יש פתרון

מחלת קרוהן גוררת 'פיסטולות פריאנליות'; איך מתמודדים?

למרביתנו המילים הללו נשמעות כמו חידה, אך ה'פיסטולות', לאלו שסובלים מקרוהן, נחשבות לבעיה מהותית שמשליכה על כל חיי היום יום • ד"ר עדי להט עם כל המידע (להיות בריא)

אתר IBD360 | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

למרביתנו המילים הללו נשמעות כמו חידה, אך ה'פיסטולות', לאלו שסובלים מקרוהן, נחשבות לבעיה מהותית שמשליכה על כל חיי היום יום. הבשורה בשנים האחרונות היא שניתן בהחלט להתמודד עם הבעיה ולמצוא לה מרפא.

מה הן ה'פיסטולות'? ד"ר עדי להט, גסטרואנטרולוגית בכירה במכון לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי שיבא, מסבירה:

"קרוהן הינה מחלה דלקתית כרונית של המעי, המתאפיינת ע"י מעורבות דלקתית של דופן המעי לכל עוביו, והיווצרות 'פיסטולות' (חיבור שאינו תקין בין איבר בגוף למשנהו. במקרה של מחלת קרוהן מדובר לרוב בחיבור בין המעי המודלק לאיבר נוסף). המחלה יכולה לערב את מערכת העיכול לכל אורכה".

שכיחות המחלה בעולם משתנה לפי מיקום גיאוגרפי, כאשר שכיחות גבוהה של מעל 300 ל-100,000 איש נרשמה בצפון אמריקה, אירופה וישראל. ע"פ נתונים עדכניים, בישראל כיום מאובחנים כ-20,000 חולי קרוהן.

בתוך הקרוהן, ישנה את המחלה הפריאנלית שהיא סיבוך נפוץ במחלת קרוהן, ומערבת כ-28% מהחולים במהלך שני העשורים הראשונים מאז אבחנתה. הסיבוך נפוץ במיוחד במטופלים הסובלים ממחלה פעילה באזור החלחולת. עיקר המחלה מתבטא ביצירת פיסטולות בין התעלה האנלית והעור באזור.

מאחר והיא מהווה מין 'מנהרה' דלקתית המקשרת בין דופן המעי לעור, הפיסטולה פעמים רבות מלווה בהפרשה מוגלתית ולעיתים אף בהפרשה של תוכן מעי לפני העור. מיותר לציין שהמצאות פיסטולות פוגעת באופן חמור באיכות חייהם של החולים, וגורמת לתחלואה משמעותית.

הפיסטולות יכולות להיות פשוטות או מורכבות. פיסטולה פשוטה מוגדרת כפיסטולה נמוכה, בעלת פתח אחד ושאינה מעורבת בהיווצרות אבצס (מורסה). הפיסטולה מוגדרת כמורכבת כאשר מקורה גבוה, היא מערבת סוגרים, בעלת שני פתחים או יותר או מעורבת באבצס (מורסה).

תרשים, ארכיון (איור: יותם גלעדי)

במחלת קרוהן, כ-70-80% מהפיסטולות הינן פיסטולות מורכבות, המהוות אתגר טיפולי משמעותי.

איך מטפלים? הפיסטולות המורכבות, עמידות פעמים רבות לטיפול התרופתי השגרתי, המורכב בעיקרו מטיפול אנטיביוטי, טיפול באימונומודולטורים וטיפול בנוגדי TNFα.

הבשורה הפחות טובה היא שגם בחולים אשר הגיבו בתחילה לטיפול, הפיסטולה נוטה לחזור לאחר הפסקתו בכ-60-70%, ורק חולים מעטים זוכים להנות מהפוגה ארוכת טווח.

כישלון טיפולי או אי סבילות לטיפול התרופתי מוביל לרוב לטיפול ניתוחי, החל מטיפול כירורגי מקומי לפיסטולה ועד ניתוח להטיית המעי ויצירת סטומה.

מהסיבה הזו, קיים צורך משמעותי בטיפול חליפי ויעיל למחלת קרוהן פיסטולרית. לסיכומו של עניין, מסכמת ד"ר להט, מחלת קרוהן פיסטולרית מורכבת מהווה אתגר טיפולי ניכר ודורשת לרוב שילוב של טיפול תרופתי וכירורגי. ויש גם אור בקצה המנהרה: כיום קיימים טיפולים חדשים פורצי דרך לפיסטולות מורכבות כמו טיפולים בתאי גזע, שהם מהווים כבר את הדבר הבא ומבשרים על גישה טיפולית חדשה לחולים אשר לא הגיבו לשלל הטיפולים המקובלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר