דרמה פוליטית

ליברמן מתפטר: "הפסקת האש וההסדרה - כניעה לטרור"

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, הודיע על התפטרותו מתפקידו וקרא להגיע לתאריך מוסכם לבחירות. לדבריו, הפסקת האש זו כניעה לטרור והוסיף כי יש להעביר את חוק הגיוס בלי שינויים (אקטואליה)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ו' בכסלו תשע"ט | 14.11.18
אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

דרמה במערכת הפוליטית: שר הביטחון אביגדור ליברמן החליט להתפטר מתפקידו לאור חילוקי הדעות מול ראש הממשלה בנימין נתניהו שהגיעו לשיאם בנושא הפסקת האש מול חמאס וקרא לקבוע תאריך מוסכם לבחירות. ההתפטרות תיכנס לתוקף בתו 48 שעות מהגשת מכתב ההתפטרות.

ליברמן כינס את הסיעה ישיבת מיוחדת ולאחר מכן כינס מסיבת עיתונאים בה הודיע על התפטרותו. "אני מניח שכל אחד ניסה לנחש מה פשר המפגש הזה ואני מניח שניחשתם נכון", פתח ליברמן, "אכן אני כאן על מנת להודיע על התפטרותי מתפקיד שר הביטחון של מדינת ישראל.

"השאלה הנשאלת למה דווקא עכשיו? מבחינתי, מה שקרה אתמול, הפסקת האש אתמול בשילוב עם כל תהליך ההסדרה מול חמאס - זה כניעה לטרור. אין לזה שום הגדרה אחרת. אין לזה שום משמעות אחרת, אלא כניעה לטרור. מה שבפועל אנחנו עושים כרגע כמדינה, אנחנו קונים שקט לטווח קצר במחיר פגיעה קשה בביטחון הלאומי לטווח ארוך".

ליברמן המשיך ואמר כי "זה לא סוד שהיו כבר בחודשים האחרונים חילוקי דעות בין ראש הממשלה לביני, ואני רק אזכיר את הנושא של הכנסת הדלק הקטארי, אני לא הסכמתי, חשבתי שזו שגיאה, רק אחרי שראש ממשלה הוציא הודעה כתובה נאלצתי לאשר להכניס דלק קטארי לתוך הרצועה".

לברמן הזכיר את פינוי היישוב חאן אל-אחמר של הבדואים ליד מעלה אדומים ואמר כי חשב שחייבים לפנות ואילו ראש הממשלה התנגד. "גם בנושאים אחרים, ואני לא אפרט את כל הסוגיות, הייתה מחלוקת, שגם למרות חילוקי דעות לא חיפשתי סיבות לפרוש, ניסיתי להישאר כחבר נאמן בממשלה, בקבינט, כמה שאפשר לשמור על כל החילוקי דעות בפנים, גם במחיר אלקטורלי ותדמיתי קשה.

"מבחינתי, שתי נקודות מפנה קריטיות שאמרתי אי אפשר יותר, אחד - הכנסת 15 מיליון דולר לתוך רצועת עזה לחמאס, 15 מיליון דולר במזומן שעברו במזוודות, וכל מי שאומר שיש על זה בקרה או פיקוח מה יקרה עם הכסף אחרי שחצו את גבול הרצועה, הוא פשוט לא מדייק בלשון המעטה.

"ואגב, מה שקרה, מי שעוקב ומי שקורא ערבית ומי שעוקב אחרי רשתות חברתיות, צריך להבין לאן הלך הכסף הזה, 15 מיליון דולר, הם הלכו למשפחות של המחבלים שהתעמתו על הגדר עם חיילי צה"ל ונהרגו. אותן משפחות היו הראשונות לקבל את הכסף, כלומר, אנחנו מעבירים פה בכנסת חוק קיזוז כספי טרור ומצד שני אנחנו מאפשרים להעביר כסף במזומן לטרוריסטים ברצועת עזה, לכן הדבר הזה הוא בלתי אפשרי ובלתי סביר".

"נקודת המפנה השנייה", הוסיף שר הביטחון המתפטר, "זו אותה הפסקת אש. להערכתי כל ה-500 רקטות שנורו לדרומה של מדינת ישראל, המענה שנתנו היה בלשון המעטה לא מספיק, לא הולם, ופשוט אי אפשר היה לקבל את זה, ואני מכיר את כל התירוצים וכל ההסברים, ואני מכיר היטב את כל הנסיבות, את כל המודיעין, ותמיד יש צפון ויש דרום, ויש מזרח ויש מערב, ויש מעגל קרוב, מעגל רחוק, למעלה, למטה - הכל תירוצים. מבחינת הסדר ההגיוני, מבחינת האינטרס הביטחוני, היינו חייבים קודם כל לסיים את הסיפור של הדרום, הסיפור של הדרום קודם לכל, ואותה רפיסות שגילינו, היא כמובן מקרינה גם לזירות האחרות.

"לו הייתי ממשיך לקיים בתפקידי כשר הביטחון, לא הייתי יכול להסתכל בעיניים של תושבי הדרום, לא משפחת שאול, לא משפחת גולדין, לא המשפחות של שני האזרחים שנמצאים בשבי של החמאס.

"היינו חייבים להתנות את כל הנושא של ההתקדמות במצב ההומניטרי בעזה, בשני דברים לפחות - גם לשיטתם של אלו שתומכים בהסדרה מול חמאס. דבר ראשון, הסדרה בכל הנושא של השבויים והנעדרים, וכמובן להתנות שחמאס מתחייב לא להביא אף בן אדם לגבול הרצועה.

"אני רק רוצה להזכיר מה קרה מיום חמישי עד יום ראשון. ביום חמישי, בין רביעי לחמישי, הוכנסו 15 מיליון דולר לרצועת עזה, ביום חמישי החמאס הביא בתשלום 13 אלף איש באוטובוסים לגבול הרצועה, להתעמת עם חיילי צה"ל. 44 פצועים, 1 הרוג, מטענים שנזרקו לעבר חיילי צה"ל - למחרת היום, אחרי שהם מקבלים 15 מיליון דולר. יום אחר כך פלסטיני נכנס לחממות של נתיב העשרה ושורף אותם וכמובן כל מה שקרה.

"אני מעולם לא נדבקתי לכסא ותמיד כשהייתה סתירה בין כסאות לעקרונות, תמיד בחרנו כמפלגה בעקרונות. אני יכול להזכיר את הנושא של ההתנתקות, ישראל ביתנו היתה היחידה שכולה הצביעה נגד ההתנתקות. גם בנושא עסקת שליט, וגם עם כניסתי לתפקיד כשר הביטחון בנושא ההתנצלות עם טורקיה, הצבעתי נגד אותה התנצלות וגם היום בדיעבד אנחנו רואים עד כמה העמדה הזו הייתה נכונה".

ליברמן סיים את דבריו ואמר כי "ברור שמעכשיו, גם אנחנו כישראל ביתנו גם אני, צפוי למבול של השמצות, של הדוברים מטעם, של התדרוכים, של הפרשנים מטעם, אבל התמודדנו כבר עם דברים קשים יותר, ואני בטוח שנתמודד גם עם כל ההתקפות וההשמצות שכבר התחילו לצוץ באתרי אינטרנט, בציוצים ובפייסבוקים.

"אני מבקש כמה שיותר מהר לסכם תאריך מוכן לבחירות, הכי מוקדם שאפשר, וחייבים להפסיק עם הכניעה לטרור, גם עם חוסר הבהירות מהו הקו המדיני והביטחוני שלנו, וגם לא להכניס מדינה לשיתוק ממושך. אני מאוד מקווה שבמגעים בין ראשי המפלגות יגיעו לתאריך מוסכם לבחירות, והציבור הבוחר יחליט מהו הקו הנכון".

ליברמן נשאל על חוק הגיוס ואמר: "עמדתנו היתה ברורה - יש חוק מצוין, כולם הצביעו עליו בקריאה הראשונה ואין שום סיבה לשנות שמה אפילו לא פסיק, לפחות אנחנו לא נסכים לשינוי פסיק אחד בחוק הגיוס. אמרתי את זה לאורך כל הדרך.

"אני מסופק אם אפשר להעביר את זה בלעדינו. על חוק הגיוס הצביעו לא רק הקואליציה, אלא גם יש עתיד, אני מנחש שגם יש עתיד לא תסכים לשום שינוי בחוק הגיוס, ולכן יש חוק גיוס מצוין, כל שינוי זה כמו להוציא בורג מקונסטרוקציה מאוד מורכבת שתפיל את כל הקונסטרוקציה, החוק חייב לעבור כמו שהוא מנוסח היום, עם כל הפסיקים והנקודות".

בחמאס התייחסו להתפטרות ומסרו כי "התפטרותו של ליברמן היא הכרה בתבוסה ובחוסר היכולת להתמודד מול ההתנגדות הפלסטינית. זהו ניצחון פוליטי של עזה, אשר הצליחה לעמוד איתנה ולעורר רעידת אדמה פוליטית בישראל".

בישיבת הסיעה הודיע ליברמן לחברי סיעתו כי החליט להתפטר מתפקידו כשר הביטחון ולקרוא להקדמת הבחירות.

גורם בכיר בליכוד אמר כי "אין הכרח ללכת לבחירות בתקופה ביטחונית רגישה זו. הממשלה יכולה להשלים את ימיה. בכל מקרה, בשלב המיידי תיק הביטחון יועבר לאחריות ראש הממשלה נתניהו".

לפי ההערכות - ליברמן מתפטר לאור מה שנראה כחילוקי דעות בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו. גורם בקואליציה הבהיר כי אם ליברמן אכן יתפטר מתפקידו, הרי ש"פיזור הכנסת בלתי נמנע".

חילוקי הדעות בין ליברמן לנתניהו נסובו סביב אופן הטיפול ברצועת עזה ואמש לאחר שהוגשה הפסקת אש, הבהיר ליברמן כי הדיווחים כאילו הסכים להפסקת האש הם "פייק ניוז".

"התדרוכים על תמיכתו כביכול של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בעצירת התקיפות בעזה הן 'פייק ניוז'. עמדתו של שר הביטחון עקבית ולא השתנתה", נמסר מטעמו של ליברמן.

גם מטעם שר החינוך בנט נמסר בעקבות הדיווחים כי ההחלטה על הפסקת אש התקבלה פה אחד כי "הדיווחים האחרונים כאילו השר בנט תומך בהפסקת ההתקפות נגד חמאס הם שקר מוחלט. השר בנט הציג בקבינט את העמדה הנחרצת שביטא בחודשים האחרונים ואת תוכניתו לגבי עזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר