הנתונים נחשפים לראשונה

מדהים: כמה שעות ביום מקדיש חרדי עובד ללימוד תורה?

תופעת החרדים העובדים שמנותקים מלימוד התורה מטרידה את הרבנים ואנשי החינוך • סקר שנערך לאחרונה ע"י מכון "אסקריא" שופך אור על התופעה וחושף את הנתונים (בארץ)

אברכי כולל (צילום: בעריש פילמר)

תופעת החרדים העובדים שהתנתקו מלימוד תורה מטרידה בשנים האחרונות רבנים ואנשי חינוך. חלק מבוגרי הישיבות והכוללים שנאלצו לצאת לעבוד, מתנתקים לגמרי מבית המדרש ומלימוד תורה.

מי שנותן פתרונות ומעטפת תורנית-חברתית לציבור זה היא רשת הכוללים "אחוות תורה" מיסודו של הגאון רבי דוד לייבל. בשנים האחרונות נרשמת הצטרפות מסיבית לרשת הכוללים ובתוך פחות משנתיים הארגון צמח מ-600 ל-2,500 לומדים.

הדרישה העצומה הביאה את ראשי הארגון לערוך סקר מקצועי מקיף בקרב בוגרי הישיבות מכל רחבי הארץ, על מנת לבחון את היקף התופעה ולבחון היכן ניתן לספק פתרונות לציבור זה ובאלו קשיים נתקלים אלו שהפסיקו ללמוד.

הסקר המקצועי נערך על ידי מכון הסקרים "אסקריא"' של ד"ר גדי און. הסקר בדק בין השאר את "אחוז הניתוק" מלימוד התורה בעקבות היציאה לעבודה. חשוב לציין כי הסקר התייחס למגזר הליטאי ולא סקר את המשיבים מהמגזר החסידי.

מנתוני הסקר עולה כי 8.9% מהמשיבים אינם לומדים אפילו פעם אחת בשבוע, 29.1% מהמשיבים לומדים בין שעה ל-4 שעות בשבוע. 50.6% מהמשיבים לומדים בין 5-12 שעות בשבוע ואילו 11.4% מהמשיבים לומדים 13 שעות ומעלה בשבוע.

"באמצעות הסקר ביקשנו לבחון מהו היקף תופעת הניתוק בה נער שחונך על ערכי התורה, גדל בבית תורני ובכל זאת התנתק מלימוד תורה לאחר שיצא לעבוד", אומר זלמי זוננפלד, ממנהלי "אחוות תורה".

עוד עולה מהנתונים כי בקרב האשכנזים שיצאו לעבוד ישנם 40.6% מנותקים לעומת 32.7% בקרב הספרדים, אך הבדלים אלו לא נמצאו מובהקים ובפילוח המשיבים הם נמצאים על טווח הסטייה הסטטיסטית.

באלעד לומדים יותר

נתון מעניין שעולה מפילוח הנתונים בחלוקה לפי ערים. מתברר כי בעיר 'פתוחה' יחסית כמו בית שמש יש רק מעט יותר מ-20% מנותקים למול מודיעין עילית שבה שיעור המנותקים מבין ציבור העובדים עומד על למעלה מ-60%. אלעד שנחשבת אף היא לעיר פתוחה מחזיקה בשיעור שיא של מחוברים לתורה – למעלה מ-80%.

עוד עולה מהסקר כי בעיר התורה והחסידות בני ברק, למעלה מ-40% מציבור העובדים הליטאי מגדיר עצמו כמנותק ומספר דומה קיים בביתר עילית. מנגד 35% בעיר הקודש ירושלים מגדירים עצמם כמנותקים.

תוצאות הסקר מתאימות לתחושות שעלו מן השטח בעקבות הפעילות האדירה של "אחוות תורה" בכל רחבי הארץ והדרישה לפתוח עוד ועוד סניפים.

"קורה לצערנו שיש יהודי חרדי בן תורה, שישב שנים ארוכות בכולל ולמד, אבל ברגע שיצא לעבוד, הוא כמעט לא פותח ספר ובטח שלא דף גמרא. לשם כך אנחנו בשטח", אמר הגר"ד לייבל בוועידה שנערכה לפני כשנה וחצי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר