מתח באנקרה

הבחירות בטורקיה: ארדואן הולך הביתה?

הבחירות המוקדמות בטורקיה לנשיאות וגם לפרלמנט יקבעו את גורלה של טורקיה. האם הנשיא ארדואן ינצח שוב בסיבוב אחד או שהוא צפוי לאבד את כוחו בסיבוב השני (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הפגנה נגד ארדואן (צילום: שאטרסטוק)

האם כסאו של ה"סולטן" ארדואן מתנדנד? היום (ראשון) יצאו מעל ל-59 מיליון תושבי טורקיה בעלי זכות בחירה להצבעה גם לנשיאות וגם לפרלמנט. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של טורקיה בה שני ההצבעות יחד והסקרים מריחים אפשרות למהפך מפתיע במיוחד, שידיח את השליט הבלתי מעורער במדינה ב־15 השנים האחרונות.

הבחירות שייערכו היום בטורקיה היו אמורות להתקיים רק בסוף 2019. ארדואן (64) שניצח ב־12 מערכות בחירות רצופות, תמיד התגאה שהוא מקיים את הבחירות במדינה במועדן. גם הפעם מפלגת הצדק והפיתוח של ארדואן טענה, כי אין בחירות מוקדמות באופק, ולמרות זאת, ב־18 באפריל הכריז ארדואן על בחירות מוקדמות, במהלך שנבע לפי ההערכות מהלחץ עקב המשבר הכלכלי ההולך ומחריף במדינה בשל האניפלציה הקשה והירידה בערך המטבע הטורקי.

חמישה מועמדים יתמודדו מול ארדואן היום בבחירות לנשיאות. מוהרם אינג'ה, המועמד מטעם מפלגת העם הרפובליקנית — המפלגה החילונית ומפלגת האופוזיציה המרכזית — הוא נחשב למועמד בולט שזוכה לתמיכה רבה. מועמדת בולטת נוספת היא מרל אקשנר, המועמדת האישה הראשונה בטורקיה שמייצגת את "המפלגה הטובה", שהתפצלה ממפלגת "התנועה הלאומית". סלחטין דמירטס, המועמד של מפלגת העם הדמוקרטית, שהיא למעשה הרשימה הכורדית המשותפת, ניהל קמפיין מהכלא לאחר שנאסר לפני יותר משנה בטענה שתמך בפעילי טרור כורדים. דמירטס, שזכה בעבר לכינוי "אובמה הכורדי", ניהל את הקמפיין באמצעות ציוצים בטוויטר מתאו בכלא הביטחוני השמור. לכולם ברור שבמקרה שארדואן זוכה בבחירות בגדול, הוא יהפוך לנשיא כל יכול, חזק מאי פעם ואת המחיר ישלמו מיידית - אויביו.

המועמד המרכזי שמאיים על ארדואן הוא אינג'ה, המורה שסחף את המדינה והוציא מספר שיא של אנשים לרחובות ולעצרות התמיכה בו. עצרות התמיכה האלה היו האיתות הראשון שהניצחון לא מונח בכיס של ארדואן. מנהיג האופוזיציה הזהיר את הטורקים שאם ארדואן ינצח בבחירות הכול יישאר אותו דבר: המחירים יישארו גבוהים, הלירה הטורקית תישאר חלשה ולבעיית הפליטים הסורים – ש-3.5 מיליון מהם נמצאים בטורקיה – לא יהיה פתרון.

גם המועמדת אקשנר הצליחה להביא המונים לעצרות התמיכה בה, ולפי הסקרים האחרונים, הקרב יהיה צמוד ממש.

כדי לנצח בסיבוב אחד, זקוק ארדואן ל-50 אחוז מקולות הבוחרים. מכון סקרים אחד מראה כי ארדואן יזכה ב־48 אחוז בלבד, מה שיגרור אותו לסיבוב שני, כנראה נגד אינג'ה. במקרה כזה הדרמה רק תלך ותתעצם לפי אותו מכון סקרים, שטוען שלאינג'ה סיכוי ענק — ולדברי כמה פרשנים כמעט ודאי — לנצח ולהפיל את ארדואן. הסיבה: מפלגות האופוזיציה הסכימו להתאחד במקרה של סיבוב שני מאחורי המועמד שיתמודד מול ארדואן.

אותו סקר גם מצביע על כך שמפלגתו של ארדואן תאבד את הרוב בפרלמנט ותיאלץ להקים קואליציה: 43 אחוז בלבד מנבא לה הסקר האחרון. הסקרים מראים כי העם מתחיל להראות התנגדות אמיתית לשלטון ארדואן. לפי סקר אחר ארדואן יצליח לנצח כבר בסיבוב הראשון עם 51.9 אחוז, אבל גם סקר זה מצביע על אובדן הרוב בפרלמנט של מפלגתו מה ששוב יצריך אותו לשתף פעולה עם כוחות פוליטיים נוספים.

רבים כבר מהמרים, על סמך תקדימי העבר, שאם ארדואן יזכה בנשיאות, הוא ימהר להקדים שוב את הבחירות בניסיון להשיג שוב את תמיכת העם ולחזק את כוחו בפרלמנט.

אחרי שהצליח לבסס את מעמדו הפוליטי, כשדיכא בכוח את ניסיון ההפיכה הצבאי הכושל נגדו לפני כשנתיים, עצר אלפים רבים של חיילים, קצינים, עובדי ציבור, עיתונאים ומורים והשתלט למעשה על התקשורת, דווקא הכלכלה המקרטעת במדינה היא זו שמאיימת עכשיו על מעמדו של ארדואן.

הלירה הטורקית נמצאת בשפל ואיבדה מתחילת השנה 20 אחוז מערכה, והאינפלציה עומדת על 18 אחוז. ארדואן הצליח עד כה בצורה טובה להסיט מעצמו את האשמה למצב הכלכלי, וטען שזו בעיה גלובלית. ועדיין, לא רק הכלכלה תכריע את הבחירות, אלא גם אובדן האמון במוסדות המדינה. זו הפעם הראשונה מאז שארדואן נבחר בנובמבר 2002 שהאופוזיציה באמת הצליחה לתת לציבור הטורקי תקווה לשינוי.

התקשורת הגרמנית חושפת, כי מאז ניסיון ההפיכה הכושל נגד ארדואן ביולי 2016, 1,177 טורקים, ובהם 300 דיפלומטים טורקים ובני משפחותיהם, הגישו בקשה למקלט בגרמניה. 40 אלף איש נעצרו בטורקיה מאז ניסיון ההפיכה, ויותר מ־100 אלף אנשי צבא הודחו.

בישראל כמובן לא יזילו דמעה במידה וארדואן יפסיד בבחירות. אמירותיו הקיצוניות של האיש כנגד ישראל גם לאחר הסכם הפיוס שנחתם בין ירושלים לאנקרה,הסכם שעלה לישראל עשרות מיליוני שקלים עדיין בחר ארדואן להשמיץ את ישראל ולהכריז עליה כי "אין הבדל בין זוועות ישראל לזוועות הנאצים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר