"וזאת הברכה אשר ברך אותם"..."איש כברכתו ברך אותם"

יעקב אבינו לימד את השבטים את מעלותיהם ואת חסרונותיהם, כדי שישתמשו בהם נכון, כשאדם יודע את מעלותיו או את חסרונותיו, הוא יודע לתעל אותם למקומות הנכונים, וכאשר זה קורה אין ברכה גדולה מזו (פרשת השבוע, שיווקי)

הרב אשר יחיאל קסל (באדיבות המצלם)

הכותב: הרב אשר יחיאל קסל, רב כפר הנוער זוהרים בנשיאות הרב יצחק דוד גרוסמן, ומרצה לחינוך, שלום בית ומוגנות

איזו מן ברכה היא זו "ארור אפם כי עז ועברתם כי קשתה" גם "דן ידין עמו כאחד שבטי ישראל" זו עובדה ואינה ברכה.

את התשובה לכך למדתי מאליקו אותו הכרתי בדרך אגב, לא היה לנו שום הכרות קודמת, ההכרות הראשונה הייתה כאשר הייתי בסיור בירושלים בכיכר החתולות, הופעתי בלבוש רבני הרגיזה מאוד את אליקו, מה לכהן בבית הקברות, למה אתה מפריע לנו באזורינו, הוא פנה אלי בקול נזעם, תגיד הוא ספק שאל ספק אמר, מה אתה חושב הרב אם הייתי בא עכשיו לשכונת מטרסדורף בירושלים כמו שאני נראה ומסתובב שם ברחובות עם בוקסה ושירים מזרחיים, אתה היית מרוצה או הייתה ניגש אלי ואומר לי גבר אני מבקש ממך תכבד אותי עוף מפה, ואני בתמימות מעושה כאילו לא מבין מה הוא רוצה ממני, עניתי לו הייתי עונה לך בלי התעוף מפה, גבר טעית במקום, זה לא המדרחוב פה חפש לך פינה אחרת ותכבד את האנשים שמסתובבים כאן, אליקו שמע את התשובה והשתמש באותו מטבע לשון, גבר הוא אמר לי זה לא המקום שלך אל תסתובב פה, לך לבית המדרש שם המקום שלך.

אני לרגע נבהלתי מהתוקפנות זה לא נעים לשמוע ממשהו שאתה לא רצוי, בטח לא אם הוא מטר תשעים ויש לו פנים מאיימות ומפחידות, וקל וחומר בן בנו של ק"ו כשהוא מניף את ידיו השריריות כאומר אחת שתיים תסתלק, אבל את הפחד שמרתי עמוק בלב והחלטתי לא להתייחס למסכה נכון זה נראה מאיים מאוד ומפחיד, אבל אם אני כאן ונפגשנו וההופעה שלי מפריעה לו אז זה הסיכוי גם להחזירו למוטב, השבתי לאליקו במענה רך, נתתי לו את ידי ואמרתי לו נעים להכיר, ואני רוצה להודות לך, נתת לי מוסר טוב יותר מכל המשגיחים שלי בכל שנותיי בישיבות, אליקו הופתע הוא לא ציפה לתשובה מעין זו, הוא הסתכל אלי כשואל מה זאת אומרת, ואני כאילו קראתי את השאלה על פניו, אמרתי לו אף פעם לו אמר לי מישהו שהמקום שלי הוא לא פה והמקום שלי הוא בבית המדרש, תמיד אמרו לי שהמקום שלי הוא לא בבית המדרש, ועלי הייתה חובת ההוכחה להוכיח כי מקומי בבית המדרש, ואתה נתת לי את המוסר הטוב ביותר, זה משהו שדיבר אלי.

מה שדיבר אלי דיבר גם לאליקו, והוא הרפה מהעמידה הזקופה ואמר, גם לי מעולם לא אמרו שמקומי בבית המדרש, אלא ההפך לכן אני כאן ברגע זה, הבנתי שאם היו לי מטרות אחרות לערב כמו לחפש נערים שיבואו לכפר זוהרים, הערב אני הולך להעביר אם ידיד חדש קוראים לו אליקו. הצעתי לו בעדינות לשבת על איזה כוס בירה כי אני מאוד מתחבר אליו ואל מה שהוא משדר, תראה אמרתי לו אני אולי עשיתי דרך אחרת ממך, אבל כנראה יש לנו קווים משותפים בדרך, בא נגלגל שיחה אולי ייצא מזה דברים טובים עבור נערים אחרים, אליקו בעל הלב הטוב והנשמה הטהורה נאות, וכך מצאתי את עצמי באחד מדוכני המזון או המסעדות יש לומר, יושב עם אליקו שנראה "ארס" כמו שאומרים אצלינו, על כוס בירה ומגלגלים שיחה.

אליקו סיפר לי את תמצית חייו הרב אני נראה "ארס", וככה נולדתי אני תמיד הייתי יותר גבוהה מהחברים שלי, ותמיד מאז הימים העליזים שלי בתלמוד תורה כל סיפור שהיה הלבישו עלי, לא שהייתי ילד טוב ירושלים, אבל הייתי רחוק מהתווית שהפילו עלי, את התלמוד תורה עוד איכשהו שרדתי, אבל כשהגיע הזמן להיכנס לישיבות מצבי נהפך לגרוע, ואם עוד בישיבה קטנה איכשהו הסתדרתי והתקבלתי בלחץ לישיבה הכי חלשה שיש, כאשר הגיע זמני להבחן לישיבה גדולה זה נהפך לסיוט, כל מקום שרציתי ללכת אליו השיבו לי תשובה שלילית, מילא תשובה שלילית אבל היה לזה גם נימוקים, מקום אחד אמרו לי כי שמעו שיש לי חברים רעים, מקום אחד אמרו לי כי אני עושה מעשים חמורים, התשובה הכי פוגעת שקיבלתי הייתה, שאני עבריין שמוכר למשטרה, והישיבה הגדולה שפניתי אליה לא מצליחים להבין איך הראש ישיבה בישיבה הקטנה לא מתבייש לשלוח אליהם תלמיד כזה, ולכן הם לא יקבלו יותר תלמידים מהישיבה הזו, זה מבחינתי היה הקש ששבר את גב הגמל, מאז המשיך אליקו אני לא רוצה לשמוע על ישיבה ולא רוצה להכיר ישיבה, אני נמצא כאן ההורים שלי עד היום בטוחים כי הלשון הרע והוצאת שם רע שהוציאו עלי נכונה, וההוכחה זה סופי שמעיד על תחילתי, אבל אני אומר לך הרב איך אמרת, אמרו לי שאני לא מתאים לבית המדרש, אז אני פה איפה שאמרו לי שמתאים לי.

את המשך הערב בילינו אליקו ואני בשיחה שהציפה את הרגשות והכאב של אליקו, הוא דמע ממש הוא כאב מאוד, ובעיקר הוא היה מיואש, תראה אמרתי לאליקו אני מבין ללבך אתה בטח תוהה למה הקב"ה העניק לך את המתנה הזו את הפרצוף הזה שגורם לכולם לחשוב שאתה עבריין שאתה "ארס" כמו שאומרים אצלינו, אבל לי יש תשובה ולא היא לא כדי שתהיה מלך המדרחוב, אלא כדי שתתפוס נערים שמסתובבים פה ותשלח אותם אלי ל"זוהרים" אליקו קנה את הג'וב החדש אבל לא להרבה זמן אחרי חודש הוא ביקש ממני עזרה להיכנס לישיבה מתאימה, גילתי את היכולות שלי הוא אמר, פרצוף הארס והגובה שלי מעניקים לי את היכולת לדבר לליבם של נערי הרחוב וכאלה שחושבים על הרחוב, אני רוצה לנצל אותם במקומות טובים, אליקו עדיין לא חצה את גיל העשרים אבל בני נוער רבים נעזרים בו, כוח מנהיגותו הפך לסמל ודוגמא לצעירים שמחפשים את דרכם, דמותו המטעה מאפשרת להם לסמוך עליו ולבטוח בו, שהוא אכן דורש טובתם.

"איש כברכתו ברך אותם" יעקב אבינו לימד את השבטים את מעלותיהם ואת חסרונותיהם, כדי שישתמשו בהם נכון, כשאדם יודע את מעלותיו או את חסרונותיו, הוא יודע לתעל אותם למקומות הנכונים, וכאשר זה קורה אין ברכה גדולה מזו.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר