חוק הגיוס • חשיפה

מגעים בין הגר"מ ברזובסקי לגדולי הדור הליטאיים

בימים האחרונים פנה הגאון רבי משה ברזובסקי, אל מרן הגר"ח קנייבסקי וכן אל ראשי ישיבות, חברי המועצת של 'דגל', והציג את עמדת המועצת החסידית נגד חוק הגיוס (אקטואליה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הגר"מ ברזובסקי. ארכיון (צילום: שוקי לרר)

בימים האחרונים פנה הגאון רבי משה ברזובסקי, בנו של האדמו"ר מסלונים, אל ראשי ישיבות, חברי מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה', בניסיון לשכנעם לפעול נגד תזכיר חוק הגיוס של משרד הביטחון, כך נודע ל"כיכר השבת".

הרב ברזובסקי, הנחשב לסמן הקיצוני הנלחם בנושא הגיוס, פנה בין היתר אל מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, כמו גם לחברי המועצת הגאונים רבי דוד כהן ראש ישיבת חברון, רבי ברוך סולובייצ'יק ראש ישיבת תורה זאב ורבי משה הלל הירש ראש ישיבת סלבודקה, במטרה להסביר להם את עמדת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל.

לדברי הגר"מ ברזובסקי, מועצת גדולי התורה החסידית מביעה חשש מעניין המכסות, כאשר הישיבות הופכות ל"ספקים" של תלמידים עבור יעדי הגיוס של צה"ל.

בנוסף, העלה הרב ברזובסקי חשש מפני הסנקציות הכלכליות, וכן מהעובדה שכשהחוק יתבטל - באם לא יעמדו ביעדים, הרי שכלל בני הישיבות יחוייבו בגיוס בכפיה.

הרב ברזובסקי הסביר כי הבעיה העיקרית היא ההסכמה מראש על כך שלאחר 6 שנים, אם לא עמדו ביעדים, החוק פוקע ובני הישיבות נהפכים לעריקים. "מי יכול לקחת אחריות ולחתום עכשיו חוזה ארוך טווח?", תהה הרב ברזובסקי שציין כי כאשר נערכה הפגנת המיליון על חוק הגיוס של לפיד, גם היא מדובר על עוד שלוש שנים ואילוכ עת מדובר על עוד שש שנים, אך העיקרון הוא אותו דבר.

לדבריו, מרן הרב שטינמן זצ"ל הציב בזמנו שני תנאים שיהיו קו אדום בנושא חוק הגיוס. הראשון, שלא תהיה הגבלה על מכסת הלומדים, והשניה, שלא יהיו סנקציות פליליות. כעת, בחוק החדש, אם אין עמידה ביעדים - פוקעת הזכות של לימוד התורה לבני ישיבות והם נהפכים לעריקים, שזה אומר סנקציות פליליות. "לזה אי אפשר להסכים מראש", הסביר הרב ברזובסקי.

יצוין כי האדמו"ר מסלונים ובנו ראש הישיבה, נחשבים לבעלי תפיסה קיצונית בכל הנוגע לסוגיית הגיוס וידועים כמי שהשפעתם רבה על סגן השר מאיר פרוש.

גורמים שהיו מעורים בנעשה בכינוס המועצת החסידית אומרים כי מי שהוביל את הקו התקיך בישיבה היה דווקא האדמו"ר מגור ולא האדמו"ר מסלונים כפי שנטען, כאשר הוא גם זה שביקש שמאיר פרוש ייכנס לבד.

גורמים ב'דגל התורה' אומרים בתגובה ל"כיכר השבת" כי "מדובר בטענות ממוחזרות ובדברים שהיו בזמנו גם נגד חוק טל והחוקים שלאחריו. מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל ידע מכל הטענות הללו ולמרות זאת אישר זאת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר