מבקר המדינה תוקף

"ניגוד עניינים": אלו הרבנים המעסיקים את בני משפחתם

העסקה מקוממת של בני משפחה על ידי רבני ערים בישראל, או בידי גופים הקשורים אליהם, היא אחת הרעות החולות שזוכה לביקורת קטלנית בדו"ח מבקר המדינה החדש (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום ארכיון: Amos Ben Gershom/GPO)

בביקורת הנוכחית של מבקר המדינה עלה, כי לחמישה רבני ערים היה לפחות קרוב משפחה אחד שהועסק במועצה הדתית של אותה רשות מקומית או מטעמה כמשגיחי כשרות בבתי עסק.

• המבקר שפירא: אריה דרעי התערב למינוי מקורבו הפוליטי

• בתוך 4 שנים: רב העיר שהה בחו"ל 718 ימים

• בושה: ברבע מהערים והישובים בישראל - אין רב מכהן

רב העיר אילת הגאון רבי משה הדאיה

אחת הדוגמאות בהן נוקט המבקר, היא העסקת בנו של הרב משה הדאיה, רבה של העיר אילת, במועצה הדתית בעיר, החל משנת 2004. הבן המדובר עובד במחלקת הנישואין, ועיקר עבודתו הוא הכנת תיקי נישואין המוגשים לחתימת רב העיר - אביו.

המבקר כותב: "במשך כל שנות העסקתו של בן רב העיר, לא הסדירה המועצה הדתית אילת את ההעסקה, כך שיימנע מצב של ניגוד עניינים. נכון לאוקטובר 2017, שמו לא נכלל ברשימת עובדי המועצות הדתיות של המשרד. עם זאת, זה יותר מעשר שנים שיש במשרד מידע על העסקתו".

יצוין, כי בתשובתו למשרד המבקר מסר הרב הדאיה, כי "ב-2004 פנה לרבנים הראשיים דאז, בשל היעדרות ארוכה מעבודתו בעקבות פציעה, ואלה יעצו לראש המועצה הדתית דאז לקבל לעבודה את בנו בתפקיד רושם נישואין". המשרד לשירותי דת מסר מצידו: "עניין העסקת בנו של הרב הדאיה הועבר אליו באופן רשמי רק לאחרונה. המשרד יבחן את העניין ויטפל בו בהתאם לכללים ולחוזרי מנכ"ל".

רבה של אילת, הגר"מ הדאיה (צילום: יח"צ)

אך השופט שפירא קובע: "משרד מבקר המדינה מעיר למועצה הדתית אילת ולמשרד לשירותי דת על שידעו על ניגוד עניינים המתקיים שנים רבות אצל רבה הספרדי של אילת ובנו ולא מנעו זאת".

רב העיר רמלה הגאון רבי יחיאל אבוחצירא

מבדיקת מבקר המדינה עולה עוד, כי שני בניו של הרב מועסקים כמשגיחי כשרות על ידי בתי עסק ברמלה מטעם המועצה הדתית, מה ש"עומד בניגוד לאיסור המפורש בנוהל כשרות ויוצר חשש לניגוד עניינים, בו נקבע כי משגיחי כשרות שאינם מחזיקים בתעודת הסמכה נדרשים להשלים הסמכה תוך חצי שנה - ולא, תופסק עבודתם", מציין המבקר.

שפירא מדגיש, כי לבני הרב האמורים אין הסמכה של הרבנות הראשית לשמש משגיחי כשרות.

בתשובתו למשרד מבקר המדינה מסר הרב אבוחצירא כי "בהתאם לנוהל הכשרות, הוא ערך עם המועצה הדתית רמלה הסדר ניגוד עניינים למשך חצי שנה, שלפיו יוכלו בניו לשמש משגיחי כשרות. עם זאת הודיע הרב, כי עד סוף 2017 הם יחדלו מתפקידיהם אלה".

רב העיר קריית אתא הגאון רבי אליהו מימון

"החל משנת 2010, ובניגוד לנוהל כשרות", כותב מבקר המדינה, "מועסק בנו של רב העיר קרית אתא כמשגיח כשרות מטעם המועצה הדתית. בן הרב החל בתפקידו אף שבאותו מועד לא הייתה בידיו תעודת הסמכה כמשגיח כשרות מטעם הרבנות הראשית - שניתנה לו רק בדצמבר 2014".

הגר"א מימון, רבה של קרית אתא (צילום: ארכיון כיכר השבת)

רב העיר יוקנעם עילית הגאון רבי מיכאל ועקנין

לפי מבקר המדינה, שלושת חתניו של הרב ועקנין מועסקים כמשגיחי כשרות על ידי בתי עסק ביוקנעם עילית מטעם המועצה הדתית. "מצב זה עומד בניגוד לאיסור המפורש בנוהל כשרות ויוצר חשש לניגוד עניינים", מדגיש המבקר.

השופט שפירא מגלה, כי שניים מחתניו של רבה של יוקנעם החלו לעבוד כמשגיחים בשנת 2004, והשלישי החל לעבוד לאחר פרסום חוזר מנכ"ל ב-2010 בנושא מערך הכשרות, שכלל את איסור ניגוד העניינים".

המבקר תוקף בחריפות התנהלות זו: "ניגוד העניינים במקרה זה חריף במיוחד, משום היותו של רב העיר יוקנעם עילית גם ממונה על הכשרות בעיר וגם מפקח הכשרות מטעם המועצה הדתית".

הרב ועקנין מסר בתשובתו למשרד מבקר המדינה, כי בעבר לא עמד לרשותו כוח אדם מתאים הבקיא בענייני כשרות ולכן לקח לתפקיד אברכים בני משפחתו שמבינים את הנושא. הוא הוסיףף כי גם כיום אי אפשר למצוא כוח אדם מתאים בשכר המשולם".

המועצה הדתית יוקנעם מסרה: "על פי מכתבם של מנכ"לי המשרד לשירותי דת והרבנות הראשית, המורה להפסיק העסקת קרובי משפחה, עליהם לטפל בעניין ניגוד העניינים בתוך חצי שנה כלומר עד חודש מרץ 2018".

רב המועצה המקומית אזור הגאון רבי אברהם רוזנטל

מבדיקת מבקר המדינה עולה כי אשתו של הרב רוזנטל, רבה של אזור, שהחלה בעבודתה במועצה הדתית בשנת 1989, מועסקת על ידי המועצה הדתית כמדריכת כלות. "מצב זה מעלה חשש לניגוד עניינים", קובע המבקר.

הגר"א רוזנטל, רבה של אזור (צילום מסך, יוטיוב)

הרב רוזנטל מסר בתשובתו למשרד מבקר המדינה, כי "הרבנית ביצעה את תפקידה במסגרת העסקה שעתית, בסכום סמלי, וכי לאור האמור בדוח הביקורת ובתיאום עם ראש המועצה הדתית הוסכם כי תפרוש בקרוב לגמלאות".

ראש המועצה הדתית הגיב: "המועצה הדתית מקבלת את הערת המבקר ותפעל לתקן את הליקוי".

השופט מסכם - ומבקר

בדברי הסיכום של מבקר המדינה השופט בדימ' יוסף שפירא, הוא כותב: "היה מצופה מהרבנים, שלא יאפשרו את העסקת בני משפחותיהם בכפיפות ישירה אליהם במועצה הדתית בעיר כהונתם, בניגוד להנחיות נוהל כשרות. אין זה לכבודם של הרבנות ושל רבני הערים, המשמשים מרא דאתרא ומגדלור לתושבי עירם, שיהיו נגועים בחשש לניגוד עניינים בשל העסקת קרובי משפחה".

"המועצות הדתיות שבהן הועסקו קרובי המשפחה לא דאגו לנטרל את ניגוד העניינים, על מנת למנוע מצב שבעת מילוי תפקידו הציבורי יושפע רב העיר מאינטרסים זרים, שלו או של גורם הקשור אליו, המנוגדים לאינטרסים שהוא מופקד על שמירתם מתוקף תפקידו הציבורי.

"על המועצות הדתיות בכלל והמוזכרות לעיל בפרט, לפעול בהתאם לכללי ניגוד עניינים, להנחיות נוהל כשרות, ולמכתב המנכ"לים מספטמבר 2017 בנושא העסקת משגיחי כשרות, האוסרים על העסקת בני משפחה של רב עיר. על המשרד לשירותי דת לשוב ולרענן כללים אלו ולעקוב אחר יישומם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר