שערי צדק

הרופאים מספרים: כך נחשפה "האם המזריקה"

רופאי בית החולים שערי צדק חושפים כיצד הבינו את מעשיה של האם שנתפסה מזריקה אינסולין לילדיה למרות שלא נזקקו לו וזאת על פי החשד כדי לקבל כספים מביטוח לאומי (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: אלי מנדלבאום, ynet)

כמה ימים אחרי פרסומה של פרשת "האם המזריקה", חושפים הרופאים ב-ynet, כיצד הבינו שישנה בעיה. הפרשה המחרידה החלה כבר בחודש מאי, כאשר האם החרדית (30) הגיעה עם בנה (שנה וחצי) לבית החולים שערי צדק בירושלים.

מדובר בילד שנולד כפג וסבל מדימום מוחי שגרם לו לפרכוסים שמהם הוא סובל עד היום. האם טענה, כי התרופה שהזריקה לו נגד הפרכוסים לא הועילה. הרופאים כבר הכירו את הילד מטיפולי העבר.

על פי הדיווח, פרופ' ורדה גרוס-צור, נוירולוגית בכירה בבית החולים, ביקשה לערוך בדיקות מקיפות כדי להבין מה גרם להידרדרות במצבו של התינוק: "היו המון סימני שאלה ונדלקה לי בראש נורה אדומה". אחת הבדיקות הצביעה כי רמת הפנוברביטל (תרופה למניעת פרכוסים) בדמו הייתה גבוהה מהרגיל באופן דרמטי. "פה כבר ממש התחלתי לחשוד", סיפרה גרוס-צור. ככל שהתקדמו הבדיקות, הגיעו הרופאים למסקנה שמישהו מלעיט את הילד בכמות גדולה מדי של התרופה.

לתדהמת הרופאה שבדקה את התיק הרפואי של הילד היא נוכחה לגלות כי חמישה מתשעת אחיו "חולים בסוכרת". "הממצא הזה לא נתן לי מנוח", סיפרה הרופאה. החשש שעלה היה שהאם פוגעת בילד באמצעות מתן תרופת יתר. "במקרים כאלה אתה חושד שאולי האמא עשתה משהו רע לילד, אבל אתה לא רוצה להאמין שזה באמת יכול לקרות". בהמשך הטיפול הועבר הילד לבית־החולים אלי"ן.

לפני כשלושה שבועות שוב הובהל הפעוט לשערי צדק. "אמו דיווחה שיש לו ירידה של רמות הסוכר", סיפר מנהל המחלקה לרפואה דחופה ד"ר גיורא וייזר. "ידעתי שצריך לפקוח עליו שבע עיניים. שלחתי אותו לבדיקת דם כדי לנסות לברר מדוע הסוכר שלו נמוך והאינסולין גבוה. האם זה בגלל מחלה שממנה הוא סובל או מכיוון שמישהו מזריק לו אינסולין?" התוצאות גילו חד־משמעית שהאינסולין הוזרק לגופו של הפעוט. "חשדתי מאוד שהאמא פוגעת בו", מספר הרופא.

בשלב זה נכנס בית־החולים לפעולה "מבצעית", הקים צוות לטיפול בנושא והורה לכל מי שמטפל בילד לגלות ערנות יתר. במקביל דווח למשטרת ירושלים על החשדות. היא התקינה מצלמות סתר ליד מיטת הילד, ובמקביל הוצמדה לו השגחה צמודה: "הצבנו עליו אלף עיניים", סיפרו הרופאים.

כמה ימים לאחר מכן תועדה האם כשהיא מזריקה אינסולין לבנה, אף שהוא איננו סובל מסוכרת.

עם החשיפה האם נעצרה לחקירה וממנה עולה חשד, כי במשך שנים הלעיטה חמישה מילדיה בכמויות אדירות של סוכר כדי להעלות את רמת הסוכר בדמם. לאחר מכן ניגשה עם כל ילד לבית חולים. בתום הבדיקה צוידה במסמכים שלפיהם הילד סובל מרמה גבוהה מאוד של סוכר בדם. היא ניגשה עם המסמכים לביטוח הלאומי. לפי החשד היא קיבלה באמצעותם לאורך השנים, במרמה, קצבאות בסך של בין 800 אלף שקל למיליון שקל, עבור ילדיה "החולים" כביכול. לאחר שאושרו כ"חולי סוכרת" הזריקה להם האם אינסולין, כדי לא לעורר שאלות מדוע היא לא "מטפלת" בהם.

מדוע הזריקה אינסולין לבנה הפעוט (שעליו לא קיבלה קצבה)? סמנכ"ל הרפואה של שערי צדק, ד"ר ספי מנדלוביץ', העלה השערה שלפיה האמא סובלת מתסמונת מינכהאוזן באמצעות שליח (אדם פוגע באדם אחר רק כדי לזכות בתשומת לב). תשובה סופית על כך עדיין אין.

ומדוע לא נזעקו מיד הרופאים כשראו שחמישה מאחיו של הפעוט חולי סוכרת? הם סברו שהילדים סובלים ממחלת מודי: מצב שבו מחלה תורשתית עוברת בתורשה לחצי מילדיהם של ההורים. הרופאים שהצילו את חיי התינוק סיכמו: "אנחנו לא גיבורים, מדובר בעבודה משותפת. עשינו את מה שמוטל עלינו. עצוב וכואב הלב לראות שהורים פוגעים בילדיהם".

מצבו של הפעוט משתפר בינתיים ומוגדר קל. עם זאת עדיין יש חשש שיסבול מנזקים מוחיים לטווח הארוך בגלל ההזרקות המיותרות. מעצרה של האם הוארך, האב שוחרר למעצר בית. שניהם מכחישים וטוענים כי מדובר בתלונת שווא בשל סכסוך במשפחה.

כבר בשלב החשדות, נוכח הערכה כי מעצרה של האם הוא שאלה של זמן איתרה מחלקת הרווחה של העירייה משפחות אומנה, שאליהן הועברו בינתיים, ילדי המשפחה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר