אייל מליס מנכ"ל תנובה בכנס איגוד חברות המזון - תנובה טענה שאין דו”ח מקינזי, המבקר חשף אותו
אייל מליס מנכ"ל תנובה בכנס איגוד חברות המזון (צילום: אוראל כהן)
אאא

במסגרת התביעה הייצוגית על המחיר המופרז של הקוטג' הכחישה תנובה את קיומו של דו"ח שהכינה עבורה חברת הייעוץ מקינזי, שבו הומלץ לה להעלות את מחירי מוצרי המזון הבסיסיים. אלא שמדו"ח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר עולה שהדו”ח הזה קיים, והוא אף נתפס בעבר במסגרת חקירת הרשות להגבלים עסקיים נגד תנובה.

לפני שנה וחצי אישר בית המשפט את ניהול התביעה כייצוגית בהיקף של 125 מיליון שקל נגד תנובה. שופטת המחוזי אסתר שטמר כתבה כי "קיימת אפשרות סבירה שתנובה ניצלה לרעה את כוחה המונופוליסטי" והכירה בפסק דין תקדימי בעילת המחיר המופרז לפי חוק ההגבלים העסקיים. במסגרת התביעה הזו ניסה התובע הייצוגי לקבל את דו"ח מקינזי, לאחר שחשד שהדו”ח עוסק במחירי הקוטג’, והוא יוכל לחזק מאוד את התביעה.

בספטמבר 2011 פשטה רשות ההגבלים העסקיים על משרדי תנובה, וראשי החברה נלקחו לחקירה במשרדי הרשות בחשד להסתרת מסמכים, ובעיקרם דו”ח מקינזי. רשות ההגבלים, בראשותו של הממונה לשעבר פרופ' דיויד גילה, דרשה מתנובה להעביר אליה כחומר עיקרי דו"ח של מקינזי שהוכן עבור אייפקס לפני רכישת השליטה בענקית המזון בסוף 2007.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

כמה שבועות קודם לכן הגישו עורכי הדין אופיר נאור ורנן גרשט את התביעה הייצוגית נגד תנובה בנוגע למחיר הקוטג'. בדיון ביולי 2013 בפני השופטת שטמר דרש עו"ד שחר בן מאיר, שייצג את התובעים היצוגיים, לקבל עותק מדו”ח מקינזי.

עו"ד טל אייל־בוגר ממשרד פישר בכר חן ושות', שייצגה את תנובה בדיון, השיבה כי אין דו”ח כזה: "מקינזי מייעצת לתאגידים בפרויקטים אסטרטגיים תפעוליים שוטפים שנמשכים לאורך זמן. אני מניחה שחברי מדבר על הייעוץ שמקינזי נתנה לתנובה. עבודה זו אינה מוגבלת לדו”ח זה או אחר, היא תהליך שכולל שיחות, פגישות, סדנאות, ניירות, טיוטות, מצגות ותכתובות. אין דו”ח אלא יש סט שלם של מסמכים, טיוטות, מצגות שחוצה את התאגיד בהרבה תחומים ולא ממוקד בתיק שלנו... ולכן מה שחברי מבקש זו מלאכת מחשבת שאני או תנובה נלך לכל הרי החומר שיש למקינזי. זה לא דו”ח אחד, זה סדרה שלמה, אני רוצה לדבוק במילים שהסבירו לי כדי שלא אטעה, עבודת הייעוץ של מקינזי לא מוגבלת לדו”ח ספציפי".

אלא שממצאי מבקר המדינה אינם עולים בקנה אחד עם טענות תנובה בבית המשפט. המבקר כתב במפורש שבינואר 2008 הגישה חברת ייעוץ שנשכרה על ידי תנובה דו"ח בשפה האנגלית, שכותרתו "הגשמת מצוינות בתמחיר", ונכתב בו למשל, כפי שמצטט המבקר, "ככלל נראה שצרכני (מוצר מסוים) הם יחסית לא רגישים לשינויים במחיר. העלאת מחיר של 10% תגדיל את רווחי קטגוריה זו ב־31 מיליון שקל... כאשר לוקחים בחשבון את ההשפעה המצרפית גם על הרווחים וגם על נתח השוק נראה שהאופטימום להעלאת מחירי מוצרי המדף הוא 12%-10%.

מתנובה נמסר ש”השאלה מתייחסת לבעלי הבית הקודמים של תנובה, קרן אייפקס, וגם המנכ"ל שכיהן אז כבר אינו בתנובה”.