"המועמד הריאלי ביותר"

לקראת התמודדות על ראשות העיר? ערך על יוסי דייטש בוויקיפדיה

באנציקלופדיה השיתופית "ויקיפדיה" החלו לכתוב טיוטת ערך על יוסי דייטש, מי שעשוי להיות מועמד החרדים לראשות העיר י-ם. מה הפרמטר שקובע אם מגיע לך ערך בוויקיפדיה? (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

יממה לאחר הודעת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לראש הממשלה בנימין נתניהו, כי יתמוך במועמדותו של יוסי דייטש לראשות עיריית ירושלים, החלו באנציקלופדיה השיתופית 'ויקיפדיה' לכתוב טיוטת ערך על דייטש, לקראת ניצחון אפשרי שלו בבחירות הקרובות.

כתיבת טיוטת הערך הגיעה בעקבות ציוץ של יועצו של השר נפתלי בנט, נחמיה אליהו-גרשוני, בטוויטר: "כמו שזה נראה כרגע, בהנחה שגם אלקין יחליט לרוץ והחרדים יתעשתו, למועמד הריאלי ביותר לראשות עיריית ירושלים אין בכלל עמוד ויקיפדיה. וקוראים לו יוסי דייטש".

בתגובה, עמיחי בנעט, עורך ותיק בוויקיפדיה, העלה טיוטה ראשונית במיזם 'נבחרי ציבור פוטנציאלים' של האנציקלופדיה החופשית.

ויקיפדיה (שאטרסטוק)

בטיוטה נכתב: "יוסי דייטש (נולד ב-1968 הוא סגן ראש עיריית ירושלים מטעם סיעת שלומי אמונים של אגודת ישראל, מחזיק תיק הדיור החרדי ומשנה למחזיק תיק תכנון ובנייה. בשנת 1996 החל לעבוד בלשכת סגן שר הבינוי והשיכון מאיר פרוש. נבחר למועצת עיריית ירושלים ב-2005, ומכהן כסגן ראש העיר מאז 2010. תושב שכונת גאולה בירושלים. נשוי לשושנה, אב לשישה וסב לשלוש".

בשיחה עם 'כיכר השבת' מסביר בנעט לפי מה מחליטים בוויקיפדיה לכתוב ערכים: "יש אמות מידה של חשיבות שנקבעו לאורך הזמן. בזירת נבחרי הציבור, חבר כנסת או ראש רשויות נכתב עליהם בדרך כלל באופן אוטומטי ערך. ברמה המוניציפלית יש קריטריונים על מי כותבים ומי לא. כאמור, ראשי רשויות, סגנים בדרך כלל לא, אלא אם אותו סגן נודע בזכות תפקיד אחר שביצע וכדומה או במקרה שהייתה מערכת התמודדות על ראשות העיר שהייתה בעלת חשיפה ארצית ממושכת".

אנו רואים שישנם ערכים על חברי מועצה שלא עומדים באמות מידה שציינת?

"באופן כללי, מרגע שערך נכתב, בהנחה שהוא כתוב בצורה, הוא לא יימחק. אבל יש לציין כי קיימים שני סוגי מחיקה: יש מחיקה מהירה, שמתבצעת בדרך כלל על ערך שברור לכולם כי הוא לא בעל חשיבות. במקרים בהם הדברים פחות ברורים, מתקיים דיון חשיבות בדף השיחה של הערך. אנשים נכנסים ומגיבים. אומנם כולם יכולים להגיב ולהסביר למה הערך חשוב או לא, אבל צריך שיהיה ויקפד אחד בעל זכות הצבעה, שיטען שהערך צריך להישאר.

מי הוא אותו ויקיפד בעל זכות הצבעה?

"עורך בויקיפדיה שביצע מאה עריכות ב-90 הימים האחרונים. גם תיקון פסיק ונקודה נחשב לעריכה במקרה זה, לא מדובר דווקא שכתב מאה ערכים שונים. הכוונה היא שמי שנמצא בוויקיפדיה באופן סדיר יוכל להשפיע.

"כאמור, במידה וויקפד שכזה מציין כי הערך חשוב הוא לא יימחק. עם זאת, יתכן מצב שיגיע לאחר מכן ויקיפד אחד ויטען שהערך לא חשוב והוא רוצה לעלות אותו להצבעה למחיקה. במקרה שכזה תערך הצבעה בין הויקיפדים ורק אם יהיו 55% מהמצביעים בעד המחיקה הוא ימחק.

על המיזם אומר בנעט: "הוא התחיל לקראת הבחירות לכנסת ה-18. הבנתי שהולכים להיכנס ח"כים חדשים שאין להם ערכים, והחלטנ להקדים את המאוחר ולהתחיל לעלות טיוטות. עד היום נכתבו 70 ערכים דרך מיזם 'נבחרי ציבור פוטנציאלים' ואני מקווה שלקראת הבחירות הקרובות יכתבו עוד כמה טיוטות על מועמדים שינצחו בבחירות ויהפכו לראשי רשויות".

לסיום אומר הויקיפד הוותיק: "אני קורא לגולשים להיכנס למיזם ולערוך טיוטות לנציגים בעלי סיכויים גבוהים לנצח"

סקר שוק: במי יתמכו הירושלמים? (עריכה: אריאל ליבא)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר