'גזירת החינוך'; מעקב

ילדים חרדים הודרכו: אל תשוחחו עם פקחים

מערכת החינוך התורני בבריטניה נלחמת כידוע כנגד החוק החדש, שמחייב את המוסדות להכניס לתלמידיהם מושגי תועבה • כעת הרשויות מאיימות: ללא שיתוף פעולה - אתם בסכנה (חרדים)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
משפחה חרדית בבריטניה (צילום: shutterstock)

מערכת החינוך התורני בבריטניה, שנלחמת מזה זמן כנגד החוק החדש שמחייב אותה לחנך את תלמידיהם ל'סובלנות' לתועבה, מרחיקה כעת את הילדים מהפקחים המגיעים לאכוף את החוק - ונכנסת לכוננות ספיגה בעקבות זעם הרשויות על צעד זה.

כפי שדווח ב'כיכר השבת' עוד בתחילת הפרשה, רשויות החינוך הבריטיות פעלו לחייב את מוסדות החינוך הפרטיים, ביניהם של החינוך החרדי, להטמיע בתוך תוכנית הלימודים 'לימודי סובלנות ושוויון', בנושאי תועבה.

"יש כאן מגמה לפתוח את החינוך", הגיב אז הגאון הרב שמואל לו, בכיר רבני חב"ד בממלכה המאוחדת, בשיחה עם 'כיכר השבת'. לדבריו, "אם לא תהיה ברירה, ומוסד מסוים ייסגר, סביר להניח שחלק גדול מן התלמידים יעבור למוסדות שלא נסגרו, אך ייתכן מאד שיהודים בבריטניה יחליטו לעזוב את המדינה".

בתחילה היו אופטימיים במערכת החינוך החרדי; הם ערכו סדרת פגישות עם בכירי החינוך, ונראה היה כי הן מתקדמות לכיוון טוב, אך בסופו של דבר הוחלו הכללים החדשים, למורת רוחם של רבני הממלכה.

יצוין, כי מוסדות חינוך חרדי רבים בבריטניה עומדים בראש טבלת ההישגים, ותלמידיהם מוכרים כמי שרף הציונים שלהם גבוה מאד.

כעת, לאחר שהניסיונות ה'דיפלומטיים' לפתור את הנושא כשלו, נערכים במוסדות החינוך למאבק. לצד אותם חרדים ששוקלים כאמור להגר מבריטניה, או אלו שנערכים לחנך את ילדיהם בביתם, יש את אלו שנלחמים:

על פי דיווח באתר JC, בכמה מוסדות חינוך חרדי הודרכו התלמידים, שלא לשתף פעולה עם פקחי משרד החינוך שבאים לבצע ביקורת במוסדות. פקחים אלו, שניסו ככל הנראה לדובב תלמידים בעניין חינוכם, סירבו לשוחח עם אותם פקחים.

חרדים בבריטניה (צילום: Shutterstock)

התגובה מצד הרשויות לא איחרה לבוא: במכתב ששיגרה ה-DfE (מחלקת החינוך הממלכתית), היא מספרת על ההיתקלות עם תלמידים אלו, ומאיימת בצעדי ענישה.

"אנו מודעים לכך שבתי ספר מסוימים נקטו צעדים כדי לנסות למנוע את קיום החוק, בין אם היעדר שיתוף פעולה במהלך הבדיקה ובין אם פגיעה פעילה במפקחים, או באמצעות עידוד ההורים לספק אישור בכתב, לכך שהם אינם רוצים שהילד ידבר עם פקחים".

על פי המשרד, פעילות בתי הספר עלולה להוות הפרה של סטנדרטים שנועדו "להבטיח כי המידע המבוקש באופן סביר על ידי פקחים מסופק.

"בבדיקה שנערכה לאחרונה בבית ספר חרדי במנצ'סטר, 'ישיבת אור תורה', דיווחו הפקחים כי מנעו מהם לדבר עם תלמידים על התפתחות אישית, מוגנות או חינוך נגד בריונות, מאחר ש'ההורים הביעו התנגדות'.

"באחד מבתי הספר הגדולים של סטמפורד היל, 'בית רחל - סאטמר', התקבלו למעלה מ-900 מכתבים מהורים שביקשו שהפקחים לא ידברו עם התלמידים, ולא ישאלו אותם שאלות.

"בבית ספר אחר בסטמפורד היל, 'בית חינוך לבנות', הורשו הפקחים לדבר עם 'קבוצות קטנות' של תלמידים, בתנאי שלא ישאלו על נושאים מסויימים", נטען במכתב.

ראשי המוסדות הוזהרו ע"י ה-DfE, שאם לא יהיה שיתוף פעולה עם הרשויות, הרי שהם בסכנה - ואישוריהם עשויים להישלל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר