"יתומים היינו"

מאז פטירת הגראי"ל שטיינמן: האברכים שלא קיבלו מלגה

קריסה כלכלית? "ארבעה חודשים לא ראינו שקל". המוסדות שמתקשים להתרומם אחרי פטירת מרן הגרא"יל שטיינמן. אלפי אברכים לא קיבלו בחודשים האחרונים את מלגתם הצנועה (חדשות חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

חצי שנה עברה מאז פטירתו של מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן זצ"ל, חצי שנה של תחושת חיסרון ויתמות בקרב רבבות עמלי התורה, אלא שעבור אלפים רבים, מלבד החיסרון המוחשי בדמות האב, הרועה, המנהיג נרשם חיסרון כלכלי עמוק. אלפי אברכים ממתינים חודשים ארוכים למשכורת הפעוטה ממנה הם חיים מדי חודש בחודשו.

אך כעת, עם תחושת היתמות, ממון רב שהיה זורם מדי חודש ומפרנס אלפי אברכים, כבר אינו בנמצא ובהנהלת הכוללים מתקשים לגלגל עשרות מיליונים מדי חודש: "בחיי הראש ישיבה זצ"ל גם היו קשיים, אך ההתבטלות של תומכי עולם התורה אליו היא זו שהביאה להישרדות מחדש בכל חודש". אומר ל'כיכר השבת' אחד מראשי המוסדות.

הנפגעת המרכזית היא ישיבתו של מרן ראש הישיבה זצ"ל – ישיבת 'אורחות תורה'. כאלף חמש מאות משכורות חולקו מדי חודש לאברכים מרחבי הרשת הכוללים משכורות לכולל בוקר אחה"צ, כולל ערב וכולל שישי שבת.

מבדיקת 'כיכר השבת' עולה, כי בארבעה חודשים האחרונים לא נכנסו משכורות לאברכי הכולל. אברכים מסניף 'רינה של תורה' בכרמיאל ואברכים מהישיבה במושב עוצם המקבלים כ-2,500 עד 3,000 שקלים מדי חודש לא קיבלו משכורת מחודש אדר האחרון. לצד יתר אברכי הרשת שלא קיבלו את משכורתם.

אם חשבתם, שמצוקה ב'אורחות תורה' היא רק של האברכים, הרי שגם צוות הישיבה סובל מהמצוקה הכלכלית. כ-100 אנשי צוות לא קיבלו משכורת בחודשים האחרונים. ביממה האחרונה נרשמה התפתחות ורבני המוסדות קיבלו משכורת של חודשיים.

מי שלקח על עצמו את העול הכלכלי הקשה מנשוא הוא הרב יעקב וירז'בינסקי, מנכ"ל המוסדות. בצוואת הגראי"ל שטיינמן זצ"ל נאמר, כי וירז'בינסקי הוא הבעל הבית ומנהיגה הגשמי של הישיבה.

מקורבים לוירז'בינסקי מספרים ל'כיכר השבת', כי בחודשים הראשונים לפטירתו של מרן זצ"ל, התקשה וירז'בינסקי להתאושש מהפטירה, ובשל כך גם מצבה הכלכלי של הישיבה לא התרומם. לדבריהם, החל מזמן קיץ יצא מנכ"ל המוסדות לחו"ל להתדפק על דלתי תומכי עולם התורה ולגייס את תמיכתם עבור מפעל חייו של ראש הישיבה זצ"ל.

במקביל, עוקבים תלמידי הישיבה בדריכות אחר התפתחות הבנייה בקריית אילת השחר הסמוכה, שם נבנה בימים אלו בית המדרש החדש והמורחב בו הושקעו עשרות מיליוני שקלים.

קריית איילת השחר

יצוין, כי בהוראת גדולי ישראל, בישיבה לא מצטמצמים בעקבות הקשיים, אלא להפך. בכיר בהנהלת הישיבה אומר ל'כיכר השבת' כי מספר תלמידי הישיבה לקראת שנה הבא גדל משמעותית. לדבריו, עתידים להתקבל לישיבה כ-140 בחורים. בנוסף הוא מדגיש כי בהנהלת הישיבה עושים הכל על מנת שתלמידי הישיבה יוכלו לשקוד על תלמודם, וכמות ואיכות האוכל השתפרה בחודשים האחרונים.

רשת נוספת הנמצאת במשבר כלכלי כבד היא רשת "יששכר באוהליך" בראשות הרב אלחנן וייסבורד. אברכים ברשת מספרים ל'כיכר השבת' כי כבר 9 חודשים מרבית האברכים לא מקבלים משכורות. מלבד כמה עשרות אברכים שמקבלים משכורת בכל חודש. את תקציב הדתות מקפידה הרשת לחלק לאברכים מדי חודש.

הגרש"ב סורצקין עם מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל. תמונה: ארכיון ע.ש.

ברשת "עטרת שלמה" בראשות הגרש"ב סורוצקין נרשמה התרוממות כלכלית בחודשים האחרונים. משיחה עם בכירים ברשת עולה כי יוזמה חדשה ומקורית היא זו שהביאה להצלחה הגדולה. על פי היוזמה כמה מגדולי תומכי עולם התורה קיבלו על עצמם לפרנס מספר אברכים שהוגדרו מראש כמי שעליהם לתמוך בהם במשך שנה שלמה.

כך יצא שהרשת שידעה בעבר משברים קשים רשמה יציבות בחודשים האחרונים. מלבד זאת, מציינים ברשת את הליווי הצמוד מנשיא רשת הכוללים, מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שלקח על עצמו את עול אלפי האברכים.

בתוך כך, בישיבת 'מיר' שולמו משכורות של החודשים האחרונים. במהלך שבוע שעבר קיבלו האברכים משכורת של חודש איר, כך שהפער כעת הוא של חודש אחד בלבד

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר