אסון גדול בערבה

עשרה נערים נסחפו בנחל השוצף - ונהרגו

הותר לפרסום: עשר משפחות קיבלו הערב את הבשורה הקשה כי ילדיהן מצאו את מותם בשיטפון בנחל צפית שבנגב, שעלה על גדותיו • פסקו החיפושים אחר נעדרים • צפו (חדשות, ארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"א באייר תשע"ח | 26.04.18
הזירה הקשה (צילום: דוברות זק"א)

האסון בנחל צפית: 9 נערות ונער אחד, תלמידי המכינה הקדם-צבאית 'בני ציון' בתל אביב, נהרגו בצהריים באסון השיטפון האדיר בערבה. כך הותר בשעות הערב לפרסום.

פאראמדיק מד"א ניר יפת, שהיה בנקודה אליה פונו הנפגעים, מתאר: "עליתי עם הניידת טיפול נמרץ למקום גבוה בשטח, לשם החלו המסוקים של יחידת 669 לפנות את הנפגעים הקשים, לאחר שחילצו אותם מתוך הנחל".

"המראה היה קשה מאוד. ביצענו במקום מיון ראשוני כשהנפגעים שהגיעו אלינו היו מחוסרי הכרה, ללא דופק וללא נשימה וסבלו מחבלות ומסימני טביעה. בסיוע כוח רפואה של צה"ל ביצענו בדיקות רפואיות ולאחר זמן קצר נאלצנו לקבוע את מותם של צעיר וצעירות. התחושה קשה מאוד, הייתה לנו תקווה שיחלצו אלינו נפגעים שניתן להצילם אך לצערנו נותרנו חסרי אונים, הנפגעים שהגיעו אלינו היו ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותם".

הורים דואגים, בכניסה למוסד החינוכי שתלמידיו נסחפו בנחל (צילום: מוטי קמחי, ynet)
הורים דואגים, בכניסה למוסד החינוכי שתלמידיו נסחפו בנחל (צילום: מוטי קמחי, ynet)
הגדלה

עוד קודם, תיאר קב"ט המועצה האזורית ערבה תיכונה, נדב אילון, את שאירע לתלמידי המכינה: "הם הלכו בנחל רגלית ופשוט הגיע גל ושטף אותם. יש צוות שלם שפועל להבין איך זה קרה ומה היה המסלול שלהם".

"קיבלנו דיווח ראשוני דרך המשטרה על קבוצה שנמצאת בסכנה בנחל צפית. יחידת החילוץ הגיעה לכאן והתחלנו את החילוץ כשאנחנו לא יודעים בכמה נערים ונערות מדובר. כשהגענו הזרימה בנחל עדיין הייתה חזקה. נכנסנו ממש לתוך הנחל לתפוס אנשים שנסחפו".

"התחלנו לסרוק את השטח ולאט לאט מצאנו את חברי הקבוצה. חלקם פצועים. חלקם בריאים וחלקם במצב קשה יותר. אנחנו התחלנו למצוא אותם במקבצים, בזוגות וביחידים. זה תוואי נחל מורכב ומחורץ. הזרימה ירדה בשעה האחרונה והתחלנן לסרוק רגלית בתוך הנחל עם מספר צוותים לראות שלא פספסנו דבר. אנחנו במירוץ נגד השעון כי תיכף תשקע השמש. הם היו מאוד מפוחדים".

פרופ' יוחנן פייזר, סגן מנהל בית החולים סורוקה, עדכן: "סורוקה נערך בהתאם להוראות והנתונים שהוא קיבל מהשטח לקליטה של נפגעים. צוותים רפואיים, סיעודיים, ובצוותים נוספים לקליטת כל הנפגעים. צריך לדעת שמדובר באירוע מורכב, שלא מתחיל ונגמר ברגע אחד - אלא אירוע מתגלגל. אנחנו צופים שיגיעו אלינו עוד פצועים בהמשך הדרך ואנחנו ערוכים לזה.

"קשה לי למסור כרגע יותר מדי פרטים משום שהם נמצאים בשלבים של בירור. הם בוודאי יעברו בדיקות רנטגן, בדיקות דם ובדיקות נוספות ואז אנחנו נדע. הם הגיעו שניהם בהכרה מלאה".

הנערים ההמומים שחולצו בשלום מהנחל (צילום: חיים הורנשטיין, ynet)

פאראמדיק מד"א ניר יפת, שהיה בדרכו בכביש הערבה עם ניידת טיפול נמרץ של מד"א והוזנק למקום, תיאר: "הייתי עם חולה בניידת טיפול נמרץ בדרך מאילת לסורוקה. קיבלתי קריאה מהמוקד על האירוע, כשהייתי 3 ק"מ מהמקום. המשכתי במהירות לכיוון, ועצרתי במקום האירוע, ומאחר שהייתי נחוץ במקום, העברתי למסוק של חיל האוויר שנחת בסמוך את החולה שהיה בניידת טיפול נמרץ, והתפניתי לטובת האירוע".

"עליתי עם הניידת טיפול נמרץ למקום גבוה בשטח, לשם החלו המסוקים של יחידת 669 לפנות את הנפגעים הקשים לאחר שחילצו אותם מתוך הנחל. ביצענו במקום מיון ראשוני, כשהנפגעים שהגיעו אלינו היו מחוסרי הכרה וסבלו מחבלות ומסימני טביעה. בסיוע רופא צבאי ורופא נוסף מהאזור שהיו איתנו במקום טיפלנו ב- 9 הנפגעים, כולם כבני 18 שמצבם הוגדר אנוש".

פינוי אחד הפצועים ל'סורוקה' (צילום: הרצל יוסף, ynet)

חובש רפואת חירום במד"א איתן שלמה, שפינה את 2 הפצועים לבית החולים סורוקה, הוסיף: "עוד כשהיינו בדרך למקום חלפנו על פני שלוליות גדולות וסחף על הכביש שבסיוע טרקטורים פינו לנו את הדרך. סמוך לכניסה לנחל חברנו עם כוחות מד"א שכבר היו במקום והעבירו אלינו נער ונערה כבני 17, הם היו בהכרה מלאה וסבלו מחבלות בגפיים, בפנים ובראש. הם סיפרו שלא הצליחו להימלט מהשיטפון ונסחפו בזרם הגדול וכשהגיעו מסוקי חיל האוויר הם חילצו אותם לכניסה לנחל הסמוך לכביש הערבה תוך שהם נותנים להם טיפול רפואי. הם היו רטובים, הענקנו להם טיפול רפואי למניעת היפותרמיה וטיפלנו בפציעות ופינינו אותם תוך המשך טיפול רפואי לבי"ח סורוקה כשמצבם מוגדר קל עד בינוני".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר