תעשיית ה'רשמים'

"פרענק", "רוסי": השיטות של עסקני הרישום

שלל השיטות בהן פועלים עסקני הרישום לישיבות הגדולות בארץ, נחשפות בכתבתו של אוריה אלקיים בה נחשפים קבצי הרשימות עם "תוארי הכבוד" להם זוכים הבחורים (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: באדיבות תאגיד השידור כאן, תמונה: יעקב נחומי, פלאש 90)

סדרת הכתבות על עולם הרישום שפורסמה כאן ב'כיכר השבת', פתחו תיבת פנדורה ועוררו דיון ופולמוס בין כותלי בתי המדרש. אמנם לא מדובר על "חידוש" של השנה האחרונה, אך התמסחרות עולם הרישום עושה את שלה ונחשפת כאן ביתר שאת.

הערב (ראשון) נחשפה תופעה נוספת ב"כאן". בתיעוד שהביא הכתב אוריה אלקיים, נחשפים קבצי האקסל המוחזקים בידי הרשמים. הקבצים הללו נמכרים בין הרשמים באלפי שקלים. שם מפורטים פרטי הבחורים העולים לישיבות קטנות, לצד תארים משפילים.

בחור כונה "פרענק" על אחר צוין שהוא "רוסי". ועל אחר נכתב "סתום". אחד ייפסל כי אביו קצין בכיר במשטרה. בנוסף, יש ברשימה בחור שנטען עליו שאחיו מקולקלים.

אז איך באמת פועל תהליך הרישום שגורם למאבק בין הישיבות? לידי 'כיכר השבת' הגיעו עדויות כי הוא כולל סחר ב'ראשים', קמפיינים שיווקיים אגרסיביים, תשלומי שוחד לצוות רוחני בעולם הישיבות, ובעיקר פרסום ומיתוג - כמו אצל הגדולים. הרישום עצמו ומסע השכנוע האגרסיבי מסתכמים ב'עונה' (ההולכת ומתרחבת), אולם מיתוג הישיבות נעשה במהלך השנה כולה, באמצעות רשמים מיוחדים שנשכרו לשם כך, ממש כמו בחברות גדולות המגייסות כוח אדם.

במקביל, ראשי ישיבות התחילו ליישם את חוקי המסחר והכלכלה המודרניים בתוך עולם הישיבות. מקצוע הרשמות נולד יחד עם ישיבת 'וולפסון', כשבאותם ימים שילמה הישיבה סכום אגדי לרשם, ורשמה הצלחה חד משמעית. הישיבה, ששמה המלא הוא 'נתיבות חכמה', הפכה תוך שנה לאחת הישיבות המובילות ונחשבת להצלחה מטאורית חסרת תקדים.

שיטת הרשמים, שהייתה חדשה באותם ימים, נתנה מכה חזקה לכל הישיבות מהשורה השנייה, ובמקביל התערער מעמדן של הישיבות הוותיקות יותר,מה שהוביל לגל מתיחות פנים לישיבות הוותיקות, מה שכולל בדרך כלל החלפה של ראש הישיבה או המשגיח האחראי על הרישום - ברשם מ"הדור החדש" והגדרת הישיבה כיותר 'פרום'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר