת שחסכת לך כמה קלוריות במקום הכפיות סוכר שרצית להוסיף לתה, תחשבי על ההשלכות הנוספות שיש לתחליפים האלה על הגוף, והן הרבה יותר גרועות מעוד כמה קלוריות שחסכת.

הפתרון המומלץ ביותר? להפחית את כמויות הממתיקים המלאכותיים שאנו צורכים עד כמה שניתן, לקרוא היטב את תוויות המזון המוכן שאנו רוכשים ולהכיר את תחליפי הסוכר הבריאים והטבעיים שנמצאים כמעט בכל מטבח ומתאימים לבישול, אפייה והוספת טעם למזונות האהובים עלינו.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית