האזנות לגנץ ופרדו?

הסערה והתגובה ה"ספציפית" של ראש השב"כ יורם כהן

יורם כהן, ראש השב"כ לשעבר, הודיע כי לא התבקש מנתניהו להאזין לראש המוסד והרמטכ"ל אך השתמש במילה "ספציפית" שלדברי פרשנים מלמדת על בקשה כללית (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
יורם כהן ובנימין נתניהו (צילום: חיים צח, פלאש 90)

ראש השב"כ לשעבר, יורם כהן, שנמצא בלב הסערה הפוליטית התייחס בסוף השבוע לראשונה לפרסום בתכנית 'עובדה' לפיו התבקש על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לבצע פעולות שכללו בין היתר האזנה לטלפונים של הרמטכ"ל דאז בני גנץ וראש המוסד באותה תקופה תמיר פרדו, והכחיש את הדברים מכל וכל.

בהודעה רשמית שפרסם באמצעות דוברות השב"כ כתב כהן כך: "איני נוהג בדרך כלל להתייחס בתקשורת לשיח המקצועי המתקיים בין ראש ממשלה לראש שב"כ. אולם, הפרסומים בתקשורת על אודות הנחיות של ראש הממשלה שניתנו לי כביכול בעודי מכהן כראש השב"כ - להאזין ספציפית לטלפונים של גנץ ופרדו - אינם נכונים".

הפרשנים טוענים, כי השימוש של כהן במילה "ספציפית" מלמדת, כי למעשה כן התבקש להאזין לכל רשימת שותפי הסוד באותו מבצע מדובר. בראש אותה רשימה עמדו ראשי מערכת הביטחון ובהם הרמטכ"ל וראש המוסד, אך שוב מדובר בפרשנות בלבד שאין לה כרגע הוכחה.

לטענת העיתונאי אמנון אברמוביץ', במסגרת ההכנות לאותו פרויקט אסטרטגי טכנולוגי־מבצעי סודי ביותר בשנת 2012 הוחתמו עשרות המשתתפים על הסכם סודיות. אלא שרה"מ נתניהו חשד שמתקיימת דליפה ולכן ביקש מראש השב"כ כהן להקים צוות מיוחד להגברת הפיקוח על שותפי הסוד. "תפעיל את כל הכלים שיש לך", אמר נתניהו לכהן, כלומר גם האזנות ומעקבים.

על פי הדיווח, כהן סירב לדרישת נתניהו - "לא אעשה זאת" אמר, "לא אקיים האזנות סתר ומעקבים אחר קולגות שלנו, מה גם שאין חשד נגד איש", הדגיש בפני נתניהו, והשניים הסכימו שהמטרה איננה לבלוש אלא להרתיע. כהן הציע להעביר את הפיקוח למלמ"ב - הממונה על הביטחון במערכת הביטחון.

ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, אמר ב"עובדה": "לשים האזנה זה חוסר האמון הכי גדול שיכול להיות. אני לא רוצה להאמין שבמדינת ישראל ראש הממשלה יבקש מראש השב"כ לשים האזנה על הרמטכ"ל או עליי. אם הוא לא מאמין בנו, הוא יכול לגרום לנו לסיים את התפקיד תוך עשר דקות".

הפרסום והודעתו של כהן עוררו סערה גם במערכת הפוליטית. יו"ר ועדת החוץ והביטחון אבי דיכטר (ליכוד), ראש השב"כ לשעבר, הגדיר את הפרסום כ"שקר": "אני יודע שזה שקר, גם תמיר יודע שזה שקר, ומעל הכל אין חיה כזו שראש ממשלה מבקש מראש שב"כ להאזין לאדם מסוים", אמר דיכטר, "מכל כיוון שאתה בוחן את זה - זה חסר היגיון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר