בכיר עיירת הנופש נזף

לכלוך ועיגול פינות; טענות: "באים לדאבוס ועושים חילול ה''

ראש משרד התיירות בעיירת הקיט שבשווייץ שיגר מכתב עם רשימה ארוכה של תלונות נגד משפחות חרדיות שנפשו במקום. מהשארת טיטולים ועד הערמות שונות • הנופשים - חלוקים בדעתם (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
חרדים בעיירת הקיט דאבוס. אילוסטרציה (באדיבות המצלם)

פרסום ראשון: אלפי משפחות חרדיות נופשות בימים אלו ברחבי אירופה, בעיקר באזור הרי האלפים הקרירים בשווייץ או בצרפת, וכן באוסטריה ואיטליה, אך מסתבר כי חלקן משאירות טעם רע אצל המארחים המקומיים.

אחת מערי הקיט הנחשבות ביותר, היא דאבוס שבשווייץ, בה שוהים אדמו"רים, רבנים ואישי ציבור לצד עמך בית ישראל. לדברי נופשים השוהים במקום, משעולי דאבוס נראים בימי בין הזמנים כסמטאות מאה שערים ורחובות בני ברק.

לעומת חודשי הקיץ הנוכחיים, בחורף מתפקדת דאבוס כעיירת סקי יוקרתית לעשירי תבל, והעובדה שכעת מגיעים אליה חרדים מכל העולם, מספקת פרנסה ותעסוקה לתושבי האזור. כך שלכאורה כולם מרוצים.

אך ל"כיכר השבת" נודע, כי בשבוע האחרון נשלח על ידי ראש משרד התיירות המקומי - שתפקידו מקביל לראש העיר ונחשב לאיש החזק באזור - מכתב לראש הקהילה היהודית, בו הוא מתריע על כך שהיהודים משאירים לכלוך ופוגעים בשמה הטוב של העיירה.

המכתב הועבר הלאה לכל בתי המלון ומרכזי הנופש באזור, ואף נתלה בבתי הכנסת בהם מתפללים הנופשים החרדים.

רדו ברנסקי טוען בין היתר במכתבו, כי היהודים אף משתמשים שלא כהוגן, ובגניבה, בכרטיסי הרכבלים והרכבות. וכך הוא פותח את מכתבו תחת הכותרת 'הנידון: אורחים יהודים המבקרים בקיץ בדאבוס': "מר מוסבכר היקר (ראש הקהילה. י.כ). במשך שנים רבות היינו מברכים אותך ואת הקהילה שלך כאורחים נאמנים במשך הקיץ. אנו שמחים לקיים מערכת יחסים טובה איתך, ואנו רוצים להודות לך בהזדמנות זו".

"לצערנו, קיבלנו עוד ועוד משוב שלילי מאורחים אחרים, בזמן האחרון. חלק מהם אף רוצים להימנע מביקור בדאבוס בקיץ בעתיד. הביקורת נוגעת הן להתנהגות הכללית בכפר והן לתוכנית האורח שלנו 'דאבוס קלוסטרס אקטיב'".

נופשים בשווייץ. אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לתוכן הידיעה (צילום: א. בליק)

בכיר עיירת הקיט רדו ברנסקי ממשיך את מכתבו לראש הקהילה היהודית המקומית: "למרבה הצער, התלונות התקבלו בנוגע למספר נושאים המפורטים להלן:

• כרטיס אורח, המאפשר שימוש חופשי של רכבלים ומציע יתרונות אחרים, הולך לאיבוד לעתים קרובות יותר מאשר הממוצע;
• התקבלו תלונות כי חיתולים ופסולת אחרת פשוט נשארים ביער מאחור;
• מגרשי המשחקים נלקחו על ידי קבוצות גדולות, בעוד משפחות קטנות לא מוצאות שם מקום;
• האורחים משתמשים בסיור הפופולרי ביותר עם האוטובוס הוותיק רק כדי לנסוע לבית הקברות. זה לא הוגן, כי חסרים מקומות לאורחים שרוצים להשלים את הסיור כולו;
• הזמנות קבוצתיות מבוצעות עבור מספר משפחות, אך חלק מהמשתתפים אינם מופיעים או משתתפים תחת שמות אחרים מאלה שנרשמו. זה לא הוגן לאורחים אחרים המעוניינים, ומוביל לעבודה נוספת ומורכבת עבור ספקי אטרקציות;
• עגלות נלקחות לטיולים עם סיורים מודרכים, בזמן שמצוין בבירור כי הפעילות אינה מתאימה להם;
• השתתפותם של ילדים ללא ליווי, מתאפשרת רק בבחירת האפשרות 'ילדים בלבד'. אם ההזמנה עבור כל המשפחה, לפחות אדם מבוגר אחד נדרש ללוות כל קבוצת ילדים;
• במהלך הסיור של חלב גבינה על 'אלפא נובאי' בשנים 2017 ו-2018 אורחים יהודים סגרו את האף שלהם. זה הפריע לחלק מהאורחים האחרים שהשתתפו".

מכתבו של ראש משרד התיירות בדאבוס (צילום מסך: מתוך קבוצת 'חו"ל מהודר')

ברנסקי מסיים את מכתבו בתקווה "למצוא פתרונות בישיבה משותפת ובהידברות", תוך שהוא מודיע: "אנו שוקלים לגבות מחיר מלא על איבוד כרטיס ה'געסט-קארד' או לבטל את תכניות "דאבוס קלוסטרס אקטיב" ו"דאבוס אינקלוסיב" בחודשי הקיץ".

ל'כיכר השבת' נודע עוד, כי בקרב קהילת הנופשים הדעות חלוקות, כאשר ישנם הזועמים, וטוענים כי מדובר באנטישמיות ובשנאת יהודים. "לומר על הנופשים החרדים שהם משאירים טיטולים מלוכלכים, זו שפה מגונה וטענה שקרית", אומרים הנופשים.

מנגד, אחרים טוענים כי מדובר בטענה הגיונית ובדרישה בסיסית. לדבריהם, "מגיעות לדאבוס משפחות מרובות ילדים, וגורמות לחילול השם כאשר ראשיהן מנסים לעגל פינות, עושים רעש והמולה ומפריעים לתושבי האזור שרגילים לשקט ולשלווה".

"הגיע הזמן שנתנהג כמו יהודים יראי שמיים, ונעשה קידוש השם, ואז לא יבואו אלינו בטענות", אומרים הנופשים הללו ל'כיכר השבת'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר