תופעות שכיחות אצל תינוקות: מדריך חובה לכל הורה

פתח בגולגולת ועור צהוב הן חלק מהתופעות שמופיעות אצל תינוקות בשבועות הראשונים לחיים. בחלקן אפשר לטפל בבית, ובמקרים מסוימים מומלץ להתייעץ עם רופא (בריאות)

צוות אתר כללית | כיכר השבת |
תופעות שכיחות אצל תינוקות. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

במקרים רבים ההורים לא פותחים את החיתול של התינוק החדש ולא רואים אותו עירום בבית החולים. ואז, אחרי שמגיעים הביתה, הם מגלים תופעות לא מוכרות שעלולות להיות גם מלחיצות.

רובן יחלפו כמו שבאו, לפעמים אפשר לטפל בבית, ובמקרים מסוימים מומלץ להתייעץ עם רופא. אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר.

תופעות שכיחות אצל תינוקות בשבועות הראשונים לחייהם:

מרפס

בחודשים הראשונים לחיים עצמות הגולגולת עדיין לא מחוברות לחלוטין, דבר שיוצר מעין פתח בגולגולת הנקרא מרפס. לכל תינוק יש שני מרפסים - קדמי ואחורי - שעם הזמן נסגרים. גם עד אז, מותר לרחוץ ולסבן את הראש של התינוק.

נפיחות בעיניים והפרשה קלה

ניתן לנגב בעדינות בצמר גפן או בפד גזה הטבולים במים פושרים, והתופעות האלו ייעלמו לרוב לאחר מספר ימים. אם יש הפרשה מרובה והעין אדומה - פנו לרופא או לאחות.

שטפי דם בעיניים

תופעה הנובעת מלחץ המופעל על הראש בזמן הלידה. שטפי הדם ייעלמו מאליהם בתוך תקופה קצרה.

כתמי לידה אדומים

כתמים המופיעים בדרך־כלל על העפעף העליון, על המצח, מעל השפה העליונה ועל העורף - ומאדימים יותר כתוצאה מבכי. הם ייעלמו לבדם כעבור מספר חודשים.

נקודות שומן על האף

נקודות לבנות צהבהבות הנעלמות מאליהן תוך תקופה קצרה.

פטריה בפה

כתמים לבנים הדבוקים לחניכיים, לחיך, ללשון או לצד הפנימי של הלחיים ואי אפשר להוריד אותם בקלות - הם זיהום פטרייתי. ניתן לנגב עם פד גזה לח. אם אין שיפור - פנו לרופא או לאחות כדי לקבל טיפול מתאים.

חול בשתן (אורטים)

לעיתים השתן יוצר כתם בצבע חלודה על החיתול - תוצר של שאריות הפסולת שנצברו ברחם. אין סיבה להילחץ, לא מדובר בדם והתופעה תחלוף כעבור זמן קצר.

פריחה

אצל תינוקות רבים מופיעה לאחר הלידה פריחה עדינה, אדמדמה, בולטת מעט מעל העור, ולעתים עם בליטה צהבהבה במרכז. הפריחה ממוקדת או מפוזרת בגוף, משתנה במהירות ונעלמת תוך שבוע-שבועיים. היא לא מזיקה לתינוק ולא דורשת טיפול.

אם מופיעים פריחה וגירוי באיזור הישבן (תפרחת חיתולים), החליפו את החיתולים לעתים קרובות יותר. רצוי למרוח משחה מיוחדת להגנה על העור, עד שיעבור הגירוי. כדאי להשאיר את המקום הגירוי פתוח לאוויר החופשי, כדי שיתייבש ביום חם או בחדר מחומם.

קילוף עור קל

תופעה רגילה שבאה לידי ביטוי בעיקר בידיים וברגליים. אין צורך בטיפול מיוחד. רצוי להשתמש בשמן אמבט לרחצה. הקילוף יחלוף תוך 3-2 שבועות.

צהבת יילודים

תופעה נפוצה מאוד אצל תינוקות המתבטאת בגוון צהוב של העור. זוהי בדרך-כלל צהבת פיזיולוגית לא מידבקת שמופיעה לרוב ביום השני או השלישי לאחר הלידה ונעלמת בתוך 14-10 ימים. אם הצהבת מחמירה, או נמשכת זמן רב יותר, פנו לרופא או לאחות.

שיעור יתר

לפעמים יש הרבה שיער על הגוף. שערות אלו נושרות לרוב עם הזמן.

כתמים כחולים כהים

אצל ילדים להורים כהי עור מופיעים לעיתים כתמים כהים באזור העכוז. אין מקום לדאגה, בדרך-כלל הם נעלמים לבדם.

עיטוש

תופעה שכיחה בשבועות הראשונים, שלרוב לא מעידה על הצטננות.

קוליק

תופעה של כאבי בטן התקפיים, שאופיינית מגילי שבועיים עד שלושה-ארבעה חודשים. התינוק מתחיל לבכות בכי מר (הבכי עלול להימשך גם מספר שעות), מקרב את רגליו לכיוון הבטן ונראה סובל. העוצמה והתכיפות של כאבי הבטן שונים מתינוק לתינוק.

הרמה של התינוק על הידיים, ליטוף הבטן ותשומת־לב יכולים להועיל. לגבי תינוקות יונקים, רצוי גם להתייעץ עם צוות המרפאה לגבי תנוחה ותפיסה נכונות של השד בעת ההנקה, וגם לגבי השפעת התזונה של האם ומידת הצורך בשינוי התפריט שלה.

אין צורך לתת לתינוק משקאות, חליטות תה למיניהן, סירופים או תכשירים ביתיים כאמצעי להקלה על עודף גזים וכאבי בטן. קיימים בשוק תכשירים יעודיים לטיפול במקרים של קוליק קשה.

השתתפו בהכנת החוברת: פרופסור פאול מרלוב, מנוחה אידל, מרגלית אילן, אלישבע כהן־ארזי, אתי רפאלוביץ, נירה כהן־צוברי

ייעוץ מקצועי לאתר כללית: ד"ר מוטי חיימי, מומחה ברפואת ילדים שמשיב על שאלות הגולשים בפורום מחלות ילדים כאן באתר

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר