הרופא הגדול: 813 שנה לפטירתו של רבי משה בן מימון

היום, לפני 813 הלך לבית עולמו גדול הרופאים שקמו לעם ישראל: הרמב"ם - רבי משה בן מימון. ב-64 שנות חייו הספיק כל-כך הרבה, ותכונות הנפש שלו והשילוב בין עיסוקיו הרבים יצרו את הענק שבענקים (יהדות)

חדוה שטרנברג | כיכר השבת |
רבי משה בין מימון זי"ע
כ' בטבת, זהו יום חשוב מאד לעולם היהדות והבריאות. היום, לפני 813 הלך לבית עולמו גדול הרופאים שקמו לעם ישראל: הרמב"ם - רבי משה בן מימון. תקצר היריעה, וקטונתי מלכתוב על אותו ענק שנודע גם בכינויו "הנשר הגדול". ב-64 שנות חייו הספיק כל-כך הרבה, ותכונות הנפש שלו והשילוב בין עיסוקיו הרבים יצרו את הענק שבענקים.

רבי משה בן מימון היה מגדולי הפוסקים שקמו לעם היהודי, פילוסוף שהתכתב עם גדולי הפילוסופים בעולם, מדען ורופא, איש אשכולות של ממש, בתקופה ללא מחשבים וחשמל וכותבים אולי עם נוצה.

תוכניתו המקורית היתה ללמוד ולעמול על התורה בעוד אחיו דוד פרנס אותו במתכונת של 'יששכר וזבולון'. אולם אחיו נפטר בטרם עת והרמב"ם שהבין שהוא צריך לדאוג לפרנסת ביתו ובית אחיו, יצא לתת שירותיו כרופא.

ידוע הסיפור שהגיע אליו הא"ע – רבי אברהם אבן עזרא אחד מפרשני התורה. הא"ע היה עני מרוד וסבל מחרפת רעב. באותו זמן הרמב"ם היה אצל המלך (הוא היה רופאו הפרטי של מלך מצרים) והעוזר של הרמב"ם לקח דגימת הפרשה מהא"ע והציג אותה לפני הרמב"ם. הרמב"ם הסתכל בדגימה ואמר: אדם זה צריך לאכול. הוא פשוט רעב ולא חולה. נתן לעוזרו כמה מטבעות שיתן לא"ע כדי לא לבייש אותו.

מהיותו איש אמת - עמל וחקר רבות בנושא גוף האדם. השילוב בין עולם התורה מחד ובין עולם המדע והרפואה מאידך נתנו לו את הפוטנציאל האדיר להגיע למסקנות חדשניות שהיום, 800 שנה אחרי, מוכיחים מחקרים חדשניים ועדכניים שצדק בהן.

הרמב"ם היה הרופא הראשון שדיבר על מניעה כאקט בריא (!!!!), לפני 800 שנים הוא דיבר על חשיבות התזונה לבריאות האדם: מה לאכול, מתי לאכול, כמה לאכול ואיך לאכול. הוא ירד לפרטי פרטים עד לרמה של אילו מזונות טובים לפי עונות השנה.

עצות הרמב"ם לשמירה על בריאות הגוף נראות כלקוחות מאתר ממוצע של קופת חולים כזו או אחרת. הוא חידש כבר אז את כל מה שהרפואה המודרנית יודעת להמליץ לצורת שמירה על גוף בריא:

- שינה טובה - כמה שעות צריך לישון (1/3 מהיממה דהיינו 8 שעות!) איך לישון, באיזו תנוחה וכו'...

- פעילות גופנית.

- הקשר בין הנפש והגוף - ליצירת בריאות מיטבית.

- כמה צריך לעבוד על המידות ולהיות בשמחה כי זה משפיע גם על הגוף הפיזי.

הרמבם, שהיה בעל "כתפים רחבות" מאד הבטיח הבטחה משכנעת מאד למי שיעמוד בכל העצות שהוא נותן: "אני ערב לו" (ציטוט מספרו) שיגיע לזקנה ואריכות ימים בבריאות שמתאימה לו...

אני לא שמעתי מעולם אף רופא שמדבר כך ואיני מכירה אף רופא שמוכן לערוב כך!

אני חושבת שגם את לא....

שיהיה מליץ יושר על כל עם ישראל וזכותו תגן עלינו אמן!

רק בריאות!!!

* הכותבת היא הומאופטית ונטורופתית. מעבירה סדנאות בנושא אורח-חיים בריא והעצמה נשית לאור המקורות.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית