דורשים התנצלות

בשל השוואה לנאצים: 'עוצמה יהודית' תובעת פיצוי

הרב בני לאו השווה בין אידיאולוגיית מפלגת הימין הקיצוני לתורת נירנברג והבהיר כי יילחם שלא ייכנסו לכנסת. סמוטריץ': מקווה שיחזור בו מההשוואה הנואלת בין אחים לנאצים (פוליטי)

בני לאו (צילום: Marc Israel Sellem/POOL/Flash90)

הסערה בציונות הדתית בעקבות שילוב עוצמה יהודית ברשימת הבית היהודי לכנסת: הרב בני לאו, המכהן במקביל כרב בית הכנסת הרמב"ן בירושלים, השווה במהלך דרשה שנשא בשבת את מפלגת הימין הקיצוני לנאצים.

על פי דיווח בג'רוזלם פוסט אמר לאו, כי "הצבעה לבית יהודי זה הצבעה לגזענות ונאציזם. אני מתכוון לצאת למלחמה. אם יש למישהו כאן בעיה עם זה, אעזוב את תפקידי מיד".

בהבהרה ראשונית לאתר סרוגים הבהיר לאו, "הצעתי לציבור לעיין בהשוואה שערך חבר כנסת מיכאל איתן בשנות השמונים בין חוקי נירנברג לחוקים שביקש כהנא לחוקק. הכרזתי שכמי שחולם את חלום שיבת ציון אלחם שתורת כהנא לא תיכנס לכנסת כי היא תורת גזע כמו חוקי נירנברג".

דבריו של לאו גררו תגובות נזעמות. ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר האיחוד הלאומי כתב בתגובה כי "הרב בני לאו, שבדרך כלל מטיף לשמירה על גבולות השיח, שכח כנראה מה זה נאציזם ושואה. כמה תמונות מהאינטרנט מספיקות כדי להזכיר. אני מקווה שהוא יחזור בו מההשוואה הנואלת של אחים שחושבים אחרת ממנו לנאצים ימ"ש, ומהפגיעה הקשה בזכרם של הנספים ובכבודם של הניצולים. רבים רבים מהם בני משפחתי".

ממפלגת הבית היהודי נמסר, "תא"ל (במיל) הרב רפי פרץ הוא מטובי בניה של הציונות הדתית אשר הקדיש ומקדיש את כל חייו לטובת עם ישראל. יו"ר הבית היהודי גדל במעברה במשפחה מסורתית, בנה את אישיותו בבני עקיבא התגייס לקורס טייס השתחרר כמפקד טייסת, היה מחלוצי גוש קטיף, הקים את המכינה בעצמונה שם חינך דורות של מפקדים. לאחר גירוש גוש קטיף עבר לנגב והקים את יישובו מחדש בחולות חלוצה. כעת משנקרא הרב רפי להציל את הבית הפוליטי של הציונות הדתית לאחר נטישת בנט ושקד, הוא פועל מתוך מנהיגות ואחריות לאומית. לציונות הדתית תמיד היה ותמיד יהיה רק בית אחד - הבית היהודי".

בפוסט מפורט שפרסם בהמשך התייחס לאו לסערה שעורר וכתב כי "מפלגת "עוצמה יהודית" היא גלגול חדש של מפלגת "כך". יש ניסיונות לרכך את דמותה של "כך" ולהכשיר בכך את כניסתה של "עוצמה יהודית" דרך הדלת של מפד"ל ההיסטורית (מצביעי "ב") אבל אני ביקשתי בדרשה להרים את מסך העמימות הזו ולהצביע במלוא החריפות על מטרותיה של המפלגה המקורית, מפלגת האם, שתלמידיה הם המועמדים להיכנס לבית המחוקקים הישראלי.

לאו הוסיף, "כך" הייתה תנועת ימין קיצוני גזענית, בעלת סממנים פשיסטיים. היא קראה לגירוש האזרחים הערבים משטח ישראל, ובחקיקה גזענית נגדם, וכן דגלה בהפיכת ישראל למדינת הלכה ולסיפוח כל חלקי ארץ ישראל. חבר כנסת מטעם הליכוד ערך בעבר השוואה בין החקיקות שביקש כהנא לחוקק לבין חוקי נירנברג (שהיו אקורד הפתיחה לנאציזם בגרמניה).

הוא הבהיר: "לא אמרתי בדרשה שהמפלגה היא נאצית. כן אמרתי שהיא גזענית וחוקיה דומים לחוקי נירנברג של התנועה הנאצית. ביקשתי ועודני מבקש להרעיד את ידי חברי לציונות הדתית שבהצבעה עבור מפלגת הבית היהודי יהיו הם המכניסים את תורת הגזע לשערי בית המחוקקים.

"אינני איש פוליטי. איני עושה שיקולים מתמטיים של מפלגות ושל אחוזי חסימה. כאיש שעוסק בתורה ובחינוך אני עומד וקורא ובוכה וזועק על אובדן דרך ועל עלבונה של תורת ישראל שמתפרשת שוב ושוב כתורת גזע. הרב רפי פרץ לא צריך את ה"הסכמה" שלי לגדלותו ולאנושיותו אבל הוא, כראש הבית היהודי, ישא באחריות לכתם הרע הזה לכל משמעויותיו", כתב לאו.

בעקבות דבריו, פנו הבוקר (ראשון) ראשי עוצמה יהודית ד"ר מיכאל בן ארי ועו"ד איתמר בן גביר לרב לאו, בדרישה לפיצויים על סך מאה אלף שקלים והתנצלות על הדברים החמורים שאמר.

במכתב שנשלח ללאו, כותב עו"ד בן גביר: "בדברים אותם פרסמת יש משום לשון הרע מובהק ועלבון חמור כלפינו. השוואתם של יהודים הנאמנים למדינת ישראל, ארץ ישראל ועם ישראל, לנאצים, היא חציית קו אדום. הנאצים השמידו בשואה ששה מיליון יהודים, ועסקו בניסיון להשמיד את יהודי העולם כולו בשל היותם יהודים ותו לא, בניצוחה של תורת הגזע. 'עוצמה יהודית' היא תנועה ממלכתית, הפועלת לקידום האינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל ועם ישראל וההשוואה היא פסולה לחלוטין".

במכתב מצוטטים דבריה של שופטת בית המשפט העליון בדימוס אילה פורקצ'יה שכתבה דברים חמורים על השוואתם של יהודים לנאצים, במסגרת תביעה אחרת אותה הגיש בן גביר כנגד איש השמאל אמנון דנקנר: "המושג "נאצי" בעידן שלאחר מלחמת העולם ושואת יהדות אירופה מבטא בעיני אדם בן-תרבות את התגלמותה של החייתיות שבאדם; הוא משקף בעיני יהודי, באשר הוא, את שאול התחתיות אליו עשויה להגיע שנאת אדם על רקע תורה גזענית חשוכה, ואת מקור הטרגדיה האנושית הנוראה שהעם היהודי נפל קרבן לה אך לפני מספר עשורים".

בעוצמה יהודית אומרים הבוקר כי "אמנם חופש הביטוי היא זכות יסוד במדינה דמוקרטית, אולם גם לחופש ביטוי ישנם גבולות. הדברים החמורים של הרב בני לאו חצו באופן בוטה גבולות אלו; השוואתם של יהודים לנאצים היא פסולה ויש בה משום זילות השואה ופגיעה בשישה מליון יהודים שנטבחו. על הרב לאו לדעת כי לדבריו הבוטים יש השלכות ועל כן פנינו אליו בדרישה לפיצוי כספי ולפרסום הודעת התנצלות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר