תדברו יותר תריבו פחות: אז מהם הרגלי 'הריב' שלכם?

סקר חדש על הרגלי הריב של האוכלוסיה ביהודה ושומרון שאוהבת לריב והרבה.. כך עולה מתוצאות הסקר. מעל 45% מאוכלוסיית תושבי יהודה ושומרון רבה מדי שבוע, מעל 30% צועקים בעת ריב, מעל 45% אחוז ענו שהם רבים הכי הרבה עם בני זוגם, גישור נתפס לתחומי גירושים בלבד * אז למה לריב אם אפשר לדבר? (סקרים ומחקרים)

mame | כיכר השבת |
אפשר גם אחרת..
19 במרץ, 2017. בסקר שנערך ע"י פאנל פרוייקט המדגם, בראשות הד"ר אריאל איילון, מטעם מיזם 'דיבור חדש- השבוע לקידום מחלוקת בונה' וכלל מדגם מייצג של 500 נבדקים, בגילאי, 18-64, נשאלו מספר שאלות על הרגלי הריב של הישראלים.

בין השאלות: כמה פעמים בשבוע הישראלים רבים בממוצע בפילוחי מיקום גיאוגרפי ועוד. בפילוחי תושבי יהודה ושומרון נבדק עם מי רבים הכי הרבה? בני הזוג שלנו, חבר משפחה אחר, שכנים ועוד. בנוסף בירר הסקר מהן התגובות המאפיינות את תושבי יהודה ושמרון בעת ריב הם צעקות, קללות, בכי, איפוק ועוד, ובאיזה תחום פונים לגישור. נתון מרתק שעלה מן הסקר הוא כי במעל שליש מהמשפחות ביהודה ושומרון (38.5%) קיים נתק בין חברי משפחה או שישנם חברי משפחה שאינם מדברים זה עם זה תקופה ארוכה.

אורית יולזרי, מנהלת תוכנית 'גישורים' בעמותת מוזאיקה-המרכז ליישוב סכסוכים בהסכמה שהסקר מטעמה, התייחסה לתוצאותיו :"במסגרת עבודתנו עם 37 מרכזי הגישור והדיאלוג בקהילה ברחבי הארץ, אנו נחשפים לתוצאות הסקר על בסיס יומי. יש נושאים רבים מאד שניתן לקדם וליישב בעזרת גישור - כלומר מדברים יותר, רבים פחות. ככל שנבין מה הצד השני רוצה מאיתנו, את הכאב שלו, והוא כמובן יבין אותנו - נימנע מריבים שניתן למנוע אותם כמעט ברוב המקרים.

מנתוני הסקר:

שאלה: כמה פעמים בשבוע אתה רב?

ריב הכוונה ל: דין ודברים שעוברים לרמה אישית, שיוצאים מרמת ויכוח סביר בין אנשים. תושבי יהודה ושומרון אוהבים לריב. מן הסקר עולה כי כמחצית מתושבי יהודה ושומרון רבים לפחות פעם בשבוע 46.1%. לצד העובדה שמדובר על כמחצית מהאוכלוסיה ביהודה ושומרון, הרי שהנתון המקביל באוכלוסיית כלל ישראל גבוה יותר ועומד על 61.3% מהאנשים שרבים לפחות פעם בשבוע.

שאלה: עם מי אתה רב הכי הרבה?

65.4% מהריבים של אוכלוסיית יהודה ושומרון הם ריבים בתוך משפחה! כפי שהנתונים מראים תושבי יהודה ושומרון רבים הכי הרבה עם בני הזוג 46.2%. במקום השני, באוכלוסיית יהודה ושומרון רבים עם חבר משפחה אחר. הורה ,אח, ילד וכו'. בממוצע 19.2%– שגם זה נתון מאד מעניין - כחמישית מאוכלוסיית יהודה ושומרון! במקום השלישי והרביעי נמצאים נתונים על הריבים עם נציגי שירות לקוחות וריבים עם זרים עם הנתון 15.4%, עם 16.7% ונתון נמוך עד מאד נרשם בריבים עם מישהו מהעבודה עם בוס, עובד, קולגה 3.8%.

נתון מדאיג/עצוב במיוחד אשר מדבר על נתק בתוך המשפחה רושם נתונים גבוהים ביהודה ושומרון מה שכחברה הוא מעיד על בעיה: ב- 38.5% מהמשפחות קיים מצב בו שניים או יותר מבניה משפחה, מצויים בנתק תקופה ארוכה או שאינם מדברים אחד עם השני, בעקבות ריב. מדובר על מעל שליש מתושבי יהודה ושומרון.

שאלה - מהי התגובה שהכי מאפיינת אותך בזמן שאתה רב?

אין ספק שהתגובה הנפוצה ביותר ביהודה ושומרון שמעידה על הרגלי ההתנהגות שלנו בעת ריב היא הרמת קול וצעקה. יחד עם זאת, מהשוואה לנתונים של האוכלוסיה הכללית עולה כי תושבי יהודה ושומרון רגועים יותר: 30.8% צועקים בעת ריב, לעומת 41.1% שצועקים בקרב האוכלוסיה הכללית. 23.1% מגיבים בצורה מאופקת בריב, לעומת 13.2% מהאוכלוסיה הכללית, רק כ-8% עוקצים בעת ריב (לעומת כ-14% מהאוכלוסיה הכללית). 15.4% מנסים לשכנע ולנצח בכל מחיר, 7.7% מתפשרים ו7.7% שותקים.

באיזה תחום היית פונה לגישור?

עולה מן הסקר כי הגישור ככלי לפתרון סכסוכים בתחום המשפחה הולך והופך לאלטרנטיבה מקובלת ביהודה ושומרון עם נתון מדהים של 84.6% היו פונים לגישור. הנתון הבולט והמרשים בוודאי יחסית לשאר אזורי ישראל שם הוא עומד על 33.5% וביהודה ושומרון עומד על 61.5% על פניה לגישור ביסכסוך גירושין יוצאת דופן ואולי מעידה על ערכי שימור המשפחה. בפניה לגישור בסכסוכים בתוך המשפחה הנתון עומד על (19.2%), יחד זאת, הגישור לא מספיק מוכר כאלטרנטיבה לסכסוכים אחרים בחיינו.

נרשמו אחוזים בודדים לפתרון סכסוך בנושא עבודה (3.8%) ונרשם נתון של15.4% מאוכ' יהודה ושומרון לא תפנה לגישור אף פעם. נתון נמוך לעומת רבע מהאוכלוסיה הכללית שלא היה פונה לגישור בשום מקרה. מעניין לראות שבתחומים רבים בהם יש סכסוכים שגישור מהווה אלטרנטיבה לפתרון שאינו משפטי ביהודה ושומרון אף לא רשמו אחוז אחד והם סכסוכיםבנושאי צרכנות, סכסוכים מול רשויות הממסד, וסכסוכי שכנים.

מדברים יותר - מיזם 'דיבור חדש' הוא שבוע המודעות לקידום מחלוקת בונה באמצעות הטמעת תפיסה וכלים מתחום הגישור והדיאלוג, המיזם הוא פרי שיתוף פעולה בין עמותת מוזאיקה - המרכז לישוב סכסוכים בהסכמה והמרכז ליהדות וישוב סכסוכים של מכון פרדס. 'דיבור חדש' הוקם כמענה להקצנה ההולכת וגוברת בשיח הציבורי, בשאיפה לחזק את תרבות המחלוקת והגישור ולעודד שיח אחר בחברה הישראלית, על שלל גווניה. המיזם מתבסס על התאריך ט' באדר, שעל פי המסורת היהודית היה היום בו חדלו בית הלל ובית שמאי מלנהל את המחלוקות ביניהם באופן בונה ("לשם שמים") כפי שנהגו עד אז. המיזם פועל בקהילות יהודיות בחו"ל משנת 2012 ולוקחים בו חלק מעל 180 ארגונים יהודים ברחבי העולם.

והכי חשוב - אין לך כלי מחזיק ברכה יותר מאשר 'השלום'!

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית