"אין כסף למים במקלחות?"

הסערה בחברון: ראש הישיבה החליט על פסק זמן משיעוריו

המחאה השבוע בהיכל הישיבה היוקרתית, שפרצה בשל טענות מגוונות של תלמידים, ממחסור במים חמים במקלחות ועד סילוק בחורים ללא תיאום, הובילה את הגאון ר"ד כהן להחלטה דרמטית (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
ישיבת חברון, וראש הישיבה ר"ד כהן (צילום: גיל יוחנן, ynet / אהרן ברוך ליבוביץ')

הקרבות בישיבת חברון הגיעו לנקודת רתיחה, כשהקרע בין התלמידים להנהלת הישיבה מהווה היסטוריה של ממש בעולם הישיבות. כעת, כך נודע ל"כיכר השבת", החליט ראש הישיבה, חבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי דוד כהן, ליטול פסק זמן ממסירת שיעוריו הקבועים, עד שהעניינים ישובו לסדרם.

כזכור, התלמידים הכריזו בימים האחרונים מרד גלוי ברבני הישיבה. הדבר בא לידי ביטוי בדבריו של הגר"ד כהן, כפי שהוקלטו, שהתבטא כי אין לערב את גדולי הדור בפרשה, כדי שאלו לא יתבזו - מאחר והבחורים בכל מקרה לא יצייתו להם.

עוד נשמע ראש הישיבה אומר באותה שיחה, על הבחורים המורדים: "הגיהנם כלה והם אינם כלים. הם איבדו את החלק שלהם לעולם הבא. מי שמשחק עם זה, משחק עם העולם הבא שלו. לא תהיה להם כפרה עולמית".

ראש הישיבה הגר"ד כהן שולל את רעיון הפניה ל'גדולים'

יצוין, כי טענות תלמידי ישיבת חברון הוגשו לישיבה בצורה מסודרת, אך חלקן מוזרות ומעלות שאלות ותהיות על ההתנהלות בישיבה. בין היתר, תלמידי הישיבה כועסים על כך שאין מים חמים במקלחות במשך זמן מספק, והבחורים נאלצים להתלקח לעתים במים קרים.

אחד מהם מסביר ל'כיכר השבת': "אני לא מבין מה קורה פה. הרי הישיבה מגייסת מיליוני שקלים כל שנה ברחבי העולם היהודי, ב'דינרים' ומסעות התרמה למיניהם, ורק לעוד מעט מים במקלחות שלנו, לאחר שעות עמל בתורה, אין להם כסף? מה הם עושים עם כל הכסף שנתרם לישיבה? התורמים לישיבה הרי תורמים בדיוק בשביל זה, שנוכל ללמוד תורה בשקט עם תנאים מינימליים".

הסערה הנוכחית באה, לאחר שינוי משמעותי רוחני שחל בשנים האחרונות באופי ישיבת חברון: לאורך ההיסטוריה החזיקה הישיבה בתואר הישיבה היוקרתית ביותר, והוציאה מקרבה את מובילי המגזר החרדי, הן בתחום התורני והן בתחומי היום יום - החל מר"מים וראשי ישיבות ועד עורכי דין מפורסמים רואי חשבון ובעלי קרירה בעולם הכלכלי.

אלא שעם הזמן נרשמה ירידה מסוימת ביוקרתה ובשמה של הישיבה, וכעת כאמור המרד בישיבה מסמל את המשבר הקשה העובר עליה בחודשים האחרונים.

"חסר כסף לעוד מים חמים במקלחות?" (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

בתחילת השבוע כזכור הגיעו העימותים השקטים בין צוות הישיבה לבין התלמידים, לכדי פיצוץ. היה זה בפתח סדר א', כשהיכל הישיבה נותר ריק מבחורים: כאלף תלמידים סירבו להיכנס להיכל בית המדרש. סדרת חיכוכים בין הצוות לתלמידים הובילה לכעס הבחורים, אך סילוקו של בחור מהישיבה, גרמה לתסיסה גדולה יותר ולסערה איתה מתמודדת בימים אלו ישיבת חברון.

המאבק בישיבה היוקרתית גורר אחריו תגובות בכל עולם הישיבות, שעיניהן נשואות לשכונת גבעת מרדכי בירושלים. הסערה אף הביאה לגל של שמועות בלתי מבוססות על התפטרות צפויה של ראש הישיבה הגאון רבי דוד כהן מראשות הישיבה - מה שאינו נכון כלל.

המצב העדכני כרגע, כפי שכאמור נודע ל"כיכר השבת", הוא שראש הישיבה הגר"ד כהן, אשר פגוע מאוד מהתנהלות הבחורים המורדים, הפסיק לומר שיעורים וממעט להגיע לישיבה.

המשך דבריו של הגר"ד כהן

"בשלב זה", אומרים ל'כיכר השבת' מנהיגי המרד, "אנו בינתיים שומרים על כבודה של הישיבה, אך אם ההנהלה לא תותיר לנו ברירה, ניאלץ לנקוט בצעדים שיביכו את הישיבה ומנהליה. להעיף בחורים זה צעד פחדני המלמד על איבוד שליטה. אם מישהו בהנהלה - ויועצי ההנהלה הצעירים - סבורים כי להעיף בחורים מהישיבה זה מה שיגרום לנו לשתוק, טעות בידיהם".

לעמת זאת, גורם בכיר בחברון מאשים את הבחורים ואומר ל"כיכר השבת": "אחת לכמה שנים ישנה קבוצת בחורים שבטוחה כי היא נמנית על 'מעתיקי השמועה' החברונאית, ועושה סצנות כדי לגרור את הישיבה למערבולת בחוצפה ועזות מצח שאין מקומה בעולם הישיבות. מדובר במהומה שתחילתה בפורקן רוחני של הבחורים, ובאה לידי ביטוי לצערנו במראות הקשים שיש בישיבה כעת".

"הסערה", אומר הגורם, "תחלוף בעוד מספר שבועות, ואם לא תהיה ברירה - ננקה מהישיבה את מובילי המחאה, למען יראו הצעירים וישמעו".

היכל ישיבת חברון, בימים כתיקונם (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

הפתיחות והעלמת העין מהנעשה על ידי התלמידים בחדרי הישיבה, ואף מחוצה לה, הסתיימו. לדברי בכיר בהנהלת הישיבה, הפיקוח על איסור רישיונות הנהיגה התהדק, ולא ניתן יותר את החופש שהיה תלמידי חברון בעבר. רק בחורים מ'ועדים' גבוהים בלבד יכולים לעשות זאת, וגם זאת בהיתר מיוחד.

לאן מועדות כעת פניה של ישיבת חברון? רק ימים יגידו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר