צפו בראיון

ישי ריבו: "קיסריה" החרדית מרגשת אף יותר

ביקורת מופע וראיון מיוחד ל'כיכר השבת' בחדר האמנים עם הזמר והיוצר ישי ריבו, רגע לפני שהוא סוגר מעגל במופע להקה מלא ונפרד בבניני האומה בירושלים • צפו (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת. סטילס: איתן שויבר)

הכי קל לבוא ולזלזל, לטעון שההצלחה האדירה שלו נובעת מסיבות חיצוניות או כי החרדים רוצים להרגיש "קולים" כשהם אוהבים זמר שאינו זמר חסידי, אך מי שטוען זאת לא באמת ראה הופעה של ישי ריבו. ריבו שפרץ לפני כחמש שנים עם הלהיט "תוכו רצוף אהבה" ומאז הוציא שלושה אלבומים שהפכו לרבי מכר מעצב מחדש את צריכת המוזיקה של הציבור החרדי ולא רק.

ההוכחה הגדולה ביותר היא הגיוון האדיר של הקהלים בהם הוא מופיע בהצלחה.7,000 איש במוצאי החג בבת ים, שלושת אלפים חרדים אמש בבנייני האומה, הערב (רביעי) ישי מתארח אצל יונתן רזאל בשפיר מול קהל דתי לאומי ולאחר מכן מופע להקה באמפי בית שמש. צפי ל-10,000 איש. למחרת הוא יגיע לכפר יונה ומיד משם למצדה במופע זריחה היחיד שהפך בפסטיבל התמר לסולד אאוט כשהוא מתחרה באמנים מהשורה הראשונה במוזיקה הישראלית הכללית.

ריבו משבץ בשיריו פסוקים ומדרשים, אך עדיין אלו שירים בעברית מודרנית שהוא זה שכתבם, השילוב המצליח הזה עם הלחנים היפיפיים וקולו הענוג הם אלו שהביאו אמש 3000 בני אדם לבנייני האומה בירושלים למופע חג שלראשונה גם היה נפרד.

ריבו עורך מידי פעם מופעים נפרדים לבחורי ישיבות, אך בדרך כלל היו אלו מופעי טריו צנועים יותר ולקהל קטן הרבה יותר. הפעם קיבלו אוהדיו של היוצר המקפידים על הפרדה, מופע להקה מלא בליווי כלי מיתר (שלמרבה הצער לא נשמעו מספיק) ושאר הנגנים שמלווים את ריבו בסבב ההופעות המצליח שלו בכל רחבי הארץ.

הקהל החרדי ברובו, שכלל בחורי ישיבה רבים שהגיעו בכובעים וחליפות, שר לאורך הערב כולו את כל מילות השירים בהתלהבות מדבקת וקיפץ בהתלהבות בשירים הקצביים. המופע עצמו הותאם באווירה גם לקהל כשריבו פורץ במחרוזת שירי חב"ד מקפיצים במיוחד שהרימו את האולם כולו על הרגליים בריקודים סוערים סטייל 'צמאה'.

אהבתי את העובדה שריבו גיוון בעיבודים של חלק מהשירים וביצע אותם בצורה שונה מעט מהביצוע באלבום מה שנתן רעננות לאוזן והפך את הביצועים למעניינים הרבה יותר. על כך יש לשבח את המנהל המוזיקלי של ריבו, דוד אכילביץ'.

לעומת המופע המרכזי שהיה הצלחה של ממש, המופע הפותח של להקת זושא המצוינת מארה"ב פחות הותאם לאווירה במקום ובחירת השירים שלו הייתה מוצלחת פחות כשחברי הלהקה מדלגים על הלהיטים שלהם ומבצעים שירים פחות מוכרים. אני אוהב מאד את 'זושא' וקיוויתי כי המופע יהיה כרטיס כניסה שלהם לציבור הישראלי אך הם לא השכילו לנצל זאת מספיק ולבצע את ההתאמות הנדרשות לקהל הישראלי ברובו שגדש את האולם.

הביצוע המשותף של ריבו ומוטי שטיינמץ ללהיט השנה "נפשי" היה מעולה והתאים במיוחד למופע המדובר. השיר שזוכה להצלחה בקהלים רבים למרות היותו שיר חסידי לכל דבר ועניין מהווה אף הוא עיצוב מחדש של המוזיקה החסידית וגבולותיה.

לפני המופע, ערכתי ראיון מקדים עם ישי ריבו בחדר האמנים בו הוא סיפר על סגירת המעגל שהמופע הזה עושה לאחר ההצלחה הגדולה בקיסריה לפני כשלושה חודשים והיכולת להביא את הוריו החרדים למופע גדול ומושקע שלו. עד עתה נערכו מופעים רבים של זמרים חסידיים בבניני האומה, זו הייתה הפעם הראשונה שמופע נפרד נעשה על ידי אמן שאינו מזוהה כאמן מוזיקה חסידית וזה משהו מהפכני בפני עצמו.

מי שהיה בהופעה אמש יסכים כי אין ספק שלא ניתן לעצום את העיניים ולטעון שאין צורך בהופעות עבור הציבור החרדי. מדובר בקהל הולך וגדל, שרוצה לראות הופעות איכותיות ובצורה כשרה ויש צורך לתת לו את זה מבלי לתחוב את הראש בחול כבת יענה ולשלוח את הצעירים לבית המדרש או להופעות שאינן נפרדות.

כשיהודה קלמן, מנהלו החייכן הבלתי נלאה של ריבו סיפר לי על המופע הנפרד בבנייני האומה, האמת שחששתי. חששתי שהכרטיסים לא יימכרו, שהאולם יהיה ריק ושנבואות הזעם על כך שחרדים לא יודעים להעריך תרבות איכותית ייתגשמו. אין שמח ממני להתבדות ולראות שריבו הגיע לסולד אאוט גם במופע נפרד מה שפותח את התיאבון למופעים נפרדים נוספים הפעם כנראה לגברים ולנשים בנפרד כדי לאפשר לקהל הנשי לשיר בצורה משוחררת ללא חשש.

אלבומו השלישי של ריבו "שטח אפור" עם שלל הלהיטים שלו מראה שריבו פה כדי להישאר והקהל שלו בהחלט מחכה לעוד ממה שהוא כל כך אוהב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר