סיכום שנה

וזמר השנה של שנת תשע"ח הוא... // נתנאל לייפר מסכם שנה

למי העניק נתנאל לייפר את התואר "זמר השנה"? מיהו שיר השנה ומהו אלבום השנה? מבקר המוזיקה של "כיכר השבת" מסכם עבורכם את מה שקרה השנה במוזיקה החסידית (מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק ויח"צ)

כמידי שנה אני עורך את סיכום השנה המוזיקלית בשני סיכומים שונים, האחד למוזיקה החסידית והשני למוזיקה היהודית המקורית. בשנים האחרונות מצטמצם מידי שנה הפער בין שני סוגי המוזיקה כשהמוזיקה החסידית הולכת מידי שנה לקראת המוזיקה היהודית עם טקסטים יותר מקוריים וגם עם מוזיקה מגוונת יותר ולא בעלת גוונים אחידים כפי שהיה בעבר.

אנו גם חווים זמרים רבים שחוצים את הקווים כיעקב שוואקי שהפסיק להצהיר על עצמו כזמר חסידי ואלבומיו האחרונים הם אלבומי פופ יהודי "ישראלי" וזמרים רבים נוספים שמשלבים באלבומיהם שירים ישראלים לחלוטין.

זמר השנה ושיר השנה

כך השנה באופן מעניין, זוכה שיר השנה וזמר השנה החסידי באותו קטגוריה בדואט עם זמר יהודי מקורי. כפי שכבר ניחשתם, אני מדבר על הלהיט "נפשי" אותו מבצעים מוטי שטיינמץ וישי ריבו יחד. מוטי שטיינמץ זוכה השנה אצלי לתואר זמר השנה מכמה סיבות:

1. השנה הוא שחרר סוף סוף את אלבום הבכורה המשובח במיוחד שלו - 'הנשמה בקרבי', אלבום חסידי בטעם של פעם ועם לחנים מצוינים ממיטב הכותבים והמעבדים של המוזיקה החסידית הוותיקה כמשה לאופר ומנהלו האישי רובי בנט. האלבום זכה ובצדק למחמאות רבות ובהחלט היה אחד האלבומים הטובים השנה.

2. מעבר לאלבום, השנה הזו הייתה לגמרי השנה של שטיינמץ. השנה לראשונה נחשף שטיינמץ באופן אישי בסדרת ראיונות שחשפה צדדים חדשים ומעניינים באישיותו של הזמר המצליח. השיא הגיע בהשתתפותו המסקרנת והמצליחה של הזמר החסידי בתכנית 'חסידיסטוק' של 'כאן', הפרק שהוקדש לשטיינמץ זכה לרייטינג רב.

3. השיר נפשי – הדואט עם הכוכב ישי ריבו, אחד האמנים הגדולים במוזיקה הישראלית העכשווית ולא רק כוכב במוזיקה היהודית. השיר בלחנו של שמואל יפת פרט על לבבותיהם של רבים (כמיליון ושבע מאות אלף צפיות רק ביוטיוב) והביא לראשונה את קולו והרגש של שטיינמץ לקהלים חדשים לחלוטין, כאלה שלא שמעו עליו עד היום. הלחן המשלב שני מקצבים זכה להצלחה רבה ולביצועים רבים נוספים והוא מושר בכל אירוע בו תשתתפו.

שטיינמץ הוא זמר שהרגש (והטונים שמגרדים את העננים לא ברור מאיזה צד) הוא כרטיס הביקור המרכזי שלו ונראה כי יש לו מהסחורה הזו עוד הרבה. אין לי אלא לקוות שהאלבום הבא יצא יותר מהר ולא נצטרך לחכות לו כמה שנים.

הגיע לגמר: שלום למר שלצד אלבום בכורה משובח, חתם השנה על חוזה בינלאומי נוצץ עם ענקית המוזיקה העולמית 'יוניברסל' וזכה לפרסום רב בשל קולו הענוג ויכולות הביצוע הייחודיות שלו.

אלבום השנה

למרות שיצאו השנה לא מעט אלבומים חסידיים, לא הצלחתי לבחור מי מביניהם היה הבולט ביותר. אף אחד מהם לא באמת הותיר איזה חותם בליבי, כזה שאזכור בקלות גם בעוד כמה חודשים. אלבומים רבים נשמעו כמו שכפול אחד גדול של אותו הדבר, רק עם שמות אחרים על העטיפה והזמרים החסידיים בארה"ב המשיכו לשיר בעברית קלוקלת "פופ חסידי". כל אלו הביאו אותי לבחירה שמסתמכת דווקא על צורת ההשקה של האלבום, יותר מאשר על הייחודיות וההצלחה הקופתית והפרסומית של תוכנו. אני מדבר על האלבום "רחובות הנהר" של אלי פרידמן.

שלא תטעו, מדובר בהחלט באלבום איכותי ורציני כמיטב המסורת הפרידמנית. כרגיל הלחנים שלו בעצמו, דבר שאינו רגיל במוזיקה החסידית הישנה ועיבודים ברובם של המעבד הוותיק ג'ף הורביץ, איתו הוא פוסע יחד כבר שנים ארוכות. וגם עם שיר מצוין במיוחד, שבלט בשל ייחודיותו ומקצבו המקפיץ - "מרכבות פרעה".

מה שהעניק לאלבום את תואר אלבום השנה, הייתה העובדה שהאלבום שווק בצורה מקורית שעוד לא נראתה במוזיקה החסידית ובצורה שהוכיחה את עצמה. פרידמן הקים אתר מסודר בו ניתן היה להוריד את האלבום בחינם או בתשלום. אלפים רבים הורידו את האלבום באתר ורובם בחרו אף לשלם עליו.

בעולם בו חנויות הדיסקים נעלמות ואלבומים מופצים ברגע בוואטסאפ או בטלגרם, מדובר בהצלחה אדירה אותה הוביל פרידמן בצורה מעוררת השתאות, שאני מאמין שעוד תילמד על ידי אמנים נוספים שיירצו אף הם להגיע למכירות נאות כל כך. כל הכבוד.

תגלית השנה

יוני Z (זיגלבוים) הוציא השנה את אלבום הבכורה שלו שזכה להשמעות רבות בכלי התקשורת ובצדק. יוני, אמריקאי בן להורים ישראלים שר מושלם בעברית ובאנגלית ורבים משירי האלבום שלו הפכו ללהיטי רדיו דוגמת "דע מה", "מה נעשה" והלהיט הגדול של האלבום "UP" שיר באנגלית מצוין.

קולו של יוני גבוה מאד והוא שולט בו בצורה מצוינת לצד בחירת שירים טובה המשלבת בין עברית, אנגלית ושירים חסידיים שזוכים לעיבוד דווקא של אייל מזיג הישראלי (חנן בן ארי ועוד).

האלבום משלב בין מוזיקה אקוסטית למוזיקה אלקטרונית ברמה הגבוהה ביותר, באדיבותם של דניאל קפלר ואיאן פרייטור, אלי קליין ואיצי ברי ואודי דמארי שמפתיע בכמה שירים באלבום.

שוק המוזיקה החסידית אינו קל ורחום עבור זמרים חדשים, אך נראה כי יוני תופס מקום של כבוד והוא כאן כדי להישאר ולהמשיך ליצור שירים וקליפים מרהיבים במיוחד.

הגיע לגמר: ילד הפלא נתנאל מנת, שמשלב קול נפלא ומוזיקליות משובחת

מעבד ומפיק השנה

בקטגוריה הזו לא היה קשה לבחור את המובילים – צמד המעבדים המצליח אלי קליין ואיצי ברי שעיבדו השנה עשרות סינגלים והיו שותפים באלבומים רבים כמעבדים וגם מלחינים (בעיקר אלי קליין).

קליין וברי אחראים למוזיקה אלקטרונית ברובה המשולבת בכלים חיים כשהשנה הם העלו את רף הביצוע כמה דרגות למעלה ברמה שלא הייתה מביישת גם יוצרים כלליים בתחום המוזיקה האלקטרונית. אחת הדוגמאות הבולטות לכך הוא הלהיט "UP" מאלבומו המוצלח של יוני Z אותו הלחין איצי ברי ועיבדו יחד הצמד בצורה מעוררת התפעלות. השיר זכה גם לקליפ אנימציה מושקע במיוחד שעומד תוך 3 חודשים על מעל ל-400 אלף צפיות ביוטיוב.

ראיון שצולם בפסח האחרון באולפני כיכר השבת

הם אמנם צעירים יחסית, אך הם הספיקו כבר לעבוד עם מרדכי בן דוד באלבומו האחרון 'צעקה' ועם מיטב הזמרים במוזיקה החסידית שנהנים מיכולותיהם המוזיקליות של השניים. הקצב האדיר שהשניים עובדים בו כל הזמן, מלמד כי כנראה גם בשנה הבאה נפגוש עשרות שירים שהם היו מעורבים בהם.

הגיע לגמר: צוות "פליימטס" - דניאל קפלר ואיאן פרייטור שאחראים לחלק גדול מאד מהמוזיקה האלקטרונית החסידית

קליפ השנה

בניגוד לשנים הקודמות השנה הייתה תחרות של ממש בקטגוריה עם כמה קליפים מושקעים במיוחד, כשהשנה לראשונה נראו מספר רב של קליפים שהם לא רק קליפ אווירה אלא גם בעלי סיפור ותסריט מאחוריהם.

במקום הראשון בחרתי את הקליפ לשיר "מה נעשה" של יוני Z. יוני הוא אמנם יוצר צעיר שמאחוריו אלבום בכורה בלבד. אך ההשקעה האדירה שלו בקליפים ניכרת בצורה בולטת. הוא הוציא 4 קליפים מרהיבים במיוחד שכל אחד מהם ראוי לכבוד בפני עצמו.

שלושה מהם יצאו בשנה האחרונה – "מה נעשה" העוסק באדם שמאבד את דרכו ביער הקפוא ואז מוצא את פנימיותו – המוזיקה והתפילין ו"חוזר לחיים". הקליפ צולם ברומניה כשיוני אף מעלה מספר קילוגרמים למשקלו כדי שיתאים יותר לדמות בקליפ. "תמשיך קדימה" קליפ הומוריסטי שצולם באילת ו"UP" קליפ אנימציה מוצלח במיוחד עליו כתבתי כבר.

בשבוע האחרון הוציא יוני קליפ מושקע נוסף שצולם באוקראינה בליווי תזמורת ענק ייחודית לשיר המרגש והמצוין מתוך אלבומו - "הושענא" גם הוא אחד הקליפים המרהיבים שנראו השנה במוזיקה היהודית. התואר מגיע ליוני Z על הסטנדרטים הגבוהים שהוא מציב לתעשייה שבסופו של דבר מעלים את הרמה של הקליפים במוזיקה החסידית כולה.

חובה לציין את האחים אוריין איתם עבד יוני על כמה מהקליפים שלו כשהם מביימים ומצלמים.

הגיעו לגמר: "זה הזמן שלך", של יעקב שוואקי, ארי גולדוואג עם השיר "זה הזמן", "ריבון" של ברי וובר, "חתן וגם כלה" של אבי אילסון ו"יבנה המקדש" של מוטי ויס, קליפ האווירה הטוב ביותר שיצא השנה.

לסיכום, אני מאחל לנו ששנת תשע"ט תהיה פורייה יותר באלבומים משובחים ומלאי עניין ושבשנה הבאה מלאכת בחירת הזוכים תהיה קשה פי כמה וכמה בשל התחרות העזה בכל קטגוריה. שנה טובה!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר