אאא

משרד הבריאות צפוי לסגת מכוונתו להטיל אחריות על הקמעונאים לסימון האריזות. בפתח הדיון שהחל הבוקר בועדת העבודה, הרווחה והבריאות בתקנות סימון מזון מזיק, אמר משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, כי המשרד מושך את הסעיף (התוספת החמישית) לצורך המשך עבודה בנושא ולכן לא ידונו בו בשלב זה. החלטה זו התקבלה בעקבות לחצים שהפעיל איגוד לשכות המסחר שמייצג את רשתות השיווק. באיגוד טענו כי הקמעונאים לא יכולים להיות אחראים לכך שכל אריזת מזון שתסופק לסניפים תסומן כנדרש.

שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע בדיון כי למרות שתקנות סימון המזון נוגעות רק למזון ארוז, המשרד יפקח על המזון במסעדות. "נכון שאין לנו אפשרות לסמן את ההמבורגרים, אבל נשלח מפקחים לסניפים ונבדוק את האוכל. אף אחד לא יוכל לחמוק מהביקורת שלנו". הדברים של ליצמן הם המשך למאבק התקשורתי שהוא מנהל עם מקדונלד'ס.

עם הגשת התקנות לוועדה, לפני שבועיים אמר ליצמן "אנחנו רוצים שתקנות סימון המזון המזיק באדום יכנסו לתקף במרץ 2018. גם מקדונלד'ס ברגר וכולם - הם מתגרים בי כאילו אדום וירוק לא יכולים להיות אצלם, אבל הם טועים בי טעות מרה. הכי אצלם זה הכי קל, אני שולח מישהו לקנות שם סנדווויץ' ומעביר אותו ישר לתוך מעבדה לבדוק מה קורה שם ומפרסם למחרת בעיתון מה מצאנו. אם יהיה טוב - שיהיה טוב, אם לא יהיה טוב נפרסם שזה לא טוב. הביקורת על אוכל - לא תהיה ממנה חסינות לאף אחד ואנחנו נלך עם זה עד הסוף".

כזכור, באפריל אשתקד, אמר ליצמן "מקדונלד'ס אאוט. לא במדינתנו", "צריך לחנך את הילדים לא לאכול ג'אנק פוד". בעקבות אמירה זאת, יצאה מקדונלד'ס בקמפיין רחב בו הציגה את הערכים התזונתיים של מוצריה ודחתה את טענות ליצמן כאילו מדובר במזון מזיק. בהמשך, עם פרסום מסקנות ועדת האסדרה של תזונה בריאה, הסתבר כי הוועדה לא כללה המלצות על סימון מזון מהיר, אלא מזון ארוז בלבד, כך שמקדונלד'ס ורשתות דומות, כלל לא מצויות תחת התקנות.

ליצמן חזר הבוקר על כוונתו לפעול לכך שתקנות סימון המזון יכנסו לתוקף בחודש מרץ 2018. "אנחנו נדחוף את הדיונים ואם יהיה צורך במהלך הדיונים לתקן סעיפים, נעשה זאת". רק בשבוע שעבר תיקן ליצמן את התקנות, כך שלא יחולו על אבקות מרק. בעקבות כך, צפויות חברות נוספות להחריג מוצרי מזון שנצרכים בכמות קטנה מ-100 גרם, שלפיה יסומנו האריזות עם סמלי כמות גבוהה של סוכר, נתרן ושומן רווי.

בר סימן טוב ציין בדיון שאין בכוונת המשרד ליצור מצב בו מוצרים רבים יסומנו, אלא להביא את החברות לשנות את מתכוני המוצרים, כך שמעט מוצרים ככל הניתן לא יעמדו ברף ויסומנו בסמלים אדומים.