המהפכות שעיצבו את ההיסטוריה

חלק מהמהפכות שהתרחשו לאורך ההיסטוריה משפיעות עלינו עד היום ומעניין להיזכר כיצד הן התחילו. החל מקובה, דרך צרפת ועד אנגליה וארצות הברית – הנה 3 אירועים ששינו את העולם (היסטוריה, שיווקי)

מהפכות בעולם. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

מבחינה מדינית, מהפכה מוגדרת כשינוי מהיר שמשפיע על ערכי החברה, המוסדות הפוליטיים והמבנה החברתי. בניגוד להפיכה שלטונית שלה משמעות מצומצמת יותר כי היא מתבטאת בהחלפת הקבוצה השלטת והמשטר, מהפכה היא אירוע היסטורי שמשנה בזמן יחסית קצר את פני החברה בצורה בלתי הפיכה.

אז איזה מהפכות באמת עיצבו את ההיסטוריה ומה נשאר מהן? הנה 3 דוגמאות בולטות במיוחד:

1. המהפכה הקובנית

כדאי לפתוח את הרשימה עם סדרת אירועים קרובה יחסית שהתרחשה בשנות ה-50 של המאה הקודמת, שבמהלכם הצליח פידל קסטרו להדיח את שליט קובה דאז פולחנסיו בטיסטה ולהנהיג במדינה משטר מרקסיסטי. מה שמכונה מאז "המהפכה הקובנית" גרר השלכות פוליטיות הרות גורל על כל האזור ורק ביולי 2006 העביר פידל את השלטון לאחיו ראוי, שמשמש באופן רשמי כנשיא קובה מפברואר 2008.

דמות לא פחות דומיננטית במהפכה הקובנית היא כמובן צ'ה גווארה, רופא ארגנטינאי צעיר שהנהיג את המרד ולבסוף הוצא להורג על ידי הצבא הבוליבי. מי שרוצה להתרשם מההכנות למהפכה, האווירה במרכז אמריקה באותה תקופה וההתייחסות של המקומיים לקסטרו וגווארה יכול לעשות את זה במהלך טיול מאורגן לקובה ובעיקר באמצעות ביקור ב"מוזיאון המהפכה" שנמצא בארמון הנשיאות בהוואנה.

2. המהפכה הצרפתית

מהפכה מוכרת יותר וכמובן לא פחות משמעותית התרחשה בצרפת בין השנים 1789-1799 ובה הונחו היסודות לסדרי החברה והממשל שמלווים אותנו עד היום. המורשת החזקה ביותר של המהפכה היא הצהרת זכויות האדם והאזרח ולכן יש שרואים בה את תחילתו של העולם המודרני.

לפי רוב ההיסטוריונים, המהפכה הצרפתית החלה בסוף המאה ה-18 בגלל קריסתה של ממלכת צרפת תחת שלטונו של לואי ה-16 והחלוקה הגסה למעמדות וזכויות יתר. העם הצרפתי התאחד והביא לנפילת הבסטיליה ב-14 ביולי 1789 ולאחר שלטונו המלוכני של נפוליאון התגבשה הרפובליקה הצרפתית שהשפיעה בהמשך על שאר אירופה.

3. המהפכה התעשייתית

אף רשימת אירועים היסטוריים לא יכולה להיות שלמה בלי המהפכה התעשייתית. התקופה שכללה התפתחויות טכנולוגיות יוצאות דופן ובהן המצאת מנוע הקיטור, האריגה והטוויה, הרכבות וכלי התחבורה הממונעים הביאה אלינו בהמשך את המחשבים והאינטרנט ורבים טוענים שהיא עדיין לא הסתיימה.

המהפכה התעשייתית החלה לרקום עור וגידים בבריטניה. מאז המאה ה-18 ובעקבות סחר בהיקף גדול והתפשטות קולוניאלית, השלטון המרכזי נחלש ובמקומו הופיעו גורמים שונים שעסקו בייצור, סחר ותעבורה. שווקיה של אנגליה החלו להתאים את עצמם, הביקוש לתוצרת חקלאית ומוצרי טקסטיל מחוץ למדינה גדל וההון המושקע סייע לפיתוחים טכנולוגיים. בנוסף, המהפכה האיצה את התיעוש ובין היתר גרמה לשינויים חברתיים גם בארצות הברית שמעבר לים.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר