הקשר בין מחלות חורף לזכאות לקצבת ביטוח לאומי

מחלות רבות נוטות להחמיר בחודשי החורף, אחת מהן היא מחלת האסטמה. בעוד שמבוגרים מסוגלים לטפל בעצמם בזמן התקף – ילדים צעירים מתקשים לעשות זאת ויכולים להיות זכאים לקצבת ביטוח לאומי בשל כך (חוק ומשפט)

עו"ד שרונה תגר | כיכר השבת |
עו"ד שרונה תגר (צילום: באדיבות המצלם)

ח' בן 8 סובל מזה שנים מאסטמה פעילה קשה שאינה מאוזנת למרות טיפול תרופתי במינון גבוה שהוא מקבל ומאירועים חוזרים של שיעולים המגיעים עד כדי הקאות , מלווים בקוצר נשימה ובצפצופים . למרות גילו הצעיר הוא נשלח לבדיקת תפקודי ריאות והוא מטופל באופן קבוע במשאפים ובאינהלציות מס פעמים ביום.

בחודשים האחרונים התגברו ההתקפים עד כדי כך שמנהל הת"ת הורה למשגיחים התורנים להשגיח עליו בקפידה ולהזעיק את ההורים מיד עם קבלת התקף. בית הספר אינו רשאי לטפל מעבר לעזרה במשאפים נמסר להורים ולכן היות וח' זקוק לעיתים קרובות מאד לטיפול משמעותי יותר – חייבים ההורים להיות זמינים.

הדבר מקשה מאד על ההורים והם נאלצים לעיתים קרובות להעדר מהלימודים ומהעבודה, לשלם עבור נסיעה דחופה במונית ואפילו שילמו שכרו של בחור שרץ לקחת את הקטין מהת"ת כאשר סבל מקוצר נשימה חמור והסיעו לקבלת טיפול רפואי שם נפגש עם ההורים.

ההורים לא ידעו כי הם יכולים להיות זכאים בנסיבות העניין לקצבת ביטוח לאומי עבורו בסך 2569 שח לחודש.

אסטמה יכולה להיות מצב קל, אשר אינו משפיע על חיי היום יום, ואילו במקרים אחרים -האסטמה יכולה להיות חמורה יותר, עם התקפים תכופים ואפילו התקפים בלתי פוסקים המשפיעים באופן משמעותי על שגרת החיים של הילד והמשפחה.

בסתיו ניתן לראות קפיצה משמעותית במקרי האשפוז על רקע התקפי אסטמה, אך גם עם הכניסה לחורף ניתן לראות החמרה בתסמינים בקרב רבים מהחולים, בעיקר ילדים.

בחוץ, בזמן פעילות גופנית, יותר אוויר נשאף וכאשר מדובר באוויר קר ויבש הוא יכול להחמיר את התסמינים, ולגרום להתקף. לכן ילדים שרובם ממשיכים להיות פעילים מאד גם בחורף - חשופים יותר לסכנת התקף. גם בבית, עקב סגירת החלונות יכולים להתפתח גורמים המזרזים התקפי אסטמה.

למרות שאין טיפול למחלת האסטמה, טיפול תרופתי נכון יכול להביא לשליטה טובה על הסימפטומים, ולאפשר לקיים שגרת חיים תקינה. אינהלציות ומשאפים הם סוג הטיפול השכיח להקלה בזמן התקף.

המוסד לביטוח לאומי מכיר בטיפול המיוחד הנדרש במקרים של ילדים חולי אסטמה אולם חשוב לדעת שישנה הבחנה ברורה בין ילד הסובל מהתקפים חמורים ותכופים, לילד הסובל מדי פעם מהתקף כזה.

זכאות לקצבה דורשת הן שימוש יומיומי באינהלציה/משאפים, הן מעקב רפואי סדיר והן השגחה.

לכן גילו של הילד הוא בעל משמעות וזאת משום היכולת לטפל בעצמו בקלות רבה יותר מגיל מסויים. ילדים רכים בשנים המקבלים התקף לרוב אינם מסוגלים לטפל בעצמם לשיכוך ההתקף ונזקקים לעזרת מבוגר ולהשגחה.

כאשר מדובר בילדים צעירים מאד, בד"כ מתחת לגיל 10 הסובלים מהתקפי אסטמה תכופים ונזקקים לשימוש יומיומי במשאפים או באינהלציות – ניתן להגיש עבורם תביעה לקבלת קצבה מהמוסד לביטוח לאומי והם יכולים להיות זכאים לקצבה.

חשיבות רבה ניתנת למעקב רפואי מסודר אצל רופא ריאות ילדים (ולא רופא ילדים/משפחה בלבד) וכן לפניה למוקדי חירום אם חלילה הייתה כזו במקרה של החמרה.

רצוי להתייעץ בעו"ד המומחה לתביעות ילד נכה טרם הגשת התביעה לביטוח הלאומי בכדי לוודא עמידה בכל הקריטריונים לקבלתה והצגת התיעוד הרפואי המתאים.

מאמר זה אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי

כותבת המאמר הינה עורכת דין המתמחה בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי
להערות ולפניות – לחץ כאן –

או לפנות למייל:

: stagar.adv@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר