גזענות נגד אתיופים חרדים

מתקפה חריפה נגד 'העדה החרדית': מזכירים את הנאצים

במערכת הפוליטית מגיבים בחריפות נגד דרישת בד"צ 'העדה' לפטר עובדים חרדים-אתיופים בטענה, כי הם 'לא מספיק יהודים'. קריאה להחרמת היקב והכשרות: "סלקציה! מזכיר לכם משהו?" (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
גאב"ד העדה החרדית (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

במערכת הפוליטית מגיבים בחריפות רבה נגד דרישת בד"צ 'העדה החרדית' לפטר עובדים חרדים ממוצא אתיופי מיקב 'ברקן' בטענה כי הם 'לא יהודים מספיק'. קריאה רחבה להחרים את הכשרות. חבר הכנסת לשעבר, יגאל גואטה, השווה את הנעשה ביקב לנעשה בזמן השואה.

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג: "הגזענות הבוטה שנחשפה בתחקיר 'כאן' כלפי יהודים - כן יהודים! - בני העדה האתיופית ביקב ברקן היא בלתי מתקבלת על הדעת. מדובר בסחיטה לכל דבר. כפי שאמרתי לפני מספר ימים: יהודי הוא יהודי הוא יהודי ללא קשר מאיזה זרם הוא או אם יש לו כיפה על הראש או לא, וכמובן בלי קשר לצבע עורו".

תחקיר: 'העדה' דרשה לפטר אתיופים חרדים

ח"כ יעל גרמן אמרה: "כמי שאוהבת במיוחד את יין ברקן, אני מפסיקה החל מהיום לקנות ולשתות אותו עד אשר יתנצלו ויחזרו בהם מהאפלייה המזעזעת כלפי עובדים ממוצא אתיופי שנאסר עליהם לעסוק בייצור יין רק בשל מוצאם. בושה".

ח"כ לשעבר יגאל גואטה תקף: "מענין אם מערכת הכשרות בדקה גם את יהדותם של עובדים אחרים שצבע עורם אינו כהה? בושה וכלימה! סלקציה! מזכיר לכם משהו?".

ח"כ דני סיידה (ש"ס) הגיב: "נחשפתי לפרסום העצוב והמקומם, אודות עובדי 'יקב ברקן' שהינם ממוצא אתיופי, שהודרו בצורה בוטה בשל מוצאם. מי אנחנו שנערער על פסקיו של מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל שהכיר ביהדותם וכיבד וקירב אותם ואת רבני העדה".

סיידה אף קורא לעובדים לבוא אליו: "החלטתי לקחת יוזמה ולהיות לעזר עבור אותם היהודים בני העדה האתיופית היקרים שחווים אפליה - אל תלכו למקומות שלא רוצים אתכם יקב איכותי מצריך עובד איכותי בואו ל'אזור' שלנו נקבל אתכם ליקבים אצלינו באהבה רבה - אין לי ספק שעוד יקבים טובים ואיכותיים באזור שלנו בצפון יצטרפו ליוזמה שתמגר את התופעה המבישה הזאת".

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ שלי יחימוביץ': "אני לא אקנה יותר יין מיקבי ברקן. זה לא שאני קוראת לחרם. לא אוהבת חרמות. אני פשוט מכירה את עצמי מספיק לדעת שבקניות לבישולי סוף השבוע, גם אם יין ברקן יהיה במבצע, הלב שלי לא יתן ליד שלי לקחת את הבקבוק מהמדף".

ח"כ קסניה סבטלובה: "מדובר במקרה מזעזע ובלתי נסבל, אך לצערי הוא לא הראשון וכנראה שגם לא האחרון. לפני חודשיים הייתה זאת ישראלית שנולדה באוקראינה, שלא נתנו לה לטגן שניצלים בכרמיאל, והיום אלו ישראלים ממוצא אתיופי מודרים מעבודתם ביקב ברקן".

ח"כ עמיר פרץ הגיב: “דבר לא מכשיר גזענות, גם לא הסברים הלכתיים. אלו שכשרים מספיק כדי לשרת בצבא ולסכן את חייהם, כשרים דיים גם כדי לעבוד ביקבי ברקן.

"דבריו של הרב יוסף הבוקר, ששולל כל טיעון הלכתי המצדיק לכאורה את התופעה הפסולה הזאת, הם חשובים, ושומטים את הקרקע לאלו שמשתמשים בתירוצים כדי להצדיק גזענות.

מצופה שפוסקי ההלכה ימצאו דרכים לגשר במקום לפלג, ולפגוע בפרנסה של עובדים. אין לעבור לסדר היום על המקרה, ועל הנהלת הייקב לתת את הדין".

ח"כ מירב בן ארי: "כל פעם שאני שומעת על תופעה כזו, אני תופסת את הראש ולא מאמינה, מה יהיה עם הגזענות העלובה הזו ובשם איזו יהדות פועלים האנשים הללו שמפלים אנשים אחרים רק בשל צבע עורם. אני סיימתי עם יינות ברקן, לא אקנה מהם ובכלל מציעה למשטרה לחקור, כי הייתה כאן בהחלט עבירה על החוק".

שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון: "ביזנס זה לא רק ביזנס, ויהדות זה לא רק סוג של כשרות - זה קודם כל להיות בני אדם. יהודים עולי אתיופיה הם אחינו, יהודים לכל דבר. אסור להשלים עם פסילתם מעבודה ביקב ברקן על רקע מוצאם. אני קורא למנכ"ל יקב ברקן ולבד"צ העדה החרדית לתקן את העוול".

ח"כ מיכל רוזין: "התרגלנו לראות גופים עסקיים נכנעים לדרישות מוגזמות ומופרכות בענייני כשרות, אבל ההתנהלות של יקבי ברקן מקוממת ומפלה באופן חריג. הרחקת העובדים הישראלים היהודים ממוצא אתיופי ממגע עם היין, הוא מעשה שמנוגד למוסר האנושי, ובוודאי שגם למוסר היהודי. ההסכמה של יקבי ברקן להפליה הגזענית הזאת אסור שתעבור בשתיקה. דרשתי לקיים דיון דחוף בוועדת הכלכלה בנושא".

היועץ ליאור חורב צייץ: "עד שמנכ"ל יקב ברקן לא יפוטר בגין התבטאויותיו הגזעניות כלפי הישראלים בני הקהילה האתיופית, אנא המנעו מצריכת יינות החברה".

יצוין, כי מנהל יקב ברקן טען היום במכתב לעובדיו, כי העובדים המדוברים כלל לא פוטרו או הועברו מתפקידם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר