מדוע לאכול תפוח בראש השנה וכיצד תשלבו אותו בתפריט היומי?

בראש השנה אנו נוהגים לאכול תפוח בדבש והשאלה היא למה דווקא תפוח? הרי גם התפוח מתוק וגם הדבש, אם כך מדוע אנו זקוקים למתיקות כפולה? כל התשובות לכל השאלות עם יפעת אלנקרי, דיאטנית קלינית (בריאות)

יפעת אלנקרי | כיכר השבת |
תפוח לא רק בראש השנה. אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/FLASH90)

חוץ ממתיקות קבלו 5 סיבות נוספות לאכול תפוחים:

1. ידידותי לדיאטה - תפוח השוקל 100 גרם מכיל כ-60 קק"ל, 14 גרם פחמימות ו- 2-3 גרם סיבים תזונתיים. כמות הסיבים הגבוהה שבו מסייעת לשמירת השובע לאורך זמן וכך מסייעת בשמירה על הדיאטה ואיזון המשקל.

2. מסייע למערכת העיכול.- התפוח עשיר בסיבים תזונתיים שתכונותיהם הבריאותיות ידועות , ספיגת נוזלים, שיפור היציאות ועוד. התפוח הוא הפרי היחיד שבד"כ מותר לאוכלו כאשר קיימת בעיית מעיים: עצירות, שלשול, ואפילו מעי רגיש.

3. מסייע במניעת מחלות כרוניות - התפוח עשיר בנוגדי חימצון שלהם השפעות אנטי דלקתיות. מחקרים מצאו שצריכה יומיומית של תפוחים קשורה במניעת מספר מחלות כרוניות כגון: אסטמה, מחלת ריאות חסימתית כרונית, סוכרת, אלצהיימר ועוד. השפעה זו מתרחשת הודות לכמות הגבוהה של הוויטמינים , המינרלים והפוליפנולים המצויים בו.

4. מסייע במניעת סרטן - התפוח עשיר בנוגדי חימצון שלהם תכונות אנטי סרטניות. מחקרים שהתפרסמו לאחרונה מראים שתפוח הוא אחד הפירות שעשויים להשפיע על התפתחות והתפשטות גרורות של סרטן השד וסרטן המעי הגס בעיקר באמצעות הפלבנואידים והפוליפנולים שנמצאים בקליפתו.

5 מסייע בהגנה על הלב - הורדת רמות הכולסטרול: התפוח עשיר בסיבים מסיסים אשר מסייעים בהורדת רמות LDL- המכונה "הכולסטרול הרע" ובדרך זו מסייע בהגנה על הלב. הורדת לחץ הדם: מחקרים שנעשו לאחרונה מצאו גם שהקטכינים הנמצאים בתפוח עשויים לסייע בהפחתת לחץ הדם, מניעת טרשת עורקים ובדרך זו אכילת תפוחים מסייעת בהגנה על הלב.

לסיכום, התפוח מככב בשולחן החג שלנו יחד עם הדבש ומסמל עבורנו את המתיקות ומברכים עליו:" יְהִי רָצֹון מִלְפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינּו וְאלֹהֵי אֲבֹותֵינּו שְּתִתְחַדֵש עָלֵינּו שָנָה טֹובָהּ ומְתּוקָה".

מעבר למתיקותו התפוח ניחן בסגולות נוספות: מומלץ כחלק מדיאטה, ידידותי למערכת העיכול, מסייע במניעת מחלות כרוניות כגון אסטמה וסוכרת, מסייע במניעת סרטן ובהתפשטותו בגוף ובנוסף נמצא כמסייע בהגנה על הלב ע"י הורדת רמות הכולסטרול ואיזון לחץ הדם, כל זאת הודות לסיבים ולנוגדי חימצון הנמצאים בו.

כיצד תשלבו את התפוחים בתפריט היומי: משרד הבריאות ממליץ על אכילת 2-3 מנות פרי ביום, מומלץ לגוון בהם ולאוכלם עם קליפתם .ניתן לשלבם כארוחת ביניים, כמנה אחרונה או אפילו כחלק משייק פירות.

אז למה תפוח בדבש? הסיבה היא שמדובר בשתי מתיקויות שונות וכך אנו מאחלים לעצמנו גם את המתיקות הרגילה שמסמל פרי העץ וגם מתיקות שונה המסמלת התגברות על משברים וקשיים, אותה מסמל הדבש הבא מהדבורה שיש לה עוקץ שעלול להכאיב ולפגוע.

הכותבת: יפעת אלנקרי, דיאטנית קלינית B.SC, מדעי ההתנהגות B.A.

לפרטים נוספים:yifatelankry@gmail.com

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית